Författare Ämne: Skolens rett?  (läst 2262 gånger)

tremo

• Gäst
Skolens rett?
« skrivet: 28 mars 2003, 19:03:31 PM »
Hei, alle sammen! Jeg er ny her, kom tilfeldigvis over dette nettstedet i min søken etter viten.
Saken jeg trenger synspunkter på, fortoner seg slik;
Jeg har to barn på skolen, og driver egen butikk, jeg har i tillegg en liten sønn på 2 år. Jeg er samboer med en flott mann, vi bor i et fint hus, og økonomien er trang, men ikke så anstrengt at vi ikke kan unne oss rikelig med mat på bordet, rene og hele klær, og tak over hodet. I det hele tatt, vi er en ganske ordinær familie!
MEN! Det synes ikke rektor på skolen at vi er! Han har flere ganger brukt munn på telefonen, og skrevet sarkastiske brev til meg. En gang klarte han å få meg til å gråte! Han sier ting som; du er den værste moren jeg noen gang har vært borti i hele mitt yrkesliv etter 30 år i skolen! Tenk det! Bare det å si noe sånt!!??!!
Jeg kan ramse opp en rekke episoder, bla. er han etter meg fordi jeg nesten aldri rekker å komme på foreldremøter. Disse går jeg på hvis jeg KAN, men det er da ingen tvang, det?? Og konferansetimer kan jo være både viktig og fint å få med seg, men det passer aldri med de dagene som skolen foreslår, og jeg må be om ny tid hver gang.
Sist jeg ikke møtte til en slik, fikk jeg et brev fra skolen der rektor truet med barnevernet (ja; det er sant: han TRUET) fordi jeg ikke kom til konferansetime! Vet dere hva jeg gjorde? Jeg ringte barnevernet SELV, jeg! Og jeg skal si deg de ble overrasket, og en smule irriterte, ja...
Jeg ba om et møte med dem, og fortalte hvordan rektor oppførte seg. Heldigvis hadde jeg tatt vare på all skriftlig kommunikasjon, og tok kopi av alt dette, som jeg så gav dem.
De lovte å rydde opp i dette, sette rektor på plass, og gi meg en tilbakemelding på hva som evt. skjer videre.
dette er nå 1/2 år siden.... Vi har purret dem på e-post, men ikke fått noe svar... Og i går fikk jeg nytt brev fra rektor; jeg møtte ikke til konferansetime forrige uke, så nå skulle jeg komme på møte med BEGGE klassestyrerne OG rektor!!!
Jeg nekter, selvfølgelig. Når han starter munnbruken sin, er ikke jeg den som sitter og holder kjeft, jeg tar til motmæle, og resten kan dere vel tenke dere selv?
En konferansetime skal jo være konstruktiv, det tror jeg neppe det ville blitt med rektor tilstede. Dessuten er jo konferansetimer et TILBUD, og ikke en tvang! Så må det jo være opp til oss å velge å gå eller å utebli, da?

Dette har nå gått så langt at vi vurderer å flytte herfra...

Noen gode råd?

Majken Frost

• Gäst
tremo. Tvang i skolen
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2003, 23:10:52 PM »
Kære Tremo.
Jeg vil, selvom jeg kun kender lidt til svenske skoleforhold, kommentere dit indlæg om dine vanskeligheder med rektor på dine børns skole.
Jeg forstår, at det ikke er tvang at deltage i konferencesamtalene på skolen, det er det heller ikke i Danmark. Det ville da også være vanvittigt, om det var sådan. Men det lyder, som om rektor ikke har megen forståelse for, at børnefamilier kan have svært ved at nå sådanne samtaler. Det behøver jo ikke at være udtryk for familiens manglende interesse for skolen, men for manglende mulighed for at komme hjemmefra.  
Jeg kan henvise til, hvad min datter, der har fire børn og en travl mand, har af aftale med skolen, for hun har også svært ved at komme afsted til de (altfor) mange forældremøder og samtale: klasselæreren ringer til hende, hvis hun ikke kan komme, og orienterer om evnt. problemer og hører hendes kommentarer her til.
Kan du ikke foreslå det dine børns lærer det?
Her i Danmark er de mange møder m.m. efterhånden en stor belastning for forældrene - jeg forstår, at det samme er tilfældet hos jer.
VEnlig hilsen  Majken Frost.