Författare Ämne: En mamma som inte vet råd längre  (läst 4718 gånger)

smulan466

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
En mamma som inte vet råd längre
« skrivet: 02 november 2007, 21:45:30 PM »
Hur ska jag göra för att få socialen att lyssna?
Min pojke är frivillig plaserad på ett familjehem.
Men är vårdnadshavare för honom.
Enlig andra så har jag bestämelse rätt och mycket att säga till om.
Men enligt socialen så hör dom på vad jag säger men bestämmer själva.
Umgäneges frågan har varit aktuell i 4år nu men inget händer och så skyller dom på oss ifamiljen.
Min nuvarande make blev polis anmäld av socialen för ett antal årsedan för att ha slagti min lilla pojke.
Vilket han aldrig gjort och han blev aldrig misstänkt helller.
Fanns inga fel hos oss.
Men socialen rider än i dag på detta.
Vad ska vi göra för att för att få träffa pojken igen?
Enligt länstyrelsen så ha socialen en rättighet att se till att ett umgänge kommer i gång så fort som möjligt.
Men vad gör man för att få dom att lyssna? Hälsningar smulan 466

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 03 november 2007, 14:55:57 PM »
Vid en frivillig placering finns inga umgängesrestriktioner enligt lagen!!!!!!!!!

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 08 november 2007, 18:20:14 PM »
Smulan! Jag tycker att du ska skicka ett mail till socialnämnden där du påpekar att de har en skyldighet att tillse att ni och barnet har ett gott umgänge och att de bryter mot både socialtjänstlagen, socialtjänst förordningen och Europakonventionen för mänskliga rättigheter artikel 8 och att du förväntar dig ett skriftligt beslut snarast. Detta mail skickar du även som öppen kopia till länsstyrelsens avdelning för social tillsyn samt till länsrätten. Jag räknar med att du då får svar inom kort. Lycka till

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Ytterligare en förtäckt adoption
« Svar #3 skrivet: 12 november 2007, 10:01:03 AM »
Citat från: " smulan466"
Umgäneges frågan har varit aktuell i 4år nu men inget händer och så skyller dom på oss ifamiljen.
Min nuvarande make blev polis anmäld av socialen för ett antal årsedan för att ha slagti min lilla pojke.
Fanns inga fel hos oss.
Enligt länstyrelsen så ha socialen en rättighet att se till att ett umgänge kommer i gång så fort som möjligt.

Du skriver att din pojke är frivillig placerad. En frivillig placering betyder att du, som är hans vårdnadshavare, kan bestämma om och när du vill avbryta placeringen.

Du skriver också "Men enligt socialen så hör dom på vad jag säger men bestämmer själva." Socialen gör fel eftersom din son inte är tvångsomhändertagen.

Du skriver också om att umgängesfrågan har varit aktuell i fyra år nu men inget händer. Menar du att du inte har fått något umgänge med din som i fyra år - trots att han är frivilligt placerad?

Du frågar vad ni ska göra för att få träffa pojken igen.

Svar:
Du ska begära hemtagning av ditt barn - omedelbart. Om du begär hemtagning kommer socialen att begära att pojken ska omhändertas genom LVU. Låt det bli ett LVU. Då får du en domstolsprövning.

Ditt och din sons fall är inget annat än ytterligare en förtäckt adoption.

smulan466

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Re: Ytterligare en förtäckt adoption
« Svar #4 skrivet: 12 november 2007, 15:03:42 PM »
Citat från: "Ruby Harrold-Claesson"
Citat från: " smulan466"
Fanns inga fel hos oss.

Du skriver att din pojke är frivillig placerad. En frivillig placering betyder att du, som är hans vårdnadshavare, kan bestämma om och när du vill avbryta placeringen.

Du skriver också "Men enligt socialen så hör dom på vad jag säger men bestämmer själva." Socialen gör fel eftersom din son inte är tvångsomhändertagen.

Du skriver också om att umgängesfrågan har varit aktuell i fyra år nu men inget händer. Menar du att du inte har fått något umgänge med din som i fyra år - trots att han är frivilligt placerad?

Du frågar vad ni ska göra för att få träffa pojken igen.

Svar:
Du ska begära hemtagning av ditt barn - omedelbart. Om du begär hemtagning kommer socialen att begära att pojken ska omhändertas genom LVU. Låt det bli ett LVU. Då får du en domstolsprövning.

Ditt och din sons fall är inget annat än ytterligare en förtäckt adoption.
Hej! Vi har inte haft något ordenligt umgänge på fyra år med pojken. Enligt socialen så är det pojken som bestämmer. och enligt socialen så hatar han mig. Jag tror inte på detta.Socialen har redan försökt att ta pojken med LVU. Men bägge gångerna förlorade dom men fick att dom skulle se till att umgänget kom igång. Socialen överklagade till kammarätten men kom aldrig dit. Två dagar förre så ville dom gör aen uppgörelse. Våra advokater gick med på detta. Men det kom aldrig i gång för det. Jag tror att socialen visste att dom skulle förlora i kammarätten. Både Familjerätten och länsrätten ansåg att det inte fanns några grunder för LVU!

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Begär hemtagning
« Svar #5 skrivet: 20 november 2007, 13:10:22 PM »
Sedan när får tvångsomhändertagna barn bestämma vad de vill och inte vill? Socialen frågar vad de vill när de är tillsammans med fosterföräldrarna. Då vågar barnen inte säga annat än det som socialen vill höra.

I ett fall frågade en "utredare" på socialen en femårig flicka var hon ville bo. Fostermodern satt bredvid flickan. Man behöver inte mycket fantasi för att gissa vad flickan svarade. "Jag vill bo här," svarade hon givetvis.

Säger ett omhändertaget barn att han eller hon vill bo hos sina föräldrar eller träffar dem, säger fosterföräldrarna och socialen att barnet vill bo kvar i fosterhemmet och inte träffa sina föräldrar alls eller med kontaktperson - ett upplägg som är helt okänt för barn som lever i normala förhållanden.

I ditt fall påstår de att din son säger att han hatar dig. Här finns två möjliga förklaringar:
1- att socialen ljuger: de är mästare på att fabricera lögner och sprida dem
eller
2 - din son har blivit hjärntvättad att tro att du är farlig eller att du hatar honom och inte bryr dig om honom.

Förresten, du har inte berättat hur gammal din son är.

Begär hemtagning eller meddela dem att du kommer att hämta ditt barn vid en viss tidpunkt.