Författare Ämne: Protestera tillsammans mot lvu  (läst 9678 gćnger)

Birgitta

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Protestera tillsammans mot lvu
« skrivet: 01 april 2007, 19:31:19 PM »
LÄt april 2007 bli den mÄnad dÄ vi alla protesterar mot socialtjÀnstens maktmissbruk. Skriv till regeringen, olika ministrar, insÀndare i Expressen och Aftonbladet, Barnombudsmannen och Bris. Dom mÄste inse att detta inte handlar om enstaka fall, det handlar om socialtjÀnsten som krossar vanliga familjer och som sedan vÀgrar erkÀnna att dom har handlat fel. Det gÄr prestige i Àrendena.

Som det Àr nu existerar ingen rÀttssÀkerhet man kan likna det vid nutida hÀxjakt. NÄgon blir utpekad och direkt dömd av soc, man kollar inte upp trovÀrdighet eller fakta.

Alla ni drabbade vet ju hur det Àr, sÄ ta och skriv nu, varför inte utmana riksdagspartierna. Vilket parti vÄgar ta tag i denna varböld?

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Ja Birgitta
« Svar #1 skrivet: 02 april 2007, 15:45:05 PM »
Det du skriver Àr sant och bra, det finns ocksÄ en förening till som aktivt arbetar för att förÀndra allt detta, den föreningen heter Stulen barndom. För alla oss som Àr engagerade i dessa frÄgor Àr det viktigt att Àven lÀsa allt som skrivs dÀr, vi arbetar just nu aktivt i felra enskilda fall och försöker fÄ massmedial uppmÀrksamhet, för om vÄra politiker och medborgare inser att detta inte handlar om enstaka fall sÄ kommer de att ringa oss.....och dÄ Àr de redan intresserade pÄ en gÄng. Man kan ju stödja bÄda föreningarna.....speciellt som vi faktiskt har ett visst samarbete. Kram till alla!!! En drabbad mamma som Àr med i stulen barndom och sympatiserar med NKMR

MRB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 02 april 2007, 17:25:36 PM »
Sen finns ju olika förĂ€ldrargrupper som Ă€r KRÄNKTA av soc,inte minst i vĂ„rdnadsutredningar.
Socs arbete i adoptiosnsfrÄgor Àr sÄgad i avhandling i uppsala.
Brett underlag till missnöje och BEVIS pÄ utbedd inkompetens hos soc FINNS.
En gemensam protest Àr nog pÄ sin plats.

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
« Svar #3 skrivet: 02 april 2007, 17:42:28 PM »
Hej, skriver gĂ€rna insĂ€ndare! Stulen Barndom har vi nyligen blivit medlemmar i. DĂ€r fĂ„r man ocksĂ„ rĂ„d och stöd. De arbetar aktivt pĂ„ lokalt plan, i olika kommuner. Än sĂ„ lĂ€nge mest i södra Sverige.

TÀnker skriva till alla stora tidningar om vÄrat fall och ju fler som skriver om sina fall, desto större chans att det blir positiva förÀndringar :)
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra Äret. Efter en 6 mÄnader lÄng kamp mot soc. avbröt LÀnsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

Helsingborg42

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 02 april 2007, 21:23:10 PM »
Hej,
Jag Àr mitt i min vÄrdnadstvist och nÀsta vecka skall boende, vÄrdnads och umgÀngesutredningen starta.

Det som Àr hÀpnadsvÀckande i "rÀtts-Sverige" Àr att jag ser mig nödsagat till att ta med ett vittne under alla möten, för inte att riskera att bli "felciterat".

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Intressant riksdagsledamot!
« Svar #5 skrivet: 03 april 2007, 15:02:08 PM »
Hej, mejla till följande riksdagsledamot! Det har jag gjort nyss! Det som Àr intressant Àr att han Àr socionom!

kg.abramsson@riksdagen.se

LÀs mer pÄ riksdagens hemsida!
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra Äret. Efter en 6 mÄnader lÄng kamp mot soc. avbröt LÀnsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 april 2007, 20:56:37 PM »
Ska gÄ in och kolla pÄ förÀldrajouren ocksÄ. Jag tror att samarbete mellan de olika föreningar som arbetar för barns bÀsta/förÀldrars rÀtt/familjens rÀtt osv samarbetar i frÄgor dÀr mÄlet Àr detsamma. Ju fler engagerade mÀnniskor desto större chans att nÄ ut och vÀcka opinion.
Efterlevnaden av barnkonventionen Àr mycket lite i Sverige trots att vi förbundit oss att följa den.
Varje dag tas beslut som rör barn och det Ă€r ytterst sĂ€llsynt att barnens Ă„sikt efterfrĂ„gas. Även om barnen Ă€r för smĂ„ att bestĂ€mma bör man ju Ă€ndĂ„ frĂ„ga vad de vill och ta hĂ€nsyn till det nĂ€r beslut fattas.
Jag har tvÄngsomhÀndertagna barnbarn som enligt min Äsikt skulle fÄtt vara kvar hemma. De for inte alls illa, dÀremot hade familjen gÄtt igenom en svÄr period pga en traumatisk upplevelse, detta anvÀndes som skÀl för att ta barnen hemifrÄn, precis nÀr mamman börjat nÄ fram till en framtidstro hos sig sjÀlv och hos barnen.
Jag har ocksÄ barnbarn dÀr det Àr problem med umgÀnget med den andra förÀldern, vÄrdnadstvister osv - sÄ jag har liksom en fot i alla lÀger och Àr bekymrad över hur samhÀllet utvecklats.

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 april 2007, 21:49:16 PM »
Hej, jag Ă€r ocksĂ„ bekymrad. VĂ„ran son omhĂ€ndertogs, trots att han var VÄLMÅENDE! Soc. pĂ„stĂ„r att vi inte kan tolka hans signaler!

Varje gÄng vi kommer och hÀlsar pÄ, kastar han sig i min famn. Han Àr nÀra oss hela tiden, vill inte vara nÀra familjehemsförÀldern. Han Àr ofta allvarlig. Han som sÄ ofta var glad hemma!

Familjehemmet Ă€r SÄMRE Ă€n oss pĂ„ att ta hand om vĂ„ran son. Bajsrester efter blöjbyte! NĂ€r jag bytte idag upptĂ€ckte jag bajsrester som satt fast pĂ„ honom! Han Ă€r kuvad. Han fĂ„r inte Ă€ta som han vill och han Ă€r bara 1 Ă„r!

cicci

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 17 april 2007, 13:41:17 PM »
Ett av mina omhÀndertagna barnbarn klagar över att han Àr mobbad i skolan och dagligen krÀnks med tillmÀlen typ, tjockis mm
FosterförÀldrarna och lÀraren sÀger: Han Àr INTE mobbad!
Fosterpappan sÀger att han varit mobbad i skolan sÄ han vet vad mobbing Àr! Fostermamman sÀger att grabben bara söker uppmÀrksamhet pga dÄlig sjÀlvkÀnsla. LÀraren hÀvdar att det inte Àr frÄga om mobbing. Soc instÀmmer!
Jag och barnets mor lyssnar pÄ honom och vi kan inget göra!!!
ÄndĂ„ hĂ€vdas det att barnet har det bĂ€ttre i fosterhemmet Ă€n hemma hos mamma!!!!
SÄ uppenbart Àr det okej att fosterhemsplacerade barn fÄr krÀnkas i skolan - ungefÀr samma situation som för 40-50 Är sedan nÀr fosterbarn och barnhemsbarn sÄgs som en sÀmre sort!
Är det konstigt att man blir upprörd?

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 17 april 2007, 15:15:42 PM »
Jag förstÄr precis! Jag tycker att alla vi förÀldrar pÄ detta forum och pÄ Stulen Barndom ska börja demonstrera för att fÄ tillbaka vÄra barn!

Vi har blivit sĂ„ djupt krĂ€nkta! Kan man bli mer krĂ€nkt Ă€n att stĂ€mplas som en dĂ„lig förĂ€lder nĂ€r man vet att det inte Ă€r sĂ„ :?:  Det Ă€r sĂ„ grymt, detta som hĂ€nder! Soc. missbrukar sin makt, sĂ„ det Ă€r fruktansvĂ€rt! Att dem fĂ„r hĂ„lla pĂ„?

Skriv till massmedia och berÀtta hur upprörda ni Àr :!:

Vi gör det. Skriver till politiker och bloggar i dagstidningar. Vi mÄste fÄ vÄran röst hörd! Ge inte upp!

cicci

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 17 april 2007, 21:32:23 PM »
Jag har skrivit tidigare till tidningar, tv och politiker men intresset har varit svalt frÄn politikerna och obefintligt frÄn media. Att barn omhÀndertas pÄ felaktiga eller oklara grunder har tydligen inget nyhetsvÀrde - eller Àr de rÀdda att stöta sig med soc?

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 18 april 2007, 06:01:11 AM »
Media har en tendens till att ha trender nÀr det gÀller sociala problem som tas upp. Just nu Àr vÀl modet i stÀllet att ta upp fall dÀr soc inte ingripit fast de borde ha gjort det. Fast vi som Àr insatta i hur soc fungerar vet att bÄda felen beror pÄ samma systemfel, nÀmligen att soc i sina utrednngar inte utreder objektivt utan redan nÀr utredningarna startas har sin slutsatts klar antingen att barnet ska omhÀdertas eller ocksÄ att det inte ska omhÀndertas. Sen tas bara uppgifter som talar för den slutsatsen med i utredningen. Sen har ju media sina pressetiska regler och de innebÀr att de ska vara försiktiga med att publicera kÀnsliga intigtiteskrÀnkande uppgifter och det Àr det ofta nödvÀndigt att göra nÀr man granskar ensklda fall inom soc

cicci

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 18 april 2007, 10:50:42 AM »
Ja, Susanna, du har helt rÀtt men det Àr ÀndÄ frustrerande att inte kunna nÄ ut med den sanning vi sÄ vÀl kÀnner.
NÀr en utredning startar ska utgÄngen vara oviss, det Àr ju sjÀlva utredningen som ska leda fram till bÀsta tÀnkbara ÄtgÀrd nÀr man vÀgt samman alla komponenter, bÄde positivt och negativt. Detta enligt vad som kan utlÀsas om utredning i Sol.
MÄlsÀttningen ska ju ocksÄ vara att hitta frivilliga lösningar i första hand, men som du skrev sÄ ser det ju ut idag. Först beslut och sedan utredning, alltstÄ precis rakt motsatt ordning!

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 18 april 2007, 14:53:15 PM »
Hej, ge inte upp! Mejla följande politiker:

ylva.johansson@riksdagen.se

Hon svarar personligen! Hon svarade mig att tyvÀrr har borgarna stoppat deras förslag om att ge lÀnsstyrelsen mer resuser för tillsyn över soc.

Ska skriva till borgerliga politiker, finns alla e-postadresser pÄ riksdagen.se

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #14 skrivet: 28 april 2007, 15:24:10 PM »
Jag Àr med vÀrksam i föreningen stulen barndom o tycker det va en bra ide att skriva protestlista till regeringen ska ja ta vidare till min avdelning