Videoklippet Àr en spelfilm, en reklamsnutt. Den har gjorts av en belgisk filmare. Men, det som Àr anmÀrkningsvÀrt Àr att filmaren har anvÀnt sig av ett svenskt barn och svenska förhÄllanden.
Anledningen varför jag har lagt ut videoklippet Àr att det Àr den bild av svenska barn som finns i vÄr omvÀrld. Det Àr ingalunda avsett som en krÀnkning för nÄgon enskild far eller mor. AlltsÄ, ni ska bortse frÄn slutklÀmmen och se det som ett debattinlÀgg.
I början av 1990-talet förekom det Ätskilliga klagomÄl mot svenska barn och ungdomar frÄn skidorterna i kontinentala Europa. Jag har kopior pÄ en del av brevvÀxlingen som passerade mellan UD och konsulaten i alplÀnderna angÄende "Svenska ungdomars upptrÀdande under sportlovet i Alperna". I breven uppmanar UD skolledarna att avrÄda eleverna frÄn att resa utomlands pga att de har uppvisat ett sÄ störande beteende att de inte var vÀlkomna.
Jag reser ganska mycket till England och Europa och nÄgot som jag har frapperats av Àr att jag har sett mÄnga franska, tyska och italienska skolklasser pÄ besök i London och jag har sett engelska skolklasser i Paris, men jag har inte sett nÄgra svenska skolklasser pÄ utrikesresa.
Under VM i friidrott i Göteborg 1995 kom jag i samsprÄk med ett antal mÀnniskor som hade rest till Sverige med sina landslag m m. En amerikan sa till mig att han var chockad att se hur mÄnga gÄnger en far hade sagt Ät sin lille son, kanske 6 Är gammal, att han inte skulle stÄ pÄ sitsen och dÀrefter lyfte ner pojken, utan att pojken lydde honom. Fadern fick upprepa tillsÀgelserna och nerlyftningen av pojken sÄ mÄnga gÄnger att till sist tog han pojken och lÀmnade arenan.
En av föredragshÄllarna vid NKMR:s Symposium 2005 berÀttade om hur han blev arresterad och hÀktad, tilltalad, rannsakad och slutligen frikÀnd för brottet "grov fridskrÀnkning" av sina sju barn som han bl. a tvingade att in pÄ sina rum. Trots den friande domen har barnen, som blev omedelbart tvÄngsomhÀndertagna och fosterhemsplacerade, Ànnu inte blivit Äterförenade med familjen.