Författare Ämne: Normalitet från vuxenvärlden  (läst 2585 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Normalitet från vuxenvärlden
« skrivet: 14 september 2007, 17:19:56 PM »

Saxat från Allehanda - 2007-09-12  

http://allehanda.se/avdelning/ordetfritt/13086

Kjell Lundin skriver:

"Visst minns ni det som hände i mitten av augusti när tre tonårsflickor hade misshandlat en tioårig flicka i Tyresö? Det känns ju väldigt tragiskt att detta hände och vi får sannerligen hoppas att såväl den 10 åriga flickan som de andra flickorna fick omedelbar hjälp.

Det som jag däremot är fundersam över är hur vi från vuxenvärlden sätter ord på och benämner vad som är acceptabelt och vilka gränser som gäller. För när jag igår läste i en kort artikel från TT och dyker på följande utsaga så blir jag orolig när kammaråklagaren säger att

"Flickorna misstänks för misshandel av normalgraden! "

Normalgraden!?

En misshandel av normalgraden, är det bästa eller mest lämpliga och tydligaste sättet att formulera sig på? Språkligt så talas det ofta om t.ex. normalt anseende och i regel som mönster, men även om norm och förebild. Visst blir det då märkligt när vi använder begrepp som nära nog anknyter till föreställningen om någon sorts normalitet. Och visst kan man ifrågasätta vad som är normalt, men i det här fallet så snuddar detta vid att kunna tolkas såsom en normal form av misshandel. Och vad innebär i så fall det?

Ja, vilken signal sänder vi normgivande vuxna och hur tolkar sedan våra barn och ungdomar ett uttalande (jur. utsaga) som -en misshandel av normalgraden-?"

En mycket berättigad fråga!

Ruby H-C

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 19 september 2007, 15:09:19 PM »
Kan bara hålla med om att det är ett idiotiskt uttryck! Det kan inte/får inte någonsin anses som normalt att misshandla någon. Självklart finns risk att ungdomar missuppfattar detta - misshandel av normalgraden säger ju faktiskt att det finns en normal misshandel vilket är så fel som det någonsin kan bli.