Frfattare mne: MINSKAT UMGÄNGE!  (lst 4406 gnger)

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
MINSKAT UMGÄNGE!
« skrivet: 05 juni 2007, 17:21:42 PM »
Hej, trots att våran advokat sagt att vi ska få ökat umgänge, säger soc. att det ska minskas för "barnets bästa"!

Soc. hotar med LVU om vi inte godkänner den umgängesplanering som hon skrivit! Hon säger att det räcker med att våran son träffar oss två gånger i veckan, i stället för tre. Han är 15 månader gammal.

Nu när vi bara träffar honom två gånger i veckan, ser han så chockad ut när vi väl kommer och han blir klängig. Är det för hans bästa :?:

Vi har blivit så djupt kränkta av soc. så det går inte att beskriva med ord! Soc. förklarar aldrig varför han blev placerad! Hon säger bara för "barnets bästa" då vi frågar. Hon påstår att det är vi som inte kan "ta in" det hon sagt åt oss! Hon har sagt att våran son ska vara placerad för att vi inte kan tolka hans signaler och för att vi utsatt honom för hårdhänt magmassage: kolikmassage! Nu säger hon dessutom om vi någonsin får hem honom ska han "inskolas" hem till oss!

Det var ingen "inskolning" då han abrupt togs ifrån oss och placerades! Var det också för "barnets bästa" att ryckas från sina föräldrar och placeras hos helt okända människor?
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

felixgeorg

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 42
    • Visa profil
MINSKAT UMGÄNGE!
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2007, 12:05:24 PM »
Jämfört med många av oss andra får du träffa ditt barn väldigt mycket. Det är väldigt svårt att vara ifrån sitt barn, men vi är många andra som skulle vara jätteglada om vårt umgänge utökades (återupptogs) till 2 gånger i veckan. Jag får träffa min pojke varannan helg. 2 timmar var det först. Jag fick inte träffa honom på 6 veckor p.g.a av deras semester m.m Jag förstår hur svårt det måste vara, men försök att glädja dig åt den tid du får vara med barnet och gör den till något bra för er. Det finns en del här på hemsidan som inte får träffa barnen alls.

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
MINSKAT UMGÄNGE!
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2007, 13:07:19 PM »
Ni vet väl om att ALLA beslut som fattas när det är en LVU kan överklagas! Våran son är bara 15 månader. Därför kräver våran advokat att vi ska få träffa honom ofta.
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

felixgeorg

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 42
    • Visa profil
MINSKAT UMGÄNGE!
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2007, 18:10:02 PM »
Vilken tur du har som har en bra advokat. Vår förra advokat tog aldrig upp umgänget, var helt omöjlig att få tag på och träffade t.ex vittnena en halvtimme innan rättegång. Förutom att han hoppade av en rättegång mitt under förhandlingen m.m Vi har överklagat umgänget förut i förra familjehemmet. Det tog 4 månader innan vi fick svar, vilket bara var ett accepterande av soc version. Det stod för övrigt att med tanke på hans ringa ålder...Min pojke är för övrigt 22 månader och var 18 månader när han hamnade i nuvarande familjehemmet. För övrigt menade jag inte att du inte ska kämpa för ökat umgänge( jag kanske var lite otydlig). Jag ville bara du skulle få veta hur en del andra har det och göra umängestillfällena så bra det går. Att man kan vara glad för och ta vara på det man har. Känner han av hur ni känner er? Kan det vara en bidragande orsak till att han klänger? Bara en tanke. Det kanske inte är så.

Tove Olsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 59
    • Visa profil
umgänge
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2007, 19:56:14 PM »
Det enda jag kan säga är : fortsätt kämpa för era barn och överklagar
allt ...
Gör ingenting och gå inte med på någonting som soc "försöker underlätta sitt arbete med att få förälder att samarbeta" med....

Jag vet också vad det innebär att bli kränkt och påhoppad av otroliga påhittade lögner , men mina vänner  : LÅT ER INTE PÅVERKAS

vi kämpas tillsammans , hoppas åtminstonde jag det ...

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 86
    • Visa profil
MINSKAT UMGÄNGE!
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2007, 11:39:57 AM »
Begär utökat umgänge......kräv skriftligt beslut! Överklaga detta till nämnden och sedan till länsrätten. Kontakta länsstyrelsens socialkonsulenter och begär revidering av ärendet. Ni har rätt till umgänge och för att soc ska ha rätt att inskränka ta bort umgänget krävs beslut enligt 14§ Lvu. Detta skall omprövas var 3:e månad samt när ni begär detta.
Sköt all kontakt via epost.....då kan varje sak bevisas....annars blir det ord mot ord och soc vinner.
Lycka till

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Har anmält soc.
« Svar #6 skrivet: 25 juni 2007, 20:56:12 PM »
Hej, vi har nu JO-anmält soc. och skrivit till Länsstyrelsen och begärt en social tillsyn.

Vi får nu träffa vår son tre gånger i veckan efter påtryckningar av advokat!