Författare Ämne: Jag har löst problemet med hjärtlösa LVU  (läst 7980 gånger)

johnny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Jag har löst problemet med hjärtlösa LVU
« skrivet: 14 mars 2003, 10:13:49 AM »
Tro mig jag har funnit sanningen om varför LVU är utformad så som den är.
Latmaskarn i riksdagen har kopierat LVM och sen slängt dit lite andra formuleringar och någon liten kosmetisk paragraf. Kolla själva.
När det gäller tex kontrollen av post på ett LVMhem kontra LVUhem med särskilda befogenheter får man på LVMhemmet bara öppna, inte läsa.
På LVUhemmet får man läsa posten också.
När man innser detta inser man att vi behöver en ny lag till LVU som inte bygger på en tvångslagstiftning för missbrukare.
att välta systemet går bara innifrån....

Peter Klevius

• Gäst
Demokrati i stället för "välta inifrån"
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2003, 10:38:14 AM »
Du har helt fel Johnny Att bpåstå att systemet kan vältas infrån är lika korkat som att påstå att en soldat i Saddam Husseins arme skulle kunna välta Irak-regimen! Sluta göra dig dum och koncentrera dig i stället på att göra det du eventuellt kan dvs spridda nyttig info från din arbetsplatsutsikt

Du har också fel betr LVU/LVM Har själv forskat om de svåraste LVU-kriteriernas uppkomst dvs de barnpsykiatriska flumbegreppen Det visade sig att några få personer smugit in begrepp i propparna samt att dessa sen gömts i förarbeten via lagtextens luddiga "annat förhållande i hemmet"

Systemet kan bara vältas utifrån (jmf Irak)

Peter Klevius

johnny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Heja mig
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2003, 12:57:08 PM »
Jag vet inte vart din så kallad forskning ägt rum, men jag tror inte, rätta mig om jag har fel att den inte har genomförts på något högrelärosäte.
Endast om den har blivit granskad kan den vara adekvat i det här sammanhanget.
Jag läste varje paragraf i både LVU och LVM och fann att likheterna är större än skillnaderna.
Felet med dig är att du inte respekterar någon annans åsikt än just dn egen, för dig torde den vara en axiom. Men det finns inga axiomer, bara halva saningar.
Har du läst Livsgnistan? Där dom pratar om att riva lägret när dom blir fria, komunisten säger att lägret måste finnas, vart skall dom annars göra av sina politiska motstånndare? Där är vart du står i dag.
Att gå till personangrepp på det sätt du gör tillhör en odemokratisk reorik som vissa tar till när deras argument tryter. Jag tänker inte sänka mig ner på den nivån, då jag anser att debatten om LVu skall hållas på ett högre plan.
Vidare så säger jag bara som en fransk filosof en gå sa " jag hatar vad du säger men jag skall dö för att du skall få säga det"
Har du hört om den kritiska massan?
När den väl uppnås följer andra efter, men det krävs att en börjar för att flera skall följa efter.
Då kan en soldat göra stor skillnad, på så sätt kan en ändrig ske.
Ditt sätt att enkom skriva debatt inlägg här övertygar ingen, för dom flesta här är övertygade. Jag själv kan rädda ett barn undan LVU vems handlande är då mest värt?

Peter Klevius

• Gäst
Systemet skall demokratiskt vältas utifrån inte inifrån
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2003, 13:10:51 PM »
Att du skulle vara den "kritiska massan" som får LVU-systemet att välta låter så befängt så jag förstår inte varför du fortsätter att tjata

Min forskning presenteras på Sthlms Universitet senare i år

Tron pÃ¥ att de som är beroende av systemet skulle vara de som mÃ¥ste  välta detsamma  Ã¤r inte bara  odemokratisk utan rent despotisk och vittnar om just den översittarmentalitet som vi pÃ¥ NKMR vill komma Ã¥t!

Sluta tjata och bidrag i stället  med vad du kan i form av info frÃ¥n ditt arbete

Systemet kan bara vältas demokratiskt  utfrÃ¥n med information till folket!

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2003, 13:25:13 PM »
Bråka inte grabbar!

(Borde kanske inte jag säga som själv gärna munhuggs)

Det är jättebra att det finns folk inom socialvården som är kritiska till vad som sker där.
Huruvida man bäst välter ett system inifrån eller utifrån är för mig ointressant. Bara fanskapet välter!

Jag tycker att idén att nässla sig in inte är sÃ¥ dum Klevius. Själv har jag gjort vissa förfrÃ¥gningar om hur jag skall bära mig Ã¥t för att ta mig in i socialnämnden. Jag hade nämligen e-brevväxling med en Moderat som hade detta uppdrag.  Denne person brukade opponera sig och brÃ¥ka om olika ärenden vilket jag tror är ovanligt.
Fick jag ett sådant uppdrag så skulle det ta hus i helsike det kan jag lova.

Interna stridigheter i socialnämnder skulle om inte annat ge rubriker och på så sätt ge dessa frågor ökat utrymme i folks medvetanden. Sverige utmärks idag av en outhärdlig konsensus om allting (utom på internetforum då förstås)

johnny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Peter
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2003, 13:33:38 PM »
Kan du inte föra en akademisk debatt utan person angrepp?
Du måste vara en av dom mest trångsynta mänsikorna jag mött, jag har aldrig sakt att jag är den kritiska massan snarare en del i prossesen mot ett humanistiskt samhälle. Felet är att det sitter sådana som dusom aldrig lämmnat den akademiska världen och tror att allt blir bar om ni slipper se verkligheten.
Byt jobb med mig en dag får du se.
Kan du ärligt säga att du stoppat ett enda LVU?
Jag kan det, vem betyder då mest du eller jag?
Vem bryr sig om din forskning?
Ingen utanför den akademiska världen.
Vem bryr sig om att att en familj slipper förlora sitt barn?
Hela den familjen deras vänner etc.
Så vem påverka mest?
Du har inte ens försökt att förklara likheterna mellan LVU och LVM.
För du vet att det omkull kastar din forskning, om jag har en poäng i mitt resonemang.
Jag tycker du skall kliva ur barnskorna och sluta kalla folk för dumma, bara för att dom för ett debatt som ligger över din egen förmåga.
Jag skulle vilja säga att du är avundsjuk på att jag har en tro på det jg gör som du inte kan förstå.
Att jag kangöra något.
Med vänliga hälsningar

en kvinnlig human...

• Gäst
lägg inte på locket grabben!
« Svar #6 skrivet: 10 april 2003, 16:19:35 PM »
det var bara det jag ville säga... av vad jag kan läsa mellan raderna o i det du skriver, ser jag en god medmänniska som gör sitt arbete o försöker få samhället, detta kommunistiska samhälle... - att se lite positivare ut. att det finns de som värnar för de utstötta o de påhoppade.
starkt gjort! önskar det fanns fler med samma kaliber som du, min vän.

men för det, försök sammanhålla en god atmosfär er skribenter emellan. alla vill ha nyttig information, o även jag, då jag anser mej vara en okunnig person, kunna läsa både dina o andras inlägg o råd, utan att helt apropå tappa en medmänniska för ett arguments skull...

gjorde jag mej förstÃ¥dd...?  *ler[/i]

Peter Klevius

• Gäst
Omöjligt mullvadsarbete
« Svar #7 skrivet: 10 april 2003, 17:06:43 PM »
En ledamot i en socialnämnd som går emot "barnets bästa" dvs mot socialtjänstens förslag, har knappast något att säga till om eftersom vi i Sverige sen några år tillbaka har prejudikat (Malmö eller Gbg tror jag) på hur en trilskande socialnämnd kan "förhindra socialtjänstens arbete". Jag tror att det t o m blev en facklig arbetsmiljöfråga. Vi har även ett flertal f d socialchefer (t ex ordf i RFFR) som gjort misstaget och gått emot "barnets bästa" och därför frysts ut. Byråkratisk kollegialitet är svår att påverka politiskt bl a beroende på den övergripande symbios som utvecklats mellan politiker och socialstatsbyråkrati i Sverige

Om du däremot känner till nåt fall där mullvadsarbetet lyckats och mullvaden överlevt så hör av dig!

mvh Peter Klevius

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Re: Omöjligt mullvadsarbete
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2009, 16:58:50 PM »
Citat från: "Peter Klevius"

(...)
Vi har även ett flertal f d socialchefer (t ex ordf i RFFR) som gjort misstaget och gått emot "barnets bästa" och därför frysts ut.
(...)
mvh Peter Klevius

Du som vet lite mer om den här historien, hör gärna av dig!

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Demokrati i stället för "välta inifrån"
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2009, 19:10:09 PM »
Du har helt fel Johnny Att bpåstå att systemet kan vältas infrån är lika korkat som att påstå att en soldat i Saddam Husseins arme skulle kunna välta Irak-regimen! Sluta göra dig dum och koncentrera dig i stället på att göra det du eventuellt kan dvs spridda nyttig info från din arbetsplatsutsikt

Du har också fel betr LVU/LVM Har själv forskat om de svåraste LVU-kriteriernas uppkomst dvs de barnpsykiatriska flumbegreppen Det visade sig att några få personer smugit in begrepp i propparna samt att dessa sen gömts i förarbeten via lagtextens luddiga "annat förhållande i hemmet"

Systemet kan bara vältas utifrån (jmf Irak)

Peter Klevius

Oj, Var detta ditt första inlägg på NKMRs forum ? Du för verkligen med dig en debattstil som aldrig tidigare synts här.Var huserade du innan ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2009, 19:49:34 PM »

(...)
Vi har även ett flertal f d socialchefer (t ex ordf i RFFR) som gjort misstaget och gått emot "barnets bästa" och därför frysts ut.
(...)
mvh Peter Klevius

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2009, 13:09:51 PM »
En ledamot i en socialnämnd som går emot "barnets bästa" dvs mot socialtjänstens förslag, har knappast något att säga till om eftersom vi i Sverige sen några år tillbaka har prejudikat (Malmö eller Gbg tror jag) på hur en trilskande socialnämnd kan "förhindra socialtjänstens arbete". Jag tror att det t o m blev en facklig arbetsmiljöfråga. Vi har även ett flertal f d socialchefer (t ex ordf i RFFR) som gjort misstaget och gått emot "barnets bästa" och därför frysts ut. Byråkratisk kollegialitet är svår att påverka politiskt bl a beroende på den övergripande symbios som utvecklats mellan politiker och socialstatsbyråkrati i Sverige

Om du däremot känner till nåt fall där mullvadsarbetet lyckats och mullvaden överlevt så hör av dig!

mvh Peter Klevius

Var och en må försöka förändra där de står. Men jag vet att erövra en majoritet i en socialnämnd kräver att hela sverige erövras först, iaf kommunen, innan varje partis nomineringar slagit igenom så att det blivit majoritet i socialnämnden mot olagliga omhändertaganden. Överhuvudtaget är det svårt att exempelvis organisera strykningar i partier. Då jag var med i vänsterpartiet en gång i tiden organiserades en mycket effektiv strykningskampanj, vilket bara resulterade i 4% mindre röster på den kandidaten..

Det verkar iaf som att alla partier helt och hållet stödjer de olagliga omhändertagandena, för de röstas igenom i socialnämndernas arbetsutskott med enhälliga beslut. De som motsätter sig detta petas ganska snabbt. Jag anser att det behövs utomparlamentariska metoder, för den här vägen verkar stängd.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 16 april 2009, 18:40:41 PM »

(...)
(...)
mvh Peter Klevius