"tzenib" de kÀllor vi har för vÄra analyser följer oftast som en del av vÄra analyser som ex hÀr:
För att belysa hur vissa politiker ser pÄ tillÀmpningen av LVU Äterger jag följande yttrande ur socialgemokraternas hemsida
http://www.socialdemokraterna.se/vart-parti/socialdemokratiska-riksdagsgruppen/christin-hagberg/nyheter/arkiv/arkiv/valfard/vi-ger-trygghet-och-framtidstro/"För att komma till rÀtta med situationen i Landskrona krÀvs en kombination av ÄtgÀrder. Landskrona har krÀvt fler poliser. Under den pÄgÄende socialdemokratiska mandatperioden utbildas 4000 nya poliser. Och vi har en nettoökning med 1 500 poliser pÄ nÄgra fÄ Är. Sverige har flest poliser per invÄnare i Norden. I Landskrona har pÄ socialdemokratiskt initiativ ordningsvakter förstÀrkt nattvandringarna under helgerna och antalet brottsförebyggare, s k blÄjackor, har ökat. Kameraövervakning har tillkommit och fler ansökningar om utvidgad kameraövervakning Àr inne hos lÀnsstyrelsen. Vi menar ocksÄ att Lagen om vÄrd av unga (LVU) ska anvÀndas mer aktivt sÄ att kriminellt belastade barn och ungdomar kan tas bort frÄn gatorna"
Följdaktligen avser politikerna att"anvÀnda "en lag mer aktivt.
Men vad de inte förefaller förstÄ Àr att det Àr TjÀnstemÀn och Domstolar om "anvÀnder "lagen.
Politiker bör avhÄlla sig till att försöka pÄverka den rÀttstolkande delen av sammhÀllet.
Man skall inte anvÀnda en lag i ett annat SYFTE Àn det det som Àr motiveringen till. Syftet med LVU frÄn lagstiftaren har inte varit att det skall anvÀndas som ett redskap för att fÄ undan kriminellt belastade ungdomar frÄn gatorna . SocialtjÀnstlagen skall anvÀndas först för att utvÀrdera förutsÀttningar för sammarbete .
vad de snarare borde göra för att LVU lagen skall motsvara kraven pÄ lagstiftningens tydlighet i en rÀttstat Àr att just göra den mer tydlig vad gÀller grunderna för dess tillÀmpningsomrÄde i de enskillda fallen sÄ att inte domstolen tvingas anvÀnda yttranden frÄn socialstyrelsen för sin rÀttstillÀmpning , sÀrskillt efterssom Socialstyrelsens yttranden inte alltid har sin förankring i EU konventionen eller de prejudikat som följer av domar i EU domstolen.
Socialsekreterarna har inte alltid men om ett enda barn blir felaktigt omhĂ€ndertaget , eller om ett enda fall dĂ€r det varit rĂ€tt grunder för omhĂ€ndertagandet men barnet hamnar i en miljö som i sig Ă€r ett brott mot barnet sĂ„ ĂR DET ETT FALL FĂR MYCKET.
EU domstolen fÀllt sverige för mÄnga gÄnger för att Sverige i detta omrÄdet skall kunna leva upp till begreppet rÀttstat. och de socialsekreterare som utifrÄn prestige driver dessa fall inabsurdum begÄr brott mot barnen.
De domstolar som vÀgrar tillÀmpa UE konventionen utifrÄn det som EU konventionen sjÀlv stadgar som nationell tilgÀnglighet i nationell prövning begÄr Justitiemord. TjÀnjstemanaansvar mÄste Äterinföras som en bromskloss mot trender att sociala garderar sig genom slentrianmÀssiga omhÀndertaganden pÄ bristande grunder eller utredningar som ensidigt tagit fokus pÄ Negativa omdömmen och förstorar upp dessa.
FörÀldrarnas ombud mÄste fÄ ersÀttning för den faktiska tid de behöver i LVU fall mot bakrund av att LVU fall Àr det mest komplexa rÀttsomrÄdet som finns och som innebÀr störst pÄverkan pÄ de inblandade parterna.
Indikationer pÄ att barns ombud som yrkat att vÄrden skall upphöra gallras bort av domstolar bör utredas med statistik.
Oegentligheterna Àr inte svÄra att pÄvisa. Enskilda domare i EU domstolen har framfört förvÄning över hur egenmÀktigt socialsekreterare tillÄts agera utan reprisalier.
UtgÄngspunkten i LVU lagen var att den hyste tilltro till Socialsekreterarnas förmÄga till objektivitet och att erfoderliga resurser gavs varje enskillt Àrende. Nu nÀr mÄnga socialsekreterare uppvisar drag som pÄminner om empatisk störning mÄste deras mandat minimeras och hela deras verksamhet ges insyn i av Tillsynsorgan vÀrda sitt nam,
Lagen mÄste förtydligas sÄ att kÀllan om vad som Àr "barnets bÀsta " förtydligas i lagen.Och den fefinitionen skall grundas pÄ EU domstolens domar samt insikten i att den biologiska familjens "mervÀrde " Àr att den biologiska familjen Àr mer Àn de enskillda individernas egenskaper individuellt,,Den biologiska familjen Àr Àven resultatet av det band som finns mellan familjemedlemmarna. och det Àr det bandet som empatiskt störda socialsekreterare föringar men som Àr sjÀlvklart för var och en med förnuftet i behÄll och en adekvat verklighetsförankring i relation till det verkliga fundamentet i sammhÀllet" familjen".
Anarkins första förutsÀttning Àr otydlig lagstifting som sedemera riskerar övergÄ i farchistiska tendenser. LagrÄdets klagomÄl har ökat.
Vi hÀr pÄ forumet Àr inte mer rÀttshaverister Àn de av myndigheternas personal som driver mÄlen inabsurdum med vinklade utredningar.