Författare Ämne: Jag vann-  (läst 6707 gćnger)

camomill

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Jag vann-
« skrivet: 16 maj 2007, 07:44:22 AM »
Hej!

Jag vill berÀtta om min historia. Jag Àr en mamma pÄ 32 Är som har 3 barn. Skilde mig 2000, en jobbig och slitsam skilsmÀssa var det.

Jag har en son som nu Àr 11 Är som har haft problem i skolan en lÀngre tid. Det började för 3 Är sen dÄ hans bÀsta kompis pappa tog livet av sig.
Min son fick sin första anmÀlan till elevhÀlso teamet, han gick pÄ bup en kortare period för skolan ansÄg honom vara sjÀlvmordsbenÀgen, vilket inte stÀmde!

För ca 2 Är sen nÀr han började 4:an sÄ blev han vÀldigt utÄtagerande, han plockades frÄn klassen och sattes i en mindre klass för stökiga barn.
I detta skede hade jag en hemterapeut som ocksÄ var engagerad i skolan frÄn soc hÄll och som var involverad i flera familjer runt min son.
Jag tyckte hon hade en intresse konflikt och tog upp detta med henne och soc, men ingen lyssnade, sÄ jag avslutade henne personligen, men sa ej nej till fortsatt stöd.

Trots denna insats i skolan, att han fÄr gÄ i en mindre klass sÄ har inget förÀndrats för honom.

Naturligtvis kom en anmÀlan in till soc att min son for illa, en utredning pÄbörjades.
I Nov i fjol sÄ var vi pÄ en lghts v pÄ bup, jag tyckte det var relativt trevligt faktiskt och behandlings ass sa att jag var en kÀrleksfull mamma som kunde vÀgleda och stödja mina barn pÄ ett bra sÀtt, men dom tyckte jag verkade trött.

Min son har ingen diagnos, men har ett dÄligt sjÀlvförtroende och ser sin vÀrld negativt, han har ett IQ pÄ 120 och han Àr speciell, han Àr tjurig och enveten och man mÄste ha tydliga grÀnser, vilket inte fungerar i skolan.
Han fungerar bra hemma, inte smÀrtfritt..men jag kan hantera honom i alla situationer, vilket skolan inte kan.

Utredningen fördröjdes dÄ soc ville ha kompletterande svar frÄn bup.
I Jan i Är sÄ kommer jag pÄ socialtjÀnsten, glad i hÄgen att allt Àr över, dÄ kommer slaget...soc vill familjehemsplacera min son.

Dom sÀger att jag har sÄna omsorgbrister sÄ dom anser att jag kan skada min son i hans utveckling. Jag fattar ingenting och vÀgrar skriva pÄ pappren om en placering.
Min ex man Àr förbannad pÄ mig och skriver pÄ pappren handlöst.

Soc har i sin utredning skrapat uppgifter frÄn 6 Är tillbaka, vridit pÄ saker och ting och förstorat saker, inga uppgifter finns pÄ dom nÀrmsta 2 Ären förutom uppgifter frÄn skolan.
Soc har inte pratat med min son.

NÀr jag pratar med dom om dom 2 senaste Ären sÄ sÀger dom bara: Vi hör vad du sÀger, men dom vÀgrar ta in uppgifter.

Soc hotar med ett dygnet runt boende i 8 v eller en LVU, jag godtar budet men villkorar insatsen med att jag vill vara fri pÄ helger.

Detta skjuts upp 3 ggr och jag hinner oroa mina barn, sista gÄngen soc ringer sÄ förklarar dom att skogsdungen ej gÄr med pÄ mina villkor.

DÄr brister det för mig och jag tackar nej och förklarar att jag brÄkar hellre med dom om ett LVU sÄ det hÀr fÄr ta stopp nÄn gÄng!
Naturligtvis sÄ godkÀnner socialnÀmnden soc ansökan och förra mÄ 7/5 sÄ slogs jag i lÀnsrÀtten om min son.

Domen kom i fre, jag fÄr behÄlla min son, jag vann över soc!
Jag var sÄ glad sÄ jag grÀt!

Domen löd sÄhÀr:

Det Àr utrett att X i skolan agerar pÄ ett mycket destruktivt sÀtt som inger mycket allvarlig oro för hans psykiska hÀlsa. KommundelsnÀmnden vill hÀnföra det destruktiva beteendet till att det i hemmet brister i omsorgen om honom. Till stöd för detta har anförts vissa brister i den fysiska omvÄrdnaden men framförallt att mamman sÀtter sina behov framför X. Den utredning som förebringats i mÄlet ger dock inget egentligt stöd för pÄstÄendet. mammans eget mÄende har visserligen pÄverkats av en mycket arbetsam skilsmÀssa, ensamansvar för 3 barn och en egen vacklande hÀlsa med mycket vÀrk. Att hon i samspelet med sina barn skulle fungera pÄ nÄgot sÀtt avvikande har emellertid inte alls framkommit. Trots den pressade familjesituationen ger utredningen inte annat intryck Àn att mamman Àr aktivt engagerad i X och de övriga barnen pÄ ett positivt sÀtt. Enligt lÀnsrÀtten mening kan endast spekuleras i tÀnkbara orsaker till X destruktiva beteende i skolan. I vart fall har inget framkommit som styrker att beteendet beror pÄ sÄdant som kan hÀnföras till omsorgsbrister i hemmet. Vid angivna förhÄllanden saknas förutsÀttningar för vÄrd enligt LVU. KommundelsmÀmndens ansökan skall dÀrmed avslÄs.

SlÄss för era barn, det gÄr att vinna över blodsugarna!!!
Millan

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Gratulationer Àr pÄ plats
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2007, 08:49:10 AM »
Du bor sÄledes i VÀsterbotten! Du har haft tur! Kontakta mig om du vill veta mer och vill lÀgga en liten varning, det finns risk att de gör ett förnyat försök. Men grattis till segern
En annan Mamma

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Stort GRATTIS!
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2007, 09:11:02 AM »
Stort GRATTIS! Camomill

Tack för att du har skrivit din solskenshistoria pÄ NKMR:s Diskussionsforum. Andra behöver veta att man kan utmana socialen och slÄs mot dem och vinna.

Lycka till i fortsÀttningen.

Med vÀnlig hÀlsning

Ruby H-C

PS för mer info. se

Stökig tonĂ„ring fĂ„r bo kvar hos mamma.  

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
Jag vann-
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2007, 19:52:20 PM »
Hej, vill ocksÄ sÀga grattis! Du fÄr gÀrna kontakta oss med!

Soc. tog tillbaka sin ansökan om LVU nĂ€r vi satt i lĂ€nsrĂ€tten. DĂ€rför kunde inte rĂ€tten fatta en dom. Men det sĂ„g ut som om rĂ€tten ville döma till vĂ„ran FÖRDEL!

Nu funderar vi STARKT pÄ att ta hem vÄran son igen. DÄ fÄr vi slÄss i rÀtten igen, för soc. gÄr sÀkert in med LVU igen dÄ. De pÄstÄr att vi ocksÄ har omsorgsbrister! Det Àr visst vanligt att soc. pÄstÄr detta. De Àr sÄ GRYMMA! PÄstÄr att jag behöver psykiatrisk vÄrd! Att vÄran son ska vara "lÄngsiktigt" placerad!

Soc. sa idag att vi INTE Ă€r dĂ„liga förĂ€ldrar! I nĂ€sta mening sĂ€ger hon att det Ă€r FARLIGT om vi inte sjĂ€lva inser att vi Ă€r dĂ„liga förĂ€ldrar! VA! Hur lĂ€nge ska denna "pajkastning" fĂ„ pĂ„gĂ„? Vi har fortfarande advokat som sĂ€ger att vi ska KRÄVA en ny vĂ„rdplan, dĂ€r det TYDLIGT ska framgĂ„ vad vi ska göra! Hittills har vi inte fĂ„tt nĂ„gra svar, trots tvĂ„ lĂ„nga möten!
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra Äret. Efter en 6 mÄnader lÄng kamp mot soc. avbröt LÀnsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

camomill

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2007, 14:44:24 PM »
Hej alla ni!
Idag fick jag frÄn lÀnstyrelsen som ger socialnÀmden kritik i mitt fall.
Vk ska skriva om det imorrn i tidningen, annars kommer det pÄ mÄ... :D

Mvh Camilla
Millan

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
Jag vann-
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2007, 17:26:48 PM »
GRATTIS!  :D

JÀttebra att LÀnsstyrelsen inser allvaret! FÄr se vad som hÀnder med den anmÀlan vi lÀmnat in till LÀnsstyrelsen.
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra Äret. Efter en 6 mÄnader lÄng kamp mot soc. avbröt LÀnsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2007, 21:03:05 PM »
Det Àr som om du beskrev min son och han har aspeberssydrom

jennys2

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2007, 13:25:25 PM »
Hej!
Har efter fyra utredningar (samtliga anmĂ€lningar kom frĂ„n skolan) till slut fĂ„tt vara ifred frĂ„n Soc. Har blivit hotad med allt möjligt, tills jag insĂ„g att jag mĂ„ste krypa, sĂ€lja mig och min stolthet för att komma undan. Jag kan bli föremĂ„l för utredning igen, och vĂ„gar inte skriva min historia. DĂ€remot finns alla papper kvar, och en vacker dag skall jag publicera dom.  :D

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2007, 13:51:09 PM »
JÀttebra att VK vill skriva om det! Just UmeÄ soc (och kringliggande kommuner) och Skogsdungen skulle behöva granskas ingÄende! Verkar som alla som varit i kontakt med Skogsdungen har "brister i omsorgsförmÄgan" och "riskerar att skada sitt barn"!
Vill ocksĂ„ gratulera dig till vinsten! Skönt att se att rĂ€ttvisan segrar nĂ„gon gĂ„ng ocksĂ„, det hĂ€nder inte sĂ„ ofta. :lol:  :lol:  :lol:

camomill

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2007, 13:52:52 PM »
Hej!
susanna svensson, det Àr flera som frÄgat mig om han ev kan ha det, men han har varit pÄ bup och gjort en utredning, vilket visade att han inte har nÄn diagnos... men om man dÀremot gÄr ut pÄ mensa:s sida om sÀrbegÄvade barn sÄ kan man pricka av min son pÄ dom flesta punkterna.

Jenny: jag kan bara beklaga att du varit utsatt för dessa utredningar.
Det Àr inte roligt att hamna i dessa klor...jag hoppas att du nu slipper dom.

Kram till alla
Millan

camomill

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Jag vann-
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2007, 13:54:26 PM »
mamma1: Det tog tid och jag slutade nÀstan hoppas, men sÄ kom brevet sÄ jag hoppas ni ocksÄ kan ge socialtjÀnsten en nÀsknÀppa...jag hÄller tummarna... Kram
Millan