Författare Ämne: lvu  (läst 8937 gćnger)

johnny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
lvu
« skrivet: 12 mars 2003, 16:35:50 PM »
Tanken med att barn skall ha ett skydd undan det onda i vÀrlden torde vara god, men det skall inte fÄ ske hipp som happ. men det gör det nu och det Àr dÀrförsom man blir förbannad pÄ LVU. Men tanken med att barn skall skyddas Àr aldrig fel.
Men som jag sjÀlv har hÀvdat Àr tt man kan skrota 2§ i LVU och sattsa pÄ att behÄlla LVU för dom ungdommar som mÄste fÄ hjÀlp för drogproblem etc. Men innan man görde det mÄste man se till varför ungdommar mÄr sÄ dÄligt som dom gör. DÀr skulle jag vilja sÀga att S har gjort ett bra jobb med vÄra barn, dom har gort dom nedbrutna och utan tro pÄ sig sjÀlva som individ sÄ dom blint följer kolektivet.
TyvÀrr tror jag det Àr det som Àr felet barn hammras in i skolan dagis etc att gruppen vet bÀst.
vad man skulle börja med Àr att hjÀrntvÀtta dom eller avprogramera dom sÄ dom börjar tÀnka sjÀlva. men nu kn vi inte det, vi kan bara hindra dom frÄn att gÄ ner sig i knarktrÀsket eller liknande för en kort tid med hjÀlp av LVU. Den "vÄrd" som dom fÄr dÀr Àr inte fullgod.
Den 2§ skulle kunna ersÀttas med en lag om vÄrd av familj, dÀr hela familjen tas in och fÄr hjÀlp att bryta dysfunktionella betendemönster.
Men i fall dÀr inte det gÄr dÄ fÄr vi försöka hjÀlpa barnen till ett alternativt boende. För att fÄ bort "dÄliga" familjer för barn som behöver alternativt boende skulle det inte utgÄ nÄgon mer ersÀttning Àn för livsföring samt en premie pÄ 500:- dÄ skulle dom som lever pÄ det och skiter i barnen försvinna.
Sen har du ju ett stort problem med att den som plaserar ett barn inte följer upp regelbundet hur det gÄr. Jag har aldrig ringt och föranmÀlt et besök och skulle inte heller göra det, dom skall veta att jag klampar in nÀr det passar mig för jag har ansvar för barnet bÀsta inte för familjens privatliv. Dock skall sÀgas att jag under 4 Är inte har anvÀnnt LVU mer Àn 2ggr, den ena gÄngen för att modern drog runt pÄ stan mitt i natten med ett barn och den andra gÄngen i fallet med branen i knarkarkvarten.
I fallet med modern mitt i natten var modern psykisktsjuk, sÄ för att hon skulle fÄ hjÀlp sÄ snabbt som möjligt fick vi igenom LVU pÄ barnet.
Dom fÄr ju inte ha barnet med pÄ psyk och det Àr fel.
men det rolig var att jag slÀpade hem barnet sÄ hon vart plaserad hos mig och min familj( det gÄr bÀtter att avsluta fallet dÄ) samt att hon fick regelbunden kontakt med mamman. Det var dÀrför hon bodde hos oss ingen annan familj var villig att Äka till psyk 2-3ggr om dagen för att flickan skulle hÄlla kontakten med modern. HÀr var ochsÄ fader död och morförÀldrarna bortresta.
Att socionomer Àr föredetta missbrukar behöver inte vara fel, jag sjÀlv Àr fd narkoman och nykter alkoholist, det gör bara det att jag klarare kan se vad för hjÀlp en person i den stÀllningen Àr i behov av.
SÄ Àr det Jag Àr ingen Àngel men jag vet att tanken pÄ barnets bÀsta Àr nÄgot fint att sen en galen stat gör det till lagen om statens bÀsta kan man bara grÄta över.
att vÀlta systemet gÄr bara innifrÄn....

BIA

• Gäst
...att vÀlta systemet ....
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2003, 17:16:42 PM »
Erfarenhet och empati mĂ„ste vara en ovĂ€rderlig tillgĂ„ng i det sociala arbetet.  I de beskrivna fallen med knarkande förĂ€ldrar o.s.v. finns det vĂ€l inte sĂ„ mycket att vĂ€lja pĂ„ Ă€n LVU.  Barnen mĂ„ste skyddas pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.
Förnyftigt handlande, sÄ gott det gÄr i svÄra situationer. Jag tycker Johnny
stÄr med fötterna pÄ jorden och vet vad han pratar om.
NĂ€r man stĂ„r dĂ€r mitt i skiten och med uppkavlade Ă€rmar sĂ„ Ă€r det knappast  ideologiska termer som Ă€r det mest angelĂ€gna, kan jag förestĂ€lla mej.
Det Àr starkt att ha kommit ifrÄn bÄde narkomani och alkoholism.
FortsÀtt att vara den du Àr idag.
BIA

Peter Klevius

• Gäst
Vidirig barnhandel med stöd av trolldomspsykologi
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2003, 19:28:16 PM »
Att ha varit utslagen gör en inte nödvÀndigtvis bÀttre lÀmpad att ta ansvar för barn. Jmf t ex Alexander-fallet (hÀr pÄ sajten) och den f d fÀngelsekunden som i rehabiliteringssyfte fick ta hand om och plÄga ett kidnappat barn Du verkar dock ha vissa andra kvaliteter samtidigt som du tyvÀrr redan Àr snÀrjd av systemets pengar, karriÀr och retorik DÀrför tror jag inte pÄ "förÀndring inifrÄn"

LVU Àr en grym och onödig handel med barn som hela tiden blir Àn vÀrre pga att fosterhemmen institutionaliseras till behandlingshem i ökande takt i jakten pÄ de stora penga man kan tjÀna pÄ kidnappade barn!

Varför skulle LVU ha monopol pÄ att vilja barnens bÀsta. TvÀrtom, det Àr ju vi pÄ NKMR och liknande som stÄr för den synen, kanske just pga att vi inte Àr kommersialiserade (som socialstatens lakejer) samt att vi inte heller Àr sÄ ideologiskt fixerade pÄ en familjekritisk hÄllning baserad pÄ trolldomspsykiatri/psykologi.

Fall inte för det retoriska greppet att tro att LVU Àr bra för barnen bara för att de som skrivit den pÄstÄr det?!

Blev dock först riktigt förtjust nÀr du föreslog avskaffandet av § 2 men bara nÄgra rader senare var du tillbaks i nuvarande § 2 praxis.

Har du tĂ€nkt pĂ„ Johnny att termen ”dysfunktionella familjer” Ă€r oerhört ideologiskt laddad Ă€nda frĂ„n start? Den bygger pĂ„ en vidrig och helt ounderbyggd syn Kan utveckla detta vidare pĂ„ annat stĂ€lle

Ditt handlande med den mentalsjuka kvinnans barn var helt oprofessionellt och vĂ€ldigt mĂ€nskligt. TyvĂ€rr tror jag fĂ„ gör som du. Möjligen kan vi hĂ€r Ă€ven skymta ett genusperspektiv vilket skulle göra mĂ€n generellt bĂ€ttre lĂ€mpade som socionomer (under en övergĂ„ngstid tills kvinnorna skakat av sig sin förlegade ”kvinnlighet” - sĂ€rartsfeminismen - sĂ„ att de bĂ€ttre motsvarar den tekniska verkligheten dĂ€rute. (Jmf min Angels of Antichrist samt Agneta Plejels Vad gör vi med vĂ„ra barn?)).

Peter KLevius

johnny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
varför
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2003, 21:28:27 PM »
Alternativ boende kan ju vara allt frÄn att söka boende innom slÀkten till vÀnner till barnet och eller familjen till att finna en plats dÀr barnet fÄr fristad tex ett "hem" för hela familjen. Men det fÄr inte vara ekonomiskt lönsamt att handla med barn. Det var det jag menade med att ta bort vinsten och det blir dom seriösa som tror pÄ barnens rÀtt kvar.
Jag skulle ju helt klart hellre plasera hos nÄgon som var i mot LVU Àn hos nÄgon som Àr för den, dÄ vet jag att barnen inte hÄlls kvar utan det gÄr att Äterförena. Jag kan bara bromsa och hjÀlpa nÄgon enstaka, men det jag gör det hjÀlper nÄgon. Om jag kan stoppa ett LVU har jag börjat riva systemet.
Jag sÀger inte att LVU Àr bra utan att tanken pÄ att skydda barnen Àr det som Àr bra. Men att dÄ handla med barn Àr fel, presis som angiverilagen i sol 14 Àr fel. Om personalen pÄ tex dagis finner dig som person stötande kan du Äka dit för va fan som helst, jag brukar arkivera sÄnt i det runda arkivet. Ett exempel Àr en dagisfröken som Àr en han som ringer och sÀger att det Àr svÄrt att fÄ kontakt med en mamma till ett barn, hon vill inte prata med honnom, inte tog ögonkontakt. Men mannen i huset pratar med honnom.
man undrar varför? jag ringde upp till mannen arbete och vi pratade lite, dom var invanndrare och deras muslimska sed förbjöd kvinnan att prata och ta ögon kontakt med andra mÀn nÀr hennes man inte var i nÀrheten.
svÄrare Àn sÄ var det inte. jag bad att fÄ trÀffa familjen, bara för att det skulle se bra ut i senare lÀge, inget var fel med familjen.
NÄgra dagar senare ringde fröken upp och ville veta vad jag gorde i saken.
jag svarde inget, han vart galen och kallade mig mÄnga pip ord.
skulle jag ha knatat dit och börjat ta barnen utan att ens ta reda pÄ fakta?
Jag vet om att jag gör fel, men om jag kan gÄ och lÀgga mig i vet skapen om att jag har gott samvete Àr jag nöjd. jag förlorde första jobbet pÄ grund av att jag ville reformera systemet.
Nu nöjer jag mig med att göra som jag vill, jag kan medge att ordvalet dysfunktionell var lite missvisande det Àr bÀttre med fungerande familj och
inte fullt sÄ fungernade familj. vad som Àr dysfunktionelt Àr upp till var och en. men en familj som inte klarar av sina barnbehov Àr ju inte fullt sÄ fungerande som vi önskar.
Vist Àr det sÄ att vi tror pÄ det folk skriver, men jag tror pÄ att tanken pÄ att barn skall fÄ mÄ bra Àr fin. Men som sakt skrota LVU 2§ och ge familjen hjÀlp. Àr fadern boven med tex sexuella övergrepp sy in honnom och stÀll sedan kravet att modern separerar frÄn honnom och han fÄr trÀffa barnen under uppsikt. Àr cet misshandell hjÀlp familjen.
Det jag har lÀrt mig frÄn mitt eget liv Àr att bÄde dom vuxna och barnen i en familj med vÄld Àr offer.
Problemet med kvinnor Àr att dom följer sitt hjÀrta sen Àr mÄnga kariÀrs tokar.
nÀr jag gick utbildningen diskuterade vi ett LVU fall och nÀr jag i frÄgasatte omhÀndrtagandet sÄ hördes det i kör, vi gör det för barnets bÀsta.
Mamman ville presis som i det fallt du referar till ha avlösning för hon var manodeprisiv och dottern var bokstavsbarn
Mitt förslag var ge barnet en kontaktfamilj en ggr i mÄnaden, dÄ bygger hon en kontakt dÀr som vi kan anvÀnnda oss av vid moders ner perioder.
LÀraren menade dÄ pÄ att mitt förslag var inte till barnets bÀsta.
Jag tror att socionomutbildningen skulle mÄ bra av att införa krav pÄ 5 Ärs yrkeserfarenhet innan du fÄr pÄbörja utbildningen.
DÄ skulle vi slippa dom som Àr sönder matade frÄn gymnasit, dom skulle t.o.m kanske tÀnka sjÀlv.
Jag förstÄr att du upprörs av alexander fallet det Àr fördjÀvligt kunde dom inte gett karln en hund?
det Àr lÀttare att rasera ett hus inifrÄn Àn utifrÄn.
Men fÄr vi bara ta ansvar för det vi gör skulle flera tÀnka pÄ vad dom gör.
Problemet Àr att om jag försöker nÄgot sÄ stoppas det av socialnÀmden somn Àr förstoppade upp i huvudet.
Men Tanken pÄ ett skydd för barn Àr bra och denb skall vi vÀrna om.
Presis som jag sÀger sÄ kan LVU 3§ fÄ finnas tills dess en stat som vÀrnar om individen och ger familjen plats har vuxit fram.
för finns mamma/pappa hemma hela livet för barnen sÄ finns det nÄgon som kan ta dom i örat nÀr dom gör fel.
oohps nu svor jag i kyrkan.
Föresten Àr jag inte fast i nÄgon kariÀr pÄ SoS det gÄr inte jag har fel Äsikter fel politisk fÀrg.
Skull bli kurator men dÄ mÄste jag ange och det vill jag inte.

johnny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Har lÀst Alexander fallet nogrannare nu
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2003, 10:09:11 AM »
Jag förstÄr inte grunden för ett LVU och varför man skickar honnom till S-vall. Att skicka barn sÄ lÄngt frÄn förÀldrar och slÀkt skall ju bara göras i fall dÀr ett miljöombyte Àr nödvÀndigt fall enligt LVU 3§ dÀr barn umgÄs i kriminellakretsar, dricker för mycket etc.
Men hÀr tycker jag att LVU var fel, vist man kan ifrÄgasÀtta (ha viss kritik)modern, men för den delen skall man vÀll inte ta barnet.
HÀr hade en stöd/kontakt familj varit bra om hon nu var för överbeskyddande, dÄ hade han kunnat frigöra sig som nu SoS sÄ starkt önskar, men Àven haft moderns tryghet.
Att plasera honnom pÄ ett hem med missbrukar Àr helt förkastligt, jag skulle vilja sÀga att sos inte kom Ät modern och dÀrför straffade barnet.
NÀr man plaserar sÄ skall man plasera barnet pÄ ett stÀlle dÀr dom kan fÄ det bra, LVU skll inte anvÀnndas för personliga vendettor.
Men hÀr kommer vi Äter in pÄ att vi mÄste ha tjÀnstemannaansvar och lag pÄ att plaserande komun skall följa upp hela tiden med oanmÀlda besök. DÄ finns det ingen möjlighet till sÄdana hÀr dumheter. Jag förstÄr er motvilja till LVU nÀr man ser dessa primitiva försök till hÀmd.
Jag sÀger bara sy in socialsekriteraren.
Men det finns bara ett fall dÀr en sostant har dömts och det var nÀr ett barn inte omhÀndertogs utan förÀldrarna slog ihjÀl barnet pÄ semester i norrland. NÀr för en gÄng skull ett LVU hade behövst sÄ skiter man i det och hur gÄr det. Ironiskt.

Peter Klevius

• Gäst
Demokrati eller LVU?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2003, 14:23:09 PM »
Ett system som endast kan förÀndras inifrÄn Àr per definition odemokratiskt Jag tror pÄ demokratins Äterinförande i Sverige och pÄ att svenska folket med hjÀlp av tidigare mörklagd information skall förÀndra det unkna LVU- systemet utifrÄn, dvs demokratiskt Det Àr bl a dÀrför NKMR och andra oberoende informationskÀllor nu tack vare Internet stÄr till buds

De viktigaste rösterna pĂ„ detta forum Ă€r varken du Johnny eller jag sjĂ€lv utan de drabbade offren för LVU-socialfascismen! Dessa förtvivlade rop bildar tillsammans en ohygglig men samtidigt avslöjande nutida  "Guernica"-mĂ„lning

Peter Klevius

johnny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
det Àr ju det jag sÀger
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2003, 18:19:51 PM »
LĂ€ser du inte vad folk skriver?
Jag angriper gÄng pÄ gÄng S-taten för att vara upphov till dom problem vi har med barn och familjer.
Det svenska folket Àr sÄ hjÀrntvÀttade sÄ det gÄr inte att fÄ dom att inse saningen med LVU om du sÄ kastade den i huvudet pÄ dom.
SÄ tills det sker en strukturförvandling i samhÀllet sÄ Àr det enda sÀttet att röra om i grytan inifrÄn.
Jag tror jag kan sÀtta fler kilar i maskineriet Àn vad du kan utifrÄn.
VÄra barnbarn kanke en dag kan förÀndra samhÀllet utifrÄn.
I forna sovjet var det mÄnga som innifrÄn försökte rasera systemet och det fick efekt.
Givetvis Àr dom som drabbas av LVU som Àr dom som bÀst förstÄr det.
Det Àr dessa erfarenheter som skall ligga till grund för lagÀndringar.
Men jag har svÄrt för ytterlighets mÀniskor, du Àr pÄ ena kanten och S pÄ den andra.
Du har tyvÀrr inte möjlighet att se dom andra fÀrgerna Àn svart och vitt.
Det kommer alltid att finnas fall dÄ ett barn för att skyddas mÄste flyttas frÄn familjen. men dessa Àr fÄ, men man mÄste se att dom finns.

Peter Klevius

• Gäst
lvu
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2003, 21:02:24 PM »
Det Ă€r mycket bra att du kĂ€mpar för vĂ„r sak men det Ă€r Ă€nnu bĂ€ttre om vi pĂ„ demokratisk vĂ€g VÄLTER SYSTEMET UTIFRÅN bl a genom att publicera de utsattas rop pĂ„ hjĂ€lp samt med vĂ„r lilla kraft (utan skattemedel) Ă€ven försöka föra fram ett alternativt BARNPERSPEKTIV
Vad du kan göra Johnny Ă€r att fortsĂ€tta berĂ€tta om hur systemet fungerar inifrĂ„n. DÄR GÖR DU VERKLIGEN BARNEN EN TJÄNST

Med all respekt för vad du tror dig kunna göra inifrÄn sÄ Àr du en ensam individ med ytterst begrÀnsade möjligheter sÄvitt du inte startar en revolutionÀr rörelse bland socialarbetarna med syftet att göra de flesta av dem arbetslösa!

Risken finns ocksÄ att du överanstrÀnger dig KÀnner flera f d socialchefer m fl som hamnat ut i kylan efter att ha förrÄtt handen som matat dem

Peter Klevius

Systemet skall vÀltas utifrÄn dvs demokratiskt om vi vill fortsÀtta att vÀrna om en demokrati vÀrd namnet!

johnny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
vÀlta systemet
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2003, 21:14:51 PM »
Jo men man mÄste göra vad man kan, den demokratiska prossesen i sverige upphörde för 50 Är sedan, det tar 50 Är att komma tillbaka till demokratin.
Jag vet att jag kommer att fÄ sparken en vacker dag, men vem bryr sig, jag har jobb vid sidan om. det Àr dÀrför jag kan försöka bita den hand som föder mig.
Men varje utredning jag kan sabbotera, innebĂ€r ett barn mindre i fĂ„ngenskap. SĂ„ jag gör nĂ„got, visst vill jag att det en dag finns ett mer humant alternativ till LVU. Tills dess tja jag gick utbildningen med 2 mĂ„l att jobba med barn som har hammnat snett i livet droger etc samt att vara en p.i.t.a innom kĂ„ren för att kunna öppna ögonen pĂ„ nĂ„gon. I början nĂ€r man skulle lĂ€r sig jobbet sšÄ grĂ€t jag mycket över hur fel det var.  sen kom jag att innse att all socialvĂ„rd skall byggas pĂ„ bibeln. Gör mot din nĂ€sta sĂ„ som dig sjĂ€lv.
Den enda gÄngen jag tror pÄ LVU Àr vid kriminalitet och liknande saker 3§
Men annars mÄste familjen fÄ en chans att "rehabiliteras".

Anonymous

• Gäst
lvu
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2003, 23:32:48 PM »
Om jag inte Ă€r felunderrĂ€ttad sĂ„ hjĂ€rntvĂ€ttas blivande  socionomer i Sverige med psykoanalytisk gallimatias (20 p?). Man blir vĂ€l inte ens godkĂ€nd om inte hjĂ€rntvĂ€tten (sjĂ€lvterapin) lyckats eller hur?

vargen

• Gäst
hjÀrntvÀtt
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2003, 07:11:13 AM »
Du stÀller en frÄga som jag alltid undrat över, sÄ jag började plugga till socionom. Jag frÄgade nÀr jag skulle lÀmmna in hjÀrnan, men dom ville inte svara sÄ jag hoppade av.