Frfattare mne: Blod är tjockare än vatten!  (lst 6095 gnger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Blod är tjockare än vatten!
« skrivet: 23 augusti 2007, 17:40:25 PM »
Saxat från Elise Claesons kolumn i Svenska Dagbladet 2007-08-20

"Glädjen över allt vi gjorde tillsammans minns jag mest från min barndom", sa Filippa Reinfeldt i P1:s Sommar (10/8-07). Hon var nummer fyra av fem syskon och hade det ganska ”tight” under sin uppväxt på 70-talet. Syskonen ärvde det mesta av varandra och alla fick hjälpa till. De behövdes och blev sedda.

Hennes innehållsrika barndom gav henne en stark tro på sig själv. Jag kan! blev hennes credo.

Läs Elise Claessons kolumn: Alliansen har gått vilse

För några år sedan berättade fd justitieministern Laila Freivalds om sin uppväxt hos sin mormor.

I dagens Sverige diskrimineras barns biologiska band och familjer slås sönder helt i onödan. Min och andras erfarenhet är att barn får inte bo hos sina släktingar - förutom i de fall det finns en djup och varaktig söndring bland familjemedlemmarna.

Blod är tjockare än vatten!.

Tove Olsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 59
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2007, 19:26:11 PM »
Ja Ruby, håller med dig.

Placeringar inom familjen där det fungerar bra existerar inte.

Jag vet , jag la t om fram om att min son kunde vara hos min syster under den sk utredningen i början av detta prestigefall.
Det gick inte socialen med på pga bl a : hon stod för nära mig , hon var inte fri från mig, det var inte bra för min son eftersom vi inom familjen hade så tät kontakt, min son skulle fara illa av det.
Ändå kunde man läsa i deras papper att min syster var en positiv vuxen för honom som han kunde och kände en trygghet till och att hon bodde på annan ort.

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 86
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2007, 18:47:53 PM »
Vet av ett fall där barnen nekas umgängesresor till moromor med hänvisning till att de kan få träffa modern för ofta....men modern har aldrig skadat barnen....aldrig slagit, aldrig varit elak, aldrig vanvårdat.

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2007, 18:50:48 PM »
Man blir en anna person som förälder när barnet är omhändertaget o det är med fel o behövs ändras men det håller vi redan på med

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Borttagna inlägg
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2007, 16:44:28 PM »
Eftersom de tre, dvs Tessan, partybrud och Tanten, som har gjort inlägg i detta forum mellan den 28 - 29 augusti 2007 inte har kunnat hålla sig till ämnet i denna tråd har jag raderat samtliga 13 sista inlägg.

Jag har faktiskt tillräckligt att göra med att försöka städa upp efter socialtjänsten och förvaltningsdomstolarna. Jag behöver inga andra städarbeten. Jag har måst ta bort varje inlägg för sig, vilket har kostat mig 10 minuter - tid som jag hade kunnat använda till större nytta.

Jag vill också påminna om att NKMR:s Diskussionsforum är för seriösa inlägg. Vi tillåter inte påhopp eller kränkningar av våra debattdeltagare.

Ruby Harrold-Claesson
Jur. kand
Ordf. i NKMR

sanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 30
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 05 december 2007, 19:38:45 PM »
Detta låter mycket bra och det tackar man för, som ny medlem.
Ingen är fri som själv förtrycker någon annan