Författare Ämne: Hur länge får sos hålla en i sitt register?  (läst 5999 gånger)

Zeke

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hur länge får sos hålla en i sitt register?
« skrivet: 20 juni 2007, 10:10:23 AM »
För ungefär ett år sedan blev jag anmäld till sos av mitt barns dagis. En dagisfröken påstod att mitt barn sagt till henne att han blivit slagen hemma. Hon höll ett "förhör" med barnet med en massa ledande frågor och skickade "förhörsprotokolet" till sos. Soc kopplades in och gjorde sin utredning och kom fram till att barnet inte for illa i hemmet och lade ner utredningen. Då jag ett år senare blev tillfrågad att bli kontaktperson för en ungdom i soc regi tackade jag ja och en registerkoll utfördes. Kollen uppdagade att jag blivit utredd av soc.
Min fråga är har soc rätt att hålla ett register över mig trots att jag funnits oskyldig?
Kan man begära att registret rensas?

Zeke

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2007, 17:28:23 PM »
Mitt svar är att du borde inte varit registrerad då utredningen "frikände" dig, men enligt socialtjänstlagen ska du tas bort från registret helt efter fem år. Lagen föreskriver nämligen gallring 5 år efter sista notering. Hoppas du fått någon hjälp av mitt svar. Personligen tycker jag att då utredningen visade att anmälan var fel borde du sorterats bort direkt, men soc och jag tycker aldrig likadant.....

Stockholm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2008, 11:33:25 AM »
Efter fem år ska en gallring ske, sedan om dessa gör det eller inte är en annan sak.
OCH hur räknas olika ärenden på olika enheter?
Är det varje ärende, eller ett och samma personnummer som gäller?

En prestigfylld bidragshandläggare gjorde en typ LVU-anmälan internt i samband med ett hot om avhysning vilket denna handläggare även var skyldig till. Det slutade dock med att hon fick en utskällning av utredarna, en ordentlig knäpp på sin långa näsa, och rapporten strödde rosor över oss.

Uppgifter om att typ "något"  utretts finns inlagt i perondatasystemet fortfarande, och bidragshandläggarna (de nya och andra okända) uppfattar det som om något problem existerat, men de vet dock inte vad.

Unions Medborgare

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Re: Hur länge får sos hålla en i sitt register?
« Svar #3 skrivet: 10 april 2008, 15:24:28 PM »
Vem är sos?
MARKNADEN värderar, värdesäkrar och väljer producerat RESULTAT från RESURSER, som inte kan avtala bort, NYTTA med retroaktivt STRIKT produktansvar för säkerhetsbrist mot enskild fysisk person, lokalt någonstans i EØS eller EU.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #4 skrivet: 10 april 2008, 15:59:28 PM »
Citat från: "Stockholm"
Efter fem år ska en gallring ske, sedan om dessa gör det eller inte är en annan sak.
OCH hur räknas olika ärenden på olika enheter?
Är det varje ärende, eller ett och samma personnummer som gäller?

En prestigfylld bidragshandläggare gjorde en typ LVU-anmälan internt i samband med ett hot om avhysning vilket denna handläggare även var skyldig till. Det slutade dock med att hon fick en utskällning av utredarna, en ordentlig knäpp på sin långa näsa, och rapporten strödde rosor över oss.

Uppgifter om att typ "något"  utretts finns inlagt i perondatasystemet fortfarande, och bidragshandläggarna (de nya och andra okända) uppfattar det som om något problem existerat, men de vet dock inte vad.

Jag blev utsatt för en mycket smutsig anmälan 1997. Föreståndaren för dagis anmälde oss. Hon hade lämnat in en TOM anmälan. 6 månader senare ringde soc och sade att det kommit in en anmälan från dagis, inlämnad sista dagen då äldsta grabben gick på dagis i maj.

När jag frågade vad det stod i anmälan sade hon "Jag vet inte". Jag blev arg över detta dåliga skämt, men inget mer framkom, hon sade att fältet för "orsak" var tomt. Jag sade att jag inte tänkte gå på några samtal, utan att de först fick ta reda på vad samtalen skulle handla om. Hon hotade med snutia, pbu, skola, psyk etc, men jag svarade att jag skiter i detta: och bad henne ta reda på vad saken handlade om.

Hon ringde och sade nu att nu stod det i fältet för orsak "vi tror att deras barn far illa". Inte blev jag gladare då.. Ska inte citera vad jag sa...

Idioten ringde igen.. Nu hade fältet ändrat sig igen.. nu stod det, "vi tror att deras barn far illa, de låser ut barnet på helgerna":

Nu blev jag otroligt arg, och sade att jag skulle komma upp.. Jag gick upp till chefen för barn och familj, och skällde ut henne som jag kom i närheten av henne. Hon försökte ta med mig in på kontoret, men jag vägrade, och sade att vi ska stå mitt ute i korridoren så att alla hennes underställde fick se hur de bar sig åt.

I hela korridoren öppnades dörrarna, och ansikten tittade ut,medans jag charmade henne med min personlighet. Hon sade att anmälan var ogiltig.
Då begärde jag att den skulle rivas. Det gick hon inte med på den skulle arkiveras FÖR DEN KUNDE BEHÖVAS IGEN !

Jag sade att jag skulle polis och JOanmäla dem, vilket jag gjorde. Åklagaren skickade ett automatutskrivet meddelande  om  att gärningen inte var ett brott/ brott kan ej styrkas, som vanligt.

Men JO FÄLLDE soc verkligen ! Soc hade dessutom varit så KORKADE att när JO begärt utskrifter hade de hade skickat iväg samtliga TRE falska kopior av samma anmälan, med samma datum och klockslag, där fältet för "orsak" hade editerats av dem tre gånger UPPE PÅ SOC !

Allt slutade som vanligt i ett tramsigt krav av JO att de skulle utreda sig själva.

Varför hände då detta ? Jo jag hade två månader innan anmälan varit på ett möte på dagis mot nedskärningarna, där jag talade. Satkärringen som var föreståndare stod och spionerade för kommunens räkning. Efter mötet skällde hon ut mig, sedan var vi ovänner.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 april 2008, 16:14:58 PM »
Kvinnorna inom soc och kommuner i allmänhet

.... de jobbar med tro och inte med vetande, kunskap och fakta. De förlitar sig på ryktesspridning, skvaller, etc. mera än på verkligheten.

Mitt barn var på ett dagis där en av barnskötarna jobbade med psykiska och fysiska övergrepp på "obekväma" barn ur hennes arbetssynpunkt, dvs barn som var extra livliga eller tvärtom rädda och tillbakadragna.

Jag lämnade en anmälan till förvaltningen, och fick som svar att jag var en överbeskyddande typ "kycklingförälder".
Jag tog bort mitt barn från det dagiset, och blev sedan utan dagisplats under 1 år.

Jag hade då under tiden kontaktat ett annat dagis i närheten av bostaden, men fick till svar att vi inte var välkomna där.  :!:

Senare hade vi dock turen att få ett underbart dagis, men de var misstänksamma i början.

Unions Medborgare

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Ett register tillhör NÅGON!
« Svar #6 skrivet: 10 april 2008, 16:20:41 PM »
Börja med att ta reda på vem som äger registret lokalt på den inre gemensamma marknaden, med retroaktivt STRIKT produktansvar för säkerhetsbrist mot EN drabbad medveten enskild svensk medborgare.
MARKNADEN värderar, värdesäkrar och väljer producerat RESULTAT från RESURSER, som inte kan avtala bort, NYTTA med retroaktivt STRIKT produktansvar för säkerhetsbrist mot enskild fysisk person, lokalt någonstans i EØS eller EU.

Stockholm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 april 2008, 16:45:42 PM »
Till "Unions Medborgare"

Du är tydligen en unionsmedborgare.
Jag är dock medborgare i en stadsdel i huvudstadskommunen i Sverige, och detta är tillräckligt jobbigt.
Dina råd lämpar sig inte för detta forum i någon större utsträckning.
Det gäller att "städa" hemma och inomhus först innan man sopar farstukvisten.

Unions Medborgare

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Börja med den mentala fyrarummaren!
« Svar #8 skrivet: 17 april 2008, 15:15:28 PM »
Citat från: "Stockholm"
Till "Unions Medborgare"

Du är tydligen en unionsmedborgare.
Jag är dock medborgare i en stadsdel i huvudstadskommunen i Sverige, och detta är tillräckligt jobbigt.
Dina råd lämpar sig inte för detta forum i någon större utsträckning.
Det gäller att "städa" hemma och inomhus först innan man sopar farstukvisten.

Jag är unionsmedborgare och det är alla svenska medborgare också!

Kunskap kan inte köpas bara utvecklas i tid och rum av enskild fysisk person som kan, vågar och vill förändra TÄNKET i sin egen mentala fyrarummare!

Stockholm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 april 2008, 15:32:05 PM »
Ungefär hälften av alla beslut, lagar och förordningar i Sverige bottnar från EU.
Resten är 100 % egna inhemska svenska beslut av vår egen regering och vår egen riksdag.