Författare Ämne: Jag vann-  (läst 6478 gånger)

camomill

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Jag vann-
« skrivet: 16 maj 2007, 07:44:22 AM »
Hej!

Jag vill berätta om min historia. Jag är en mamma på 32 år som har 3 barn. Skilde mig 2000, en jobbig och slitsam skilsmässa var det.

Jag har en son som nu är 11 år som har haft problem i skolan en längre tid. Det började för 3 år sen då hans bästa kompis pappa tog livet av sig.
Min son fick sin första anmälan till elevhälso teamet, han gick på bup en kortare period för skolan ansåg honom vara självmordsbenägen, vilket inte stämde!

För ca 2 år sen när han började 4:an så blev han väldigt utåtagerande, han plockades från klassen och sattes i en mindre klass för stökiga barn.
I detta skede hade jag en hemterapeut som också var engagerad i skolan från soc håll och som var involverad i flera familjer runt min son.
Jag tyckte hon hade en intresse konflikt och tog upp detta med henne och soc, men ingen lyssnade, så jag avslutade henne personligen, men sa ej nej till fortsatt stöd.

Trots denna insats i skolan, att han får gå i en mindre klass så har inget förändrats för honom.

Naturligtvis kom en anmälan in till soc att min son for illa, en utredning påbörjades.
I Nov i fjol så var vi på en lghts v på bup, jag tyckte det var relativt trevligt faktiskt och behandlings ass sa att jag var en kärleksfull mamma som kunde vägleda och stödja mina barn på ett bra sätt, men dom tyckte jag verkade trött.

Min son har ingen diagnos, men har ett dåligt självförtroende och ser sin värld negativt, han har ett IQ på 120 och han är speciell, han är tjurig och enveten och man måste ha tydliga gränser, vilket inte fungerar i skolan.
Han fungerar bra hemma, inte smärtfritt..men jag kan hantera honom i alla situationer, vilket skolan inte kan.

Utredningen fördröjdes då soc ville ha kompletterande svar från bup.
I Jan i år så kommer jag på socialtjänsten, glad i hågen att allt är över, då kommer slaget...soc vill familjehemsplacera min son.

Dom säger att jag har såna omsorgbrister så dom anser att jag kan skada min son i hans utveckling. Jag fattar ingenting och vägrar skriva på pappren om en placering.
Min ex man är förbannad på mig och skriver på pappren handlöst.

Soc har i sin utredning skrapat uppgifter från 6 år tillbaka, vridit på saker och ting och förstorat saker, inga uppgifter finns på dom närmsta 2 åren förutom uppgifter från skolan.
Soc har inte pratat med min son.

När jag pratar med dom om dom 2 senaste åren så säger dom bara: Vi hör vad du säger, men dom vägrar ta in uppgifter.

Soc hotar med ett dygnet runt boende i 8 v eller en LVU, jag godtar budet men villkorar insatsen med att jag vill vara fri på helger.

Detta skjuts upp 3 ggr och jag hinner oroa mina barn, sista gången soc ringer så förklarar dom att skogsdungen ej går med på mina villkor.

Dår brister det för mig och jag tackar nej och förklarar att jag bråkar hellre med dom om ett LVU så det här får ta stopp nån gång!
Naturligtvis så godkänner socialnämnden soc ansökan och förra må 7/5 så slogs jag i länsrätten om min son.

Domen kom i fre, jag får behålla min son, jag vann över soc!
Jag var så glad så jag grät!

Domen löd såhär:

Det är utrett att X i skolan agerar på ett mycket destruktivt sätt som inger mycket allvarlig oro för hans psykiska hälsa. Kommundelsnämnden vill hänföra det destruktiva beteendet till att det i hemmet brister i omsorgen om honom. Till stöd för detta har anförts vissa brister i den fysiska omvårdnaden men framförallt att mamman sätter sina behov framför X. Den utredning som förebringats i målet ger dock inget egentligt stöd för påståendet. mammans eget mående har visserligen påverkats av en mycket arbetsam skilsmässa, ensamansvar för 3 barn och en egen vacklande hälsa med mycket värk. Att hon i samspelet med sina barn skulle fungera på något sätt avvikande har emellertid inte alls framkommit. Trots den pressade familjesituationen ger utredningen inte annat intryck än att mamman är aktivt engagerad i X och de övriga barnen på ett positivt sätt. Enligt länsrätten mening kan endast spekuleras i tänkbara orsaker till X destruktiva beteende i skolan. I vart fall har inget framkommit som styrker att beteendet beror på sådant som kan hänföras till omsorgsbrister i hemmet. Vid angivna förhållanden saknas förutsättningar för vård enligt LVU. Kommundelsmämndens ansökan skall därmed avslås.

Slåss för era barn, det går att vinna över blodsugarna!!!
Millan

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Gratulationer är på plats
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2007, 08:49:10 AM »
Du bor således i Västerbotten! Du har haft tur! Kontakta mig om du vill veta mer och vill lägga en liten varning, det finns risk att de gör ett förnyat försök. Men grattis till segern
En annan Mamma

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Stort GRATTIS!
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2007, 09:11:02 AM »
Stort GRATTIS! Camomill

Tack för att du har skrivit din solskenshistoria på NKMR:s Diskussionsforum. Andra behöver veta att man kan utmana socialen och slås mot dem och vinna.

Lycka till i fortsättningen.

Med vänlig hälsning

Ruby H-C

PS för mer info. se

Stökig tonåring får bo kvar hos mamma.  

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
Jag vann-
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2007, 19:52:20 PM »
Hej, vill också säga grattis! Du får gärna kontakta oss med!

Soc. tog tillbaka sin ansökan om LVU när vi satt i länsrätten. Därför kunde inte rätten fatta en dom. Men det såg ut som om rätten ville döma till våran FÖRDEL!

Nu funderar vi STARKT på att ta hem våran son igen. Då får vi slåss i rätten igen, för soc. går säkert in med LVU igen då. De påstår att vi också har omsorgsbrister! Det är visst vanligt att soc. påstår detta. De är så GRYMMA! Påstår att jag behöver psykiatrisk vård! Att våran son ska vara "långsiktigt" placerad!

Soc. sa idag att vi INTE är dåliga föräldrar! I nästa mening säger hon att det är FARLIGT om vi inte själva inser att vi är dåliga föräldrar! VA! Hur länge ska denna "pajkastning" få pågå? Vi har fortfarande advokat som säger att vi ska KRÄVA en ny vårdplan, där det TYDLIGT ska framgå vad vi ska göra! Hittills har vi inte fått några svar, trots två långa möten!
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

camomill

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2007, 14:44:24 PM »
Hej alla ni!
Idag fick jag från länstyrelsen som ger socialnämden kritik i mitt fall.
Vk ska skriva om det imorrn i tidningen, annars kommer det på må... :D

Mvh Camilla
Millan

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
Jag vann-
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2007, 17:26:48 PM »
GRATTIS!  :D

Jättebra att Länsstyrelsen inser allvaret! Får se vad som händer med den anmälan vi lämnat in till Länsstyrelsen.
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2007, 21:03:05 PM »
Det är som om du beskrev min son och han har aspeberssydrom

jennys2

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2007, 13:25:25 PM »
Hej!
Har efter fyra utredningar (samtliga anmälningar kom från skolan) till slut fått vara ifred från Soc. Har blivit hotad med allt möjligt, tills jag insåg att jag måste krypa, sälja mig och min stolthet för att komma undan. Jag kan bli föremål för utredning igen, och vågar inte skriva min historia. Däremot finns alla papper kvar, och en vacker dag skall jag publicera dom.  :D

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2007, 13:51:09 PM »
Jättebra att VK vill skriva om det! Just Umeå soc (och kringliggande kommuner) och Skogsdungen skulle behöva granskas ingående! Verkar som alla som varit i kontakt med Skogsdungen har "brister i omsorgsförmågan" och "riskerar att skada sitt barn"!
Vill också gratulera dig till vinsten! Skönt att se att rättvisan segrar någon gång också, det händer inte så ofta. :lol:  :lol:  :lol:

camomill

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2007, 13:52:52 PM »
Hej!
susanna svensson, det är flera som frågat mig om han ev kan ha det, men han har varit på bup och gjort en utredning, vilket visade att han inte har nån diagnos... men om man däremot går ut på mensa:s sida om särbegåvade barn så kan man pricka av min son på dom flesta punkterna.

Jenny: jag kan bara beklaga att du varit utsatt för dessa utredningar.
Det är inte roligt att hamna i dessa klor...jag hoppas att du nu slipper dom.

Kram till alla
Millan

camomill

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2007, 13:54:26 PM »
mamma1: Det tog tid och jag slutade nästan hoppas, men så kom brevet så jag hoppas ni också kan ge socialtjänsten en näsknäppa...jag håller tummarna... Kram
Millan