Författare Ämne: NYT FRA SOCIALMINISTERIET.  (läst 2407 gånger)

Annelise Rasmussen

• Gäst
NYT FRA SOCIALMINISTERIET.
« skrivet: 16 maj 2003, 13:21:43 PM »
Egentlig skulle dette være et svar på Rubys indlæg, men jeg ser ikke hvor jeg kan svare. :)
NYT FRA SOCIALMINISTERIET.

Handlekommuner for anbragte børn og unge
15.5.2003
Folketinget har i dag enstemmigt vedtaget et lovforslag,

· der giver børn og unge, der er eller bliver anbragt uden for hjemmet, selvstændig handlekommune og

· udvider kommunernes pligt til at høre og inddrage børn og unge.

Loven sikrer, at et anbragt barn eller en ung ikke skal have overført sin sag til den nye kommune, hvis forældre flytter.

Lovændringen medfører også en udvidet pligt for kommunerne til at inddrage og høre børn og unge i deres sager. Som udgangspunkt skal alle børn og unge nu høres i deres egen sag.

Osse de helt små og umælende.
Annelise.>/B>

Socialminister Henriette Kjær udtaler:
”Børn der anbringes udenfor hjemmet får nu en bestemt kommune, som kan følge barnet under anbringelsen. Det skaber større sammenhæng i barnets opvækst, og vi undgår at barnet bliver kastebold mellem kommuner. Det gælder om at sikre barnet så stabil en tilværelse som muligt.”

Stakkels børn. Så kan de risikere at hænge på en skrupskør kommune til de er 23.
Annelise.

”Jeg er glad for, at aldersgrænsen for hvornår et barn eller en ung skal høres, ophæves og erstattes af et modenhedskriterium. Det vil tvinge kommunerne til at tage barnet eller den unge med på råd i langt højere grad end det i dag er tilfældet. Det er helt i overensstemmelse med min overbevisning om, at vi skal lytte til de mennesker, der har problemerne tæt på”.

Det vedtagne lovforslag og bilag i øvrigt kan ses på Folketingets hjemmeside, http://www.ft.dk.

Yderligere oplysninger:

Kontaktpersoner:

Fuldmægtig Peter Okkels, tlf. 3392 4654 og fg. pressesekretær Lisbet Bloch-Sørensen, tlf. nr. 3392 4671

Fakta:

Loven om selvstændig handlekommune for anbragte børn og unge samt en udvidet pligt til at høre og inddrage børn og unge i sagsbehandlingen træder i kraft den 1. juli 2003.