Författare Ämne: Har soc. alltid fel?  (läst 43377 gćnger)

tzenib

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #45 skrivet: 14 december 2006, 20:57:06 PM »
Innan soc. blir inkopplad mÄste det finnas nÄgot slag av anmÀlan. Och var kom den ifrÄn och varför? Det kan komma frÄn skolan. NÄgon illasinnad lÀrare? Eller frÄn en illasinnad privatperson. AnmÀlan kan komma frÄn polisen. Jag gissar att polisen ocksÄ Àr illasinnad.
UrsĂ€kta min ironiska ton, men jag har tagit  intryck frĂ„n att lĂ€sa pĂ„ detta forum.

tzenib

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #46 skrivet: 14 december 2006, 21:12:54 PM »
Kvalificerat nonsens av Siv Westerberg typ fablernas vÀrld:

Citera
90 procent av de tvÄngsomhÀndertagna barnen har bra och prÀktiga egna förÀldrar i livet.

Eftersom misshandel, vÄld och missbruk Àr en vanlig orsak till anmÀlan betyder det att det finns i hem med bra och prÀktiga egna förÀldrar? Ja, somliga kan nog se det sÄ.

Citera
TvÄngsomhÀndertagandet Àr i dessa fall en hÀmndeakt frÄn socialmyndigheternas sida, dÀrför att förÀldrarna av nÄgon anledning rÄkat i konflikt med en socialsekreterare

Hur kan konflikten komma före omhÀndertagandet?

CG

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #47 skrivet: 15 december 2006, 15:48:03 PM »
Citat frćn: tzenib
Citera

Jag skulle aldrig anvĂ€nda en dokumentĂ€r i TV som en sanningsinlaga vilket Ă€mne eller rikning det Ă€n handlar om.  SĂ€rskilt dĂ€r ena parten inte fĂ„r yttra sig av sekretesskĂ€l. Jag Ă€r vĂ€l förtrogen hur media fungerar och jag skulle tĂ€nka mig noga för om jag i nĂ„got sammanhang blir ombedd att medverka. Även i ett Ă€mne jag besitter stort kunnande. SĂ„ Ă€r det tyvĂ€rr.

KÀra tzenib den ena parten du syfar pÄ som INTE fÄr yttra sig av sekretesskÀl rÄkar vÀl inte vara socialtjÀnsten ?

Behöver de yttra sig igen menar du ? DÄ det redan finns vÀl dokumenterat
i bla jornalanteckningar i vad som görs och sÀgs.

Agnes

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #48 skrivet: 15 december 2006, 16:49:27 PM »
Om man nu skrotade soc vad skulle man dÄ ha i stÀllet?
För alla som föder barn Àr inte lÀmpade att ta hand om dem, sÄ har det alltid varit och kommer sÄ att förbli.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Har soc. alltid fel?
« Svar #49 skrivet: 15 december 2006, 16:56:10 PM »
Citat frćn: "Agnes"
För alla som föder barn Àr inte lÀmpade att ta hand om dem, sÄ har det alltid varit och kommer sÄ att förbli.

Det kan inte finnas en myndighet som har rÀtt att övervaka uppfostran och skötsel av barn. Isf kunde det finnas en förvaltning som övervakar skötsel och anvÀndning av privat egendom ocksÄ. Jag förstÄr att det gÄr att dra sjuka paralleller mellan egendom och barn, men staten stÄr faktiskt inte nÀrmare barnen Àn egendomen. Jag har skickat ut ett inlÀgg i svaret till tsenib om vad jag vill ha i stÀllet. Det har jag tidigare fört fram pÄ "Kents liv".
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Agnes

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #50 skrivet: 15 december 2006, 17:14:36 PM »
Citat frćn: "Avos"

Det kan inte finnas en myndighet som har rÀtt att övervaka uppfostran och skötsel av barn. Isf kunde det finnas en förvaltning som övervakar skötsel och anvÀndning av privat egendom ocksÄ. Jag förstÄr att det gÄr att dra sjuka paralleller mellan egendom och barn, men staten stÄr faktiskt inte nÀrmare barnen Àn egendomen. Jag har skickat ut ett inlÀgg i svaret till tsenib om vad jag vill ha i stÀllet. Det har jag tidigare fört fram pÄ "Kents liv".

Ja, den liknelsen haltade, tyckte jag. För övrigt sÄ fÄr man vÀl inte bygga eller mÄla husen hur som helst pÄ heller, vad jag vet?
Meningen Àr vÀl inte att den ska övervaka uppfostran och skötsel av barnen, utan det Àr ju misskötsel och vanvÄrd som de ska hÄlla koll pÄ och gripa in om det behövs. Sen tycker ju jag att anhöriga i första hand ska vara de som fÄr vÄrdnaden om barnet ifall inte förÀldrarna klarar av det sjÀlva. Men finns inga vettiga anhöriga sÄ mÄste ju nÄgon annan ta hand om dem, men jag tycker att kollen pÄ dem ska höjas maximalt för att förhindra att barnen hamnar i ett annat elÀnde. SÄdant ska inte fÄ ske.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Har soc. alltid fel?
« Svar #51 skrivet: 17 december 2006, 20:39:35 PM »

Jag anser att frÄgan Àr ALLVARLIG, och inte en struntsak, eftersom det, rÀtt eller fel, handlar om att helt förstöra förÀldrarnas liv, pÄ ett sÀtt att det inte gÄr att rehabilitera dem sedan. För barnets del talar det mesta för att omhÀndertagandena Àr skadliga, i bÀsta fall meningslösa. I sÄdan fall kan inte verksamheten skötas av enskilda personer som tar beslut efter egna bedömningar. Verksamheten mÄste vara klart juridiskt formulerad. Eftersom dagens socialförvaltning i decennier Àgnat sig Ät att hÄlla kvar vÀrldsmÀsterskapet i omhÀndertaganden, bör de personerna inte fÄ arbeta med barn mer enligt min mening.

Jag anser att specialutbildade poliser har en naturlig kÀnsla för vad ett bevis Àr, och inte kommer att skriva nonsens utredningar av den typ som Àr vanliga pÄ socialförvaltningen.

Jag anser ocksÄ att socialförvaltningens personal Àr olÀmpliga till att syssla med dessa utredningar, helst bör detta skötas helt av extern personal.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Har soc. alltid fel?
« Svar #52 skrivet: 17 december 2006, 21:19:55 PM »
Citat frćn: "tzenib"
Innan soc. blir inkopplad mÄste det finnas nÄgot slag av anmÀlan. Och var kom den ifrÄn och varför? Det kan komma frÄn skolan. NÄgon illasinnad lÀrare? Eller frÄn en illasinnad privatperson. AnmÀlan kan komma frÄn polisen. Jag gissar att polisen ocksÄ Àr illasinnad.
UrsĂ€kta min ironiska ton, men jag har tagit  intryck frĂ„n att lĂ€sa pĂ„ detta forum.

Ja, ett PÅSTÅENDE Ă€r ju MER Ă€n tillrĂ€ckligt för dig, det Ă€r vad man kan utlĂ€sa av vad du skriver hĂ€r. Men om samhĂ€llet skulle börja fungera pĂ„ det sĂ€ttet du vill att det ska fungera, sĂ„ mĂ„ste ju demokratin kastats ut.

Exempelvis sĂ„ kan man ju tycka att det Ă€r "sĂ€krare" om SÄPO fĂ„r registrera sĂ„ mycket som det bara gĂ„r, i den hĂ€ndelse att det Ă€r bĂ€ttre att SÄPO har registrerart allt som de kan registrera, sĂ„ vet de att inget har blivit oregistrerat. Precis sĂ„ dĂ€r fungerar socialförvaltningen, sĂ„vĂ€l som SÄPO. DĂ€rmed sĂ„ Ă€r SÄPO och socialförvaltning ett problem och inte en lösning.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Har soc. alltid fel?
« Svar #53 skrivet: 17 december 2006, 21:33:18 PM »

Bra med anmÀlningar ?

Du Ă€r fosterbarn,ann, Tommy Jensen och Annette Ni har alla barn. NI Ă€r biologiska förĂ€ldrar. NI har överhundra sidor akt-material med smutskastning av er, eftersom ni Ă€r fosterbarn. Sociala brukar ofta ta barn frĂ„n de som vuxit upp som fosterbarn. PĂ„ vad sĂ€tt anser du dig skyddad frĂ„n att det ska hĂ€nda JUST DIG ? Du stödjer ju godtyckliga omhĂ„ndertaganden, och de riktar sig FRÄMST mot fosterbarn.

tzenib

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #54 skrivet: 19 december 2006, 12:22:21 PM »
Inga dimridÄer nu genom att pÄstÄ saker jag aldrig sagt eller andra fantasier om min eller andras bakgrund.
Var kommer en anmÀlan ifrÄn och varför?

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
AnmÀlningarna kan komma frÄn förvirrade mÀnniskor
« Svar #55 skrivet: 19 december 2006, 14:36:57 PM »
AnmÀlningarna kan frÄn komma förvirrade mÀnniskor, skrev DN-journalisten Malin Nordgren i sin artikelserie om tvÄngsomhÀndertagande av barn publicerad i november 1994.

Se AnmÀlningarna kan komma frÄn förvirrade mÀnniskor och En familjs mardröm.

Obs! Det mĂ„ste vara en i högsta grad förvirrad person som gjorde den anonyma anmĂ€lan som Ola Eriksson berĂ€ttade om i sitt inlĂ€gg i "Övriga FrĂ„gor" http://forum.nkmr.org/viewtopic.php?t=776

Ruby H-C

tzenib

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #56 skrivet: 19 december 2006, 15:52:33 PM »
Citera
kan komma (frÄn) förvirrade mÀnniskor

Kan jag mycket vÀl tÀnka mig, men undantagsvis gissar jag.

I fallet "enfamiljs mardröm Àr soc. skyldig att utreda.
Men det Àr ju inte soc. fel att det dök upp en anmÀlan. Det svÄra Àr att veta om det finns nÄgon substans i det hela sÀrskilt om familjen sÀtter sig pÄ tvÀren

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
NÀr det regnar LVUanmÀlningar har den fattige inte fosterbar
« Svar #57 skrivet: 19 december 2006, 16:37:31 PM »
Inga dimridÄer nu genom att pÄstÄ saker jag aldrig sagt eller andra fantasier om min eller andras bakgrund.
Var kommer en anmÀlan ifrÄn och varför?

Ja du verkar ju mena i föregÄende inlÀgg att ett stilla regn av anmÀlningar Àr mycket hÀlsobringande.

I tidigare inlÀgg har du konkretiserat vad som Àr anmÀlningsbart "barn som far illa". Barn som far illa innebÀr allt som barn inte mÄr bra av.

SÄ om det regnar anmÀlningar som kan godtas som LVU-skÀl om bara saken handlar om allt barn inte mÄr bra av, dÄ kan ju ingen gÄ sÀker.

Allra minst du som Àr barnhemsbarn/fosterbarn, och redan frÄn starten i livet blivit sÄ grundligt förtalad i akterna att du aldrig kommer att kunna rentvÄ dig. Du har ju hela tiden ironiserat mot de som tycker att detta inte Àr ett rent spel. Det Àr i högsta grad befogat att frÄga dig hur du skulle reagera om du sjÀlv drabbades: du tillhör ju den verkliga hög-riskgruppen. LÀs bakÄt i forat, sÄ fÄr du se hur fd fosterbarn utsÀtts för LVU just enbart pÄ grundval av deras akter som skrevs för deras eget omhÀndertagande.

PS. dÄ behöver inte trötta ut dig med att försöka pÄstÄ att jag inte kan bevisa att du Àr ett icke rehabiliterat fosterbarn/barnhemsbarn. Vid det hÀr laget lÀr man sig kÀnna igen er omedelbart.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Har soc. alltid fel?
« Svar #58 skrivet: 19 december 2006, 17:12:43 PM »
Citera
kan komma (frÄn) förvirrade mÀnniskor

Kan jag mycket vÀl tÀnka mig, men undantagsvis gissar jag.

I fallet "enfamiljs mardröm Àr soc. skyldig att utreda.
Men det Àr ju inte soc. fel att det dök upp en anmÀlan. Det svÄra Àr att veta om det finns nÄgon substans i det hela sÀrskilt om familjen sÀtter sig pÄ tvÀren

AnmÀlan kom in strax efter att jag fÄtt den friande domen. Den sÄg ut sÄ hÀr:

FrÄn: 073.6147066@telia.com

Datum Tor, okt 26, 2006 20:49

"AnmÀlan om barn som far illa

Jag har sedan en tid kontakt med en person som gör sig vÀldigt kÀnd. Och vi Àr ett antal personer som Àr oroade över barn till [Avos]. Det Àr ingen frÄga om att han Àr mycket störd. Hans barn har fÄtt LVU, som han tydligen har överklagat och man verkar ha avslagit detta. Fullkomligt felaktigt beslut. Jag hoppas med denna anmÀlan att ni Àn en gÄng försöker fÄ bort denna man frÄn sina barn. Han Àr inte lÀmplig som förÀlder och visar klart sjuka drag som ex stark paranoja.

Han har fö gĂ„tt med i en förening som FÖRESPRÅKAR vĂ„ld mot barn, ordf i föreningen turnerar runt om i VĂ€rlden för vĂ„ld mot barn, nu i sommar var ordf pĂ„ NYa Zeeland i detta syfte och kunde ses i NYa Zeelands TV (!) En annan av grundarna Ă€r Lennart Hane, Ă€ven kĂ€nd för att föresprĂ„ka detta, och anmĂ€ld 16 ggr pĂ„ 10 Ă„r till Advokatsamfundets diciplinnĂ€mnd.

SÄ, var inte orolig för att göra ett omotiverat LVU, och för gott placera barnen nÄgon annanstans resten av uppvÀxten. Detta Àr uppenbart en mkt sjuk man. Han berÀttar om sitt boende, ni borde se det. Det i sig lÄter Àven det som en mkt olÀmplig miljö..."

VAD som egentligen anmÀls Àr politiska Äsikter.

VEM som egentligen anmÀls Àr Ruby och NKMR. Detta framgÄr klart i skrivningen.

Inget jag sjÀlv anmÀlt till socialförvaltningen har behandlats, det har inte ens registrerats pÄ datorn. Detta skedde för nÄgra Är sedan, i dag skÀms jag för att sÀga att det funnits en tid dÄ jag trodde att det arbetade hederliga mÀnniskor pÄ socialförvaltningen, men jag fÄr faktiskt medge att jag trott det en gÄng.

Den HÄR anmĂ€lan dĂ€remot togs emot seriöst pĂ„ en gĂ„ng. Den var som synes skickad över internet, dĂ€rtill anonymt. Dess innehĂ„ll, kan sĂ€gas vara sinnesjukt.

AnmÀlan togs emot av Carina Lindahl, som registrerade anmÀlan, och lÀmnade över Àrendet till socialnÀmndens ordförande, som sedan lade Àrendet pÄ delegation till avdelningschefen för barn och familj Anna Noren, som sedan fattade beslutet, att de inte KUNDE ta upp en utredning, eftersom domstolen veckan innan förklarat att barnen hade det bra hos mig.

Detta postades sedan med byrÄkratisk noggrannhet till mig i fyra exemplar, mottagningssekreterarens anteckning, delegationsbeslutet och anmÀlan. Det postades Àven till min fd fru, som fick ett nervsammanbrott nÀr hon trodde att allt skulle börja om frÄn början igen, en vecka efter domen.

Syftet med detta var sÀkerligen att trakassera mig för att jag gÄtt med som medlem och Àr aktiv hÀr.Syftet var nog ocksÄ att genom att ofreda min fd fru, som gisslan tvinga mig att sluta skriva hÀr.

Myndighetern har tidigare hotat mig för att jag skriver hÀr. I LÀnsrÀttens LVU-förhandling tog de upp att jag skrivit om hur Àrendet skötts pÄ NKMR:s fora.

Detta togs upp som ytterligare skÀl till LVU, dÄ det inte Àr att se till barnets bÀsta. Notera hur tydligt det framgÄr att sveriges anvÀndade av begreppet "barnens bÀsta" som de tagit frÄn fn-deklarationen om barnens rÀttigheter, men vÀnder begreppet mot förÀldrarna och barnens rÀttigheter, detta framgÄr ganska klart i det fallet.

PS för kĂ€nnedom: min bostad har jag lagt ned 100 000 kr pĂ„ i höst, fullt tillrĂ€ckligt pĂ„ ett hus med 50 m3 bostadsyta. Renoveringarna /utbyggnaderna ska fortsĂ€tta i fyra Ă„r .Jag har inte kunnat börja med detta förrĂ€n i augusti.. Tja, orsaken ...  de drog ut pĂ„ bodelningen i 13 mĂ„nader.

tzenib

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #59 skrivet: 20 december 2006, 09:08:31 AM »
TyvÀrr, du riktar dig till mig men det verkar som att det Àr nÄgon annan sÄ jag kan bara lÄte det gÄ vidare till den det vederbör (vem det nu Àr)