Författare Ämne: När socialen samt barnets ombud "samtalar"  (läst 5426 gånger)

Tove Olsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
När socialen samt barnets ombud "samtalar"
« skrivet: 13 augusti 2007, 19:39:16 PM »
När socialen pratar med min son om mig, skola , familjehem samt fritid är det helt okey, detsamma gäller för ombudet.
När jag har pratar med min son om det så får jag höra från socialen att jag har utfrågning , nu anklagar min son's ombud mig för att ha korsförhört honom.
Varför är det sådan skillnad ?
Förstår de inte att man bryr sig om sitt barn ?

Jag kan återigen konstatera att socialen samt familjehem mörkar väldigt mycket för min son's ombud i dokumenten.

Trots att ombudet genom brev har fått information om hur det verkligen ligger till så kontrollerar han inte ens upp faktan , utan vänder allt negativa mot mig !?

I mina ögon låtsas han inte ens om att han företräder min son och verkar för hans bästa.

Han går ju bara efter vad socialen och familjehemmet ytttrar sig om...

Varför hänvisa till SoL när den inte efterföljs ?

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2007, 23:42:55 PM »
Barnets ombud borde ju enbart föra barnets talan utan hänsyn vare sig till soc, familjehem eller föräldrar, men tyvärr fungerar det ju inte så. I de flesta fall verkar barnets ombud vara så "rädd" för soc att han/hon i princip istället blir ombud nr 2 för socialtjänsten!
Jag tycker att barnet borde få ett ombud som är helt fristående och som följer barnet hela vägen, verkligen kollar upp hur barnet har det i familjehemmet, i skolan, med kamrater osv. Ombudet ska också agera för att barnet ska få komma hem om det är vad barnet skulle må bäst av. Jag har också stött på det du tar upp i början av ditt inlägg där det är olika regler för soc, ombud, familjehem och förälder/föräldrar.
Jag har barnbarn som är omhändertagna och där mamman inte ens får svara på barnens frågor för då anser soc att hon "lägger vuxenansvar" på barnen! Som det fungerar idag med svensk socialtjänst så finns det ingen rättssäkerhet alls för familjerna och det ska kallas för demokrati!

Tove Olsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2007, 09:01:37 AM »
Ja. det där att man inte får svara på frågor från barnet vet jag också vad det innebär.
De vill att man ska undvika att svara och allra helst ljuga för barnet eller säga till att det kan ju socialen eller familjehemmet svara på.

Socialens "lägga över vuxenansvar på barnet, barnet blir behandlat för vuxet eller inte får vara barn , eller inte ska behöva känna skuldkänslor".

Det tänker de inte på när de själva utsätter barnet för förhör och när de märker att det inte fungerar som de vill , då sätts det "omvända psykologin in".
Då börjar hjärntvätten mot barnet och där de nästan lyckats med den psykiska terrorn och barnet börjar att må dåligt : då jublar de eftersom det kan de ju vända och kasta mot mig.

Som socialen och familjehem behandlar individer finns inte ens i mina tankar.
Psykisk och fysisk misshandel går ju bra för dem , för de vet att ingen gör något åt det . Lst godkänner det ju också eftersom de inte kollar upp fakta utan bara går på vad socialen säger muntligt i telefonen eller förnekar i brev med en mening att det inte stämmer, allt vänds mot mig istället.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2007, 22:46:28 PM »
Kan bara hålla med dig! Som jag skrev är tre av mina barnbarn omhändertagna enligt Lvu. Enligt min uppfattning utan grund, de problem som fanns har vi kunnat lösa inom familjen om vi bara fått chansen!
Nu är de tre barnen placerade i två olika hem med nästan 20 mils avstånd! Ändå anser soc att de får vara syskon!
Mellanpojken uppger till mig och sin mamma att han är mobbad i skolan. Familjehemsföräldrarna och fröken i skolan säger att det är han inte! Familjehemspappan säger att HAN var mobbad i skolan så han vet hur det är och "pojken är inte mobbad, han har kamrater"! Jag är ju så "dum" att jag anser att om pojken upplever att han är mobbad så är det hans upplevelse som måste tas på allvar! Då behöver han hjälp att hantera den situationen! Hans lillebror får höra att fosterföräldrarna är hans "riktiga föräldrar"! Allt detta med soc goda minne!!!! :twisted:
Vi lever inte i en demokrati utan i en socialdiktatur! Det är min uppfattning och jag tror du håller med mig.

Tove Olsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2007, 23:13:40 PM »
Ja du har rätt , vi har ingen demokrati längre. Inga lagar och paragrafer för oss heller.

Jag kan även , tyvärr , läsa att vi har samma erfarenheter från socialen och familjehemmen. Och vad det gäller skolan så är det min gamla erfarenhet.
Vad socialen , familjehem , skola och Länsstyrelser bortser ifrån är att barnets uppfattning väger tungt , trots att det finns bevis så bortser de ifrån allt. För deras uppfattning är ju att sådant inte existerar.
Jag kan även se att hos er har de tagit bort "närhetsprincipen" , jag överklagade min son's flytt på ca 22 mil från mig - MEN det tyckte både Länsrätten och Kammarrätten var helt okey. Man kan bli väldigt konfunderad när man läser dombeslut när man vet vad som står i Lagarna och ändå behövs de ej efterföljas av socialen.

Och vad det gäller familjehemspappan - om han nu själv var mobbad , då borde han veta och känna vad barnet behöver för hjälp. Han borde känna igen alla tecken som finns hos mobbade och utsatta barn, det kan man inte missa.

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2007, 18:21:24 PM »
Därför är det mycket bra som vi i Stulen barndom vill ha in en Mentor till barnet som ordnas genom länsstyrelsen som för barnens talan inte genom soc får då blir det inte för barnet

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2007, 18:50:21 PM »
Citat från: "partybrud"
Därför är det mycket bra som vi i Stulen barndom vill ha in en Mentor till barnet som ordnas genom länsstyrelsen som för barnens talan inte genom soc får då blir det inte för barnet

Det kan ju underlätta om de som skall representera föräldrarna i den föreningen kan något om lagstiftningen också....sen kan det vara bra om man kan stava när man skriver till myndigheter.....

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2007, 18:56:52 PM »
Citat från: "Tanten"
Citat från: "partybrud"

Det kan ju underlätta om de som skall representera föräldrarna i den föreningen kan något om lagstiftningen också....sen kan det vara bra om man kan stava när man skriver till myndigheter.....

Vi kan lagar mycket bra o vi kan skriva med

camomill

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2007, 09:21:55 AM »
Tove!

Jag måste bara beklaga att ditt barns ombud beter sig på sådant vis!
Min son hade Helena Eliasson, hon hade ingen kontakt med soc, hon kom hem på ett besök och träffade mig och min son...hon hjälpte min son att steka ägg :P

När vi kom till länsrätten så hade jag inte en aning om vad hon hade fått för intryck eller vad hon skulle säga, hon var mycket professionell.

Hon gick helt och hållet på vad min son sagt, hon frågade inte så mycket under rättens gång...hon ställde några kompletterande frågor!
Hon höll en fantastisk slutplädering och berättade att min son vill bo hemma hos mig osv.

/ Milla
Millan

Tove Olsson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2007, 09:49:08 AM »
Tack Milla , för den positiva läsningen.
Fantastiskt för er.

Det agerande från ombudet har jag flera gånger efterlyst och efterfrågat hos min son's ombud.
De har alla bara hänvisat till socialen.