Författare Ämne: Tystnadsplikt mm  (läst 2528 gånger)

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
Tystnadsplikt mm
« skrivet: 13 juni 2007, 16:28:02 PM »
Detta hände på umgängesträffen idag.

Båda familjehemsföräldrarna jobbade! Får de så dåligt betalt av soc? De har ju tre fosterbarn! Inga egna barn.

Familjehemsmammans mamma var barnvakt. Hon tog upp våran son och försökte krama honom fast han inte ville! Hon försökte hålla fast honom! Våran son kramade oss jättemycket. Antagligen blev hon sur för att han inte ville gosa med henne!

Hon sade också saker som bara familjehemsmamman via soc. kan veta om oss! Får soc. och familjehemsmamman sprida ut saker om oss? Har inte i alla fall soc. tystnadsplikt?
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

Tove Olsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
tystnadsplikt
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2007, 11:35:10 AM »
Jo , det är sekretess.
Det som soc säger eller lämnar över i dokument till familjehem är sekretessbelagda och får inte föras vidare.
Du kan läsa om det i SoL.

I mitt fall har soc och familjehemmen spridit ut rykten och påstående om mig och min son som inte har verklighetsanknytning och som är väldigt allvarliga påhitt.
Hade jag som privatperson gjort detsamma hade jag blivit åtalad och blivit dömd till böter eller t om fängelsestraff.

Den här "hålla varandra bakom ryggen"-hanteringen bland soc och Lst och domstolar måste bort.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Tystnadsplikt mm
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2007, 14:26:10 PM »
Som jag förstått lagen så har soc rätt att lämna ut uppgifter som är viktiga för vården av barnet, dvs viss bakgrundsinformation, men inte personliga uppgifter om föräldrarna!
Soc ska lämna ut ENBART det familjehemmet behöver veta för att kunna hjälpa barnet, föräldrarnas privatliv ska respekteras.
Ex. Barnet har växt i ett missbrukarhem och behöver hjälp med.....
Föräldrarnas namn, adress och telefonnummer (då det är tänkt att det ska finnas samarbete mellan föräldrar och familjehem). Övrig information om föräldrarna bör omfattas av sekretessen.
Familjehemmet är däremot inte bundet av sekretesslagen och därför är det så viktigt att de inte får veta mer än nödvändigt för att klara av sitt uppdrag.