Författare Ämne: MYNDIGHETSTYRANNI !!!  (läst 5031 gånger)

Hanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
MYNDIGHETSTYRANNI !!!
« skrivet: 05 mars 2007, 18:34:48 PM »
Hej
Jag försöker sammanfatta händelsen ang. min väninnans kamp mot socialförvaltningen i Ö-vik.hösten -03.
Handläggaren ÅN tvingade min väninna till vården på Korpberget, vars klienter består till 99% av tunga narkomaner och kriminella. Min väninna har inte dom problemen utan har mått psykiskt dåligt flera år utan hjälp.
Hon är dessutom ensamstående mamma, vid den här tidpunkten var sonen 16 år. Min väninna MN klarade inte att vara kvar två mån på Korpb. utan hon åkte till Stockholm. Hennes rädsla för ÅN gjorde att hon inte vågade åka hem till Ö-vik. Då bröt helvetet löst ÅN hotade hennes son med LVU och hemlöshet och hans mamma med LVM om inte MN kom hem omedelbart. Dessa samtal är inte inspelade så det blir svårt att bevisa, denna typ av hotsamtal ringde ÅN flera gånger. MN bokade tid med ÅN den 6/11-03 och vi åkte upp.
ÅN kom med samma hot under detta möte så vi beslöt att MN och sonen flyttar hem till mig, flyttanmälan gjorde vi på skattemyndigheten den 7/11-03. Jag ville träffa ÅN tillsammans med MN igen för att höra om det gick att resonera med henne och se om hon kunde komma med en annan mer verklighetsförankrad lösning. Vi träffade henne den 10/11-03,
ÅN ville inte ens släppa in mig utan hon ville prata med MN själv, vi gick inte med på det. Hon kom med samma hot som tidigare. Vi kände att det var totalt meningslöst att försöka föra en vettig dialog med ÅN.
MN ordnade studentrum till sonen för han ville avsluta sina studier där, men han är skriven hos mig för säkerhets skull.
MN fick brev från KF att hon skulle bli vräkt den 10/12-03 och det var OK för MN, hon motsatte sig inte vräkningen. Vi åkte ner den 7/12-03.

ÅN drev LVM och begärde polishandräckning för provtagning, dom var vid min dörr 18/12-03. Jag vägrade att tillåta MN genomgå sådan förnedring så jag sa att vi åker till Maria själv och tar proverna vilket vi gjorde. Läkaren rekommenderade MN att kontakta öppenvårdsteamet på Maria för att etablera en samtalskontakt där för att det då skulle gå fortare att komma till psykiatrin för få den vård hon behöver. MN sa ja till det förslaget och började gå där för samtal och akupunktur som har varit jättebra för MN.
Jag protesterade mot ÅN´s LVM ansökan eftersom inga kriterier var uppfyllda och försökte stoppa hela processen genom telefonsamtal
med Länsrättens dommare i Härnösand, men han lyssnade inte.
MN fick en advokat utsedd åt sig, men han är företagsjurist och var inte alls kunnig inom området  Dom drev LVM till Länsrätten utan att det fanns någon grund till det och utan att kriterierna var uppfyllda.
Det blev ingen LVM, men det kunde ha blivit så om inte jag skulle ha orkat kämpa och bråka för MN, hon hade ingen ork kvar själv, hon var
helt slut pga dessa myndihhetstyranner som har egna lagar och fikar tillsammans.
Historien slutar dock inte där utan det visade sig att ÅN flyttade vräkningen som skulle ske den 10/12-03 genom att den 8/12-03 ringa till hyresvärden och flytta fram vräkningen till den 20/1-04 för att kunna driva ärendet däruppe, lägenheten var ju kvar! Detta gjorde hon utan MN´s vetskap, det kom till hennes kännedom först när hyresavin kom i januari-04, på lägenheten som hon trodde att hon blivit vräkt ifrån den 10/12-03!
Räkningen på hyran (ca 9000 kr) har MN fått betala trots att det är ÅN som har skaffat den. Vi gjorde polisanmälan här i Stockholm men,
den skall behandlas där det har hänt dvs. av polisen i Ö-vik och Åklagarmyndigheten sundsvall. ( ÅN är sambo med polis).
Åklagaren skickade en polis från sundsvall, förundersökningen inledde han bara med att prata med oss och la ner ärendet efter det utan att ens
förhöra ÅN som vi anmälde för tjänstefel. Det är lätt att bevisa med journalanteckningar och genom att förhöra KF, som tyckte att "detta stinker, han har aldrig varit med om en liknade soppa". Genom förhör med övikshem och andra inblandade så är det enkelt att bevisa brott.
Så detta fortsatte med JO, Öveåklagare Umeå men utan resultat. Polisen här i Farsta och Västberga är förbryllade över den här hanteringen av
försök till frihetsberövande och att flytta på hyresavtal utan MNs veto.och har tvingat henne att fly från sin kommun för sitt liv.
Hade kontakt med Länstyrelsen och dom sa att om brott har begåtts så är dom skyldiga att anmäla till polisen detta besked är från stockholm.
Vi skickade då allt material till länstyrelsen Härnösand och med en detaljerad beskrivning av händelserna med bevismaterial mm.
Först efter två år kom besked, efter flera samtal att dom riktar kritik mot humanistiska nämden för att dom har drivit LVM utan kriterier och använt
20 år gamla uppgifter i ansökan. Dom glömde!! Hyrespengarna och hur ÅN hade gjort detta utan MN veto. Vi bad dom att återigen granska och sa att enligt Länstyrelsen i Stockholm är dom skyldiga att göra polisanmälan vid brott. Vi fick en nästan obegriplig läsning av deras beslut i veckan, kritiken kvarstår och dom tar inte ställning till om brott har begåtts. Varför finns dom överhuvudtaget? deras uppgift är att se till lagarna skall efterföljas men så är det tydligen inte i verkligheten.
Länstyrelsen i Härnösand tog TRE ÅR på sig för detta ärende.
Så min fråga är: - vad gör vi?  kan MN få rättshjälp för att ta ärendet till domstol och ha advokat till sin hjälp, för krafterna har tagit slut för oss båda och vi har inte så mycket kunskap inom juridik. Vi vill ha slut på detta med människovärdet i behåll!
Tacksam för svar..

Hanna
Hanna

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Rättssäkerheten för den enskilda är helt satt ur spel
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2007, 09:48:33 AM »
Rättssäkerheten för den enskilda är helt satt ur spel. Den förföljelse och myndighetstyranni - som du mycket riktigt kallar det - som din väninna har blivit utsatt för ska inte förekomma i Sverige, som ju vill kalla sig civiliserat och demokratiskt.

JO och länsstyrelsen är tänkta som skydd för den enskilda som blir utsatt för myndighetsövergrepp men redan 1988 betecknade Göteborgs Tidningen (GT) JO som en tandlös papperstiger, och Hannes Råstam avslöjade hur Lst arbetade i fallet Ekbackens behandlingshem (Uppdrag granskning 2006-12-06).

Några personer har stämt kommuner och deras felande myndighetspersoner med framgång. Din väninna borde stämma Ö-viks kommun. Eftersom hon har varit utsatt för förföljelse av en myndighetsperson i flera års tid förmodar jag att hon inte har hög inkomst och att hon inte har någon hemförsäkring, vilket innebär att hon har rätt till rättshjälp.

I detta sammanhang vill jag påminna om O-viks kommuns hantering av det helt onödiga tvångsomhändertagandet av den lilla femåriga flickan pga ett anonymt brev. Detta visar att verksamheten bygger på ett grundläggande systemfel och att det krävs en ordentlig städning.
Se Örnsköldsviksfallet. Anonymt brev slog familjens liv i spillror.      

Ni borde också göra en JK-anmälan. JK, Göran Lambertz, är på besök i Härnosand och Sundsvall i dagarna tre med början idad den 22 maj 2007.

Se Justitiekanslern känner starkt stöd från allmänheten.