Omröstning

Vad tycker ni om familjehem

Bra, om det verkligen finns en orsak
2 (40%)
Aldrig bra oavsett orak, barn far illa
3 (60%)

Antal personer som röstat: 5

Omröstningen har avslutats: 08 juni 2007, 15:51:43 PM

Författare Ämne: FAMILJEHEM - RÄTT ELLER FEL?  (läst 5278 gånger)

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
FAMILJEHEM - RÄTT ELLER FEL?
« skrivet: 28 februari 2007, 14:51:43 PM »
Våran då 10 månader gamla son blev placerad på familjehem efter en utredning av soc.

Vi fick inte veta något om utredningen i förväg. De sa hela tiden under utredningens gång att de inte trodde att någon placering skulle bli aktuell. Några dagar före beslutet fick vi höra att det nog kunde bli så.

Samma dag som vi fick veta beslutet, sa dem att våran son skulle placeras med omedelbar verkan.

Vi tvingades gå med på det för att slippa rättsdom.

Vi fick inte veta orsaken till beslutet. Skulle ha fått veta det idag på ett möte som ställdes in. Vi anser att vårt barn inte behövde placeras, men visste då för lite för att våga överklaga. Vi har umgängesrätt.
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Begär hemtagning av ditt barn
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2007, 15:56:59 PM »
Hej mamma1,

Jag har läst dina inlägg och jag kan bara meddela att du har min fulla sympati. Det som du har råkat ut för är helt förfärligt.

Du borde ha haft en rådgivare. Begär hemtagning av ditt barn. Låt det gå till domstol!

Socialtjänstens personal är alltför snabba att rycka barn och föräldrar isär. Barnen blir skadade och föräldrarna också.

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SOC. HAR ALL MAKT!
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2007, 10:10:19 AM »
Tack för visad sympati :)

Soc. gör bara saken värre. Inget möte igår som utlovat, så vi vet fortfarande inte varför våran son blev placerad :?:

De vägrar betala våran hyra, trots att min sambo inte fick ett öre i februari, p.ga att soc. påstått att de var osäkra på vad min sambo skulle göra, eftersom familjehemsplaceringen är mycket jobbig.

Nu står vi här utan pengar till hyran och lever på min skrala inkomst och en stackars tusenlapp som soc. tyckte vi kunde få.

Om vi förlorar vÃ¥ran lägenhet och blir hemlösa, hur ska vi dÃ¥ fÃ¥ hem vÃ¥ran son och till vilket hem :?:  En kall snödriva :?:
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Hur kan någon göra så mot föräldrarna?
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2007, 17:01:48 PM »
Med hyran gick det bra :)

Vi var och hälsade på våran son idag :)

Han blev mycket glad över att se oss, han blev faktiskt helt till sig. Men när jag frågade var mamma var, blev han först lite osäker och tittade först på familjehemsmamman :cry:

Men sedan kom han till mig :)

BÃ¥da jag och min sambo hade svÃ¥rt att skiljas frÃ¥n vÃ¥ran son när vi skulle hem :cry:  Han tittade efter oss när vi gick :cry:  Jag kunde inte vända mig om, dÃ¥ hade jag brutit ihop :cry:

Får det verligen vara så här?

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Hej mamma1
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2007, 16:51:25 PM »
Jag bor inte längre kvar i västerbotten men mina 3 söner är placerade där av Umeå kommun. Vilken stad handlar det om i ditt fall? Kanske finns det hjälp att få. Du kan kontakta mig på monicabmatthews@yahoo.se så slipper du ta det privata på forumet.