Alternativ boende kan ju vara allt frÄn att söka boende innom slÀkten till vÀnner till barnet och eller familjen till att finna en plats dÀr barnet fÄr fristad tex ett "hem" för hela familjen. Men det fÄr inte vara ekonomiskt lönsamt att handla med barn. Det var det jag menade med att ta bort vinsten och det blir dom seriösa som tror pÄ barnens rÀtt kvar.
Jag skulle ju helt klart hellre plasera hos nÄgon som var i mot LVU Àn hos nÄgon som Àr för den, dÄ vet jag att barnen inte hÄlls kvar utan det gÄr att Äterförena. Jag kan bara bromsa och hjÀlpa nÄgon enstaka, men det jag gör det hjÀlper nÄgon. Om jag kan stoppa ett LVU har jag börjat riva systemet.
Jag sÀger inte att LVU Àr bra utan att tanken pÄ att skydda barnen Àr det som Àr bra. Men att dÄ handla med barn Àr fel, presis som angiverilagen i sol 14 Àr fel. Om personalen pÄ tex dagis finner dig som person stötande kan du Äka dit för va fan som helst, jag brukar arkivera sÄnt i det runda arkivet. Ett exempel Àr en dagisfröken som Àr en han som ringer och sÀger att det Àr svÄrt att fÄ kontakt med en mamma till ett barn, hon vill inte prata med honnom, inte tog ögonkontakt. Men mannen i huset pratar med honnom.
man undrar varför? jag ringde upp till mannen arbete och vi pratade lite, dom var invanndrare och deras muslimska sed förbjöd kvinnan att prata och ta ögon kontakt med andra mÀn nÀr hennes man inte var i nÀrheten.
svÄrare Àn sÄ var det inte. jag bad att fÄ trÀffa familjen, bara för att det skulle se bra ut i senare lÀge, inget var fel med familjen.
NÄgra dagar senare ringde fröken upp och ville veta vad jag gorde i saken.
jag svarde inget, han vart galen och kallade mig mÄnga pip ord.
skulle jag ha knatat dit och börjat ta barnen utan att ens ta reda pÄ fakta?
Jag vet om att jag gör fel, men om jag kan gÄ och lÀgga mig i vet skapen om att jag har gott samvete Àr jag nöjd. jag förlorde första jobbet pÄ grund av att jag ville reformera systemet.
Nu nöjer jag mig med att göra som jag vill, jag kan medge att ordvalet dysfunktionell var lite missvisande det Àr bÀttre med fungerande familj och
inte fullt sÄ fungernade familj. vad som Àr dysfunktionelt Àr upp till var och en. men en familj som inte klarar av sina barnbehov Àr ju inte fullt sÄ fungerande som vi önskar.
Vist Àr det sÄ att vi tror pÄ det folk skriver, men jag tror pÄ att tanken pÄ att barn skall fÄ mÄ bra Àr fin. Men som sakt skrota LVU 2§ och ge familjen hjÀlp. Àr fadern boven med tex sexuella övergrepp sy in honnom och stÀll sedan kravet att modern separerar frÄn honnom och han fÄr trÀffa barnen under uppsikt. Àr cet misshandell hjÀlp familjen.
Det jag har lÀrt mig frÄn mitt eget liv Àr att bÄde dom vuxna och barnen i en familj med vÄld Àr offer.
Problemet med kvinnor Àr att dom följer sitt hjÀrta sen Àr mÄnga kariÀrs tokar.
nÀr jag gick utbildningen diskuterade vi ett LVU fall och nÀr jag i frÄgasatte omhÀndrtagandet sÄ hördes det i kör, vi gör det för barnets bÀsta.
Mamman ville presis som i det fallt du referar till ha avlösning för hon var manodeprisiv och dottern var bokstavsbarn
Mitt förslag var ge barnet en kontaktfamilj en ggr i mÄnaden, dÄ bygger hon en kontakt dÀr som vi kan anvÀnnda oss av vid moders ner perioder.
LÀraren menade dÄ pÄ att mitt förslag var inte till barnets bÀsta.
Jag tror att socionomutbildningen skulle mÄ bra av att införa krav pÄ 5 Ärs yrkeserfarenhet innan du fÄr pÄbörja utbildningen.
DÄ skulle vi slippa dom som Àr sönder matade frÄn gymnasit, dom skulle t.o.m kanske tÀnka sjÀlv.
Jag förstÄr att du upprörs av alexander fallet det Àr fördjÀvligt kunde dom inte gett karln en hund?
det Àr lÀttare att rasera ett hus inifrÄn Àn utifrÄn.
Men fÄr vi bara ta ansvar för det vi gör skulle flera tÀnka pÄ vad dom gör.
Problemet Àr att om jag försöker nÄgot sÄ stoppas det av socialnÀmden somn Àr förstoppade upp i huvudet.
Men Tanken pÄ ett skydd för barn Àr bra och denb skall vi vÀrna om.
Presis som jag sÀger sÄ kan LVU 3§ fÄ finnas tills dess en stat som vÀrnar om individen och ger familjen plats har vuxit fram.
för finns mamma/pappa hemma hela livet för barnen sÄ finns det nÄgon som kan ta dom i örat nÀr dom gör fel.
oohps nu svor jag i kyrkan.
Föresten Àr jag inte fast i nÄgon kariÀr pÄ SoS det gÄr inte jag har fel Äsikter fel politisk fÀrg.
Skull bli kurator men dÄ mÄste jag ange och det vill jag inte.