Författare Ämne: Har soc. alltid fel?  (läst 40292 gćnger)

tzenib

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« skrivet: 05 november 2006, 17:23:36 PM »
I detta forum verkar det som att socialtjÀnsten alltid har fel, agerar fel och gör alltid fel. De som pÄstÄr det fÄr mig osökt att tÀnka pÄ rÀttshaverister. Min erfarenhet Àr att mÄnga som rÄkar ut för omhÀndertaganden har missbruksproblem, och det Àr personer med noll sjÀlvinsikt, har ingen del i nÄgonting och tror sig alltid agera rÀtt.
Det finns faktiskt fler sidor pÄ ett mynt.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2006, 06:09:35 AM »
SocialtjÀnsten har inte alltid fel men tyvÀrr har de fel allt för ofta för att det ska vara ett gigantiskt rÀttssÀkerhetsproblem. Ofta blir det Àven fel nÀr de har rÀtt. MÄnga barn som verkligen skulle behöva en ny miljö blir inte hjÀlpa av socialens ingripande utan hamnar i stÀller ur askan i elden. Problemet med socialtjÀnsten Àr att de lyder under sektretess som försvÄrare insyn i deras verksamhet. En möjlighet till sjÀlvsanering nÀr det gÀller bristfÀlliga utredningar Àr att alla lvu utredningar avidentifieras och lÀggs ut pÄ nÀtet sÄ att allmÀnheten kan lÀsa dom. Det skulle nog i stor grad orsaka en sjÀlvsanering frÄn de vÀrsta avarterna.

Helsingborg42

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Var pÄ möte idag
« Svar #2 skrivet: 06 november 2006, 21:11:41 PM »
ett sÄ kallat samarbetsmöte, och jag hade i förvÀg meddelat att jag ansÄg samtalsledare som varande olÀmplig.
Dem startade dÀrför med att informera om, hur dem hade behandlat mitt brev.
Sen skulle vi börja "samarbeta". Mitt "kÀra" gick pÄ direkt frÄn början, och innan 10 minuter föll de berömde orden: Jag orkar inte detta trams tills dem blir 18 Är. Jag vill ha ensam vÄrdnad. Soc-tant kom direkt med genmÀle: Glöm det, dÀrför du kommer inte fÄ det.

Lite överraskat gick vi vidare i samtalet, X-et var mest i dÄtid, ville gÄ igenom allt som hade skett före, under och efter hennes tid med mig.
Till slut, dÄ kom ju skaens pudel fram.
X kommer frÄn ett icke-europÀisk land, och vad hon inte visste om, Àr att jag har tagit kurs i hennes sprÄk, och i helgen kom det dÄ till nytta, nÀr en telefonstorm till barnen pÄgick.
Döm om hennes överraskning, nÀr jag sen kunde kompletera hennes förklaring, och fylla pÄ med lite fler detaljer.
Jag avsluttande det med, att tele-samtalet finns inspelat i dolby stereo kvalitet, nÀrsomhelst hon vill lyssna igen.....
Konstigt nog dog den diskussion dÀr.
Och under 5 Ärs helvete i FR/soc, var det faktisk första gÄng, som dem gav mig medhÄll.
SÅ visst har det betydelse, vem som sitter som samtalsledare.
Har man en yngre man, och en Àldra kvinna, dÄ Àr det en bra mix, enligt mina erfarenheter......

Men visst, soc-land ÄR fiendeland, tro inget annat. En ensam svala gör ingen sommer, men visst var det en herlig svala :D

tzenib

• Newbie
  • *
    • Visa profil
oklart
« Svar #3 skrivet: 07 november 2006, 11:15:53 AM »
Jag förstÄr inte ditt inlÀgg. Det förefaller för mig förvirrat och jag undrar vad det egentligen handlar om.
Hur kommer det sig att soc. alltid Àr idioter och den andra parten alltit har rÀtt och Àr utan skuld.
Hur Àr det med sjÀlvinsikten?

Helsingborg42

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2006, 15:27:20 PM »
Jo, det kanske var lite förvirrad, men i mitt fall, dÄ var jag rÀdd för att jag skulle Äka utt för det vanliga, nÀmligen att mamman alltid fÄr rÀtt.

I mitt fall var socialen 100% korrekt, gick stenhÄrt pÄ barnens rÀtt och gav mamman baklÀxa.

SÄ det gÄr att fÄ rÀtt ibland, fast lÀtt Àr det inte.

Vill du veta mer, dĂ„ blir det via privata meddelanden, dĂ€rför mitt fall Ă€r speciellt, och jag vill inte lĂ€mna specifikka uppgifter pĂ„ öppet forum. DĂ€rav lite rörigt, men summan av allt, jag fick rĂ€tt :mrgreen:  :mrgreen:

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Re: Har soc. alltid fel?
« Svar #5 skrivet: 09 november 2006, 17:35:03 PM »
Citat frćn: "tzenib"
I detta forum verkar det som att socialtjÀnsten alltid har fel, agerar fel och gör alltid fel. De som pÄstÄr det fÄr mig osökt att tÀnka pÄ rÀttshaverister. Min erfarenhet Àr att mÄnga som rÄkar ut för omhÀndertaganden har missbruksproblem, och det Àr personer med noll sjÀlvinsikt, har ingen del i nÄgonting och tror sig alltid agera rÀtt.

Hej!

Du frÄgar om soc alltid har fel. Enligt mitt synsÀtt Àr ett enda fall dÀr socialen har tvÄngsomhÀndertagit ett barn i onödan och placerat honom eller henne i fosterhem ett fall för mycket. Det gÀller mÀnniskors liv och deras fysiska och psykiska hÀlsa.

Även i de fall dĂ€r det har varit svĂ„ra problem, t ex alkohol, i familjen har barnen farit betydligt bĂ€ttre av att vĂ€xa upp dĂ€r Ă€n i fosterhem. Jag hade en studiekamrat pĂ„ juristlinjen vars far var alkoholist. Hon var ett sk maskrosbarn och hon har lyckats i livet, men Ă„tskilliga tusentals barn som har placerats i fosterhem eller i institutioner har idag bristfĂ€llig skolunderbyggnad, svĂ„ra psykiska problem, svĂ„rt med sina relationer, svĂ„rt pĂ„ arbetsmarknaden. ÄndĂ„ har den hĂ€r verksamheten kostat - och kostar fortfarande - skattebetalarna Ă„tskilliga miljarder om Ă„ret.

Fredagen den 3 november 2006 omkom tvÄ fosterbarn som Landskrona kommun hade placerat i jourfosterhen i Svalövs kommun. Se Fosterhemsplacerade dog i trafikolycka i Svalövs kommun.

Se ocksÄ Fosterbarn dog i trafik olycka - Siv Westerbergs JO-anmÀlan.

Hade inte ungdomarna placerats i detta olÀmpliga fosterhem hade de varit i livet i dag.

Ruby Harrold-Claesson

Tove Olsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Har soc. alltid fel
« Svar #6 skrivet: 09 november 2006, 19:59:14 PM »
Till tzenib :

Arbetar du som socionom eller har du familjehem ?

Eller, hur har du fÄtt sÄ stora "erfarenheter" sÄ att du gÄr i sÄ stor och stark försvarsstÀllning angÄende socialen ?

Varför skriver du inte ut ditt riktiga namn ?

Hur Àr det med din egna sjÀlvinsikt ?

knutte61

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 09 november 2006, 20:28:43 PM »
Citat frćn: "Ruby Harrold-Claesson"
Hej!

Du frÄgar om soc alltid har fel. Enligt mitt synsÀtt Àr ett enda fall dÀr socialen har tvÄngsomhÀndertagit ett barn i onödan och placerat honom eller henne i fosterhem ett fall för mycket. Det gÀller mÀnniskors liv och deras fysiska och psykiska hÀlsa.

Även i de fall dĂ€r det har varit svĂ„ra problem, t ex alkohol, i familjen har barnen farit betydligt bĂ€ttre av att vĂ€xa upp dĂ€r Ă€n i fosterhem. Jag hade en studiekamrat pĂ„ juristlinjen vars far var alkoholist. Hon var ett sk maskrosbarn och hon har lyckats i livet, men Ă„tskilliga tusentals barn som har placerats i fosterhem eller i institutioner har idag bristfĂ€llig skolunderbyggnad, svĂ„ra psykiska problem, svĂ„rt med sina relationer, svĂ„rt pĂ„ arbetsmarknaden. ÄndĂ„ har den hĂ€r verksamheten kostat - och kostar fortfarande - skattebetalarna Ă„tskilliga miljarder om Ă„ret.

Fredagen den 3 november 2006 omkom tvÄ fosterbarn som Landskrona kommun hade placerat i jourfosterhen i Svalövs kommun. Se Fosterhemsplacerade dog i trafikolycka i Svalövs kommun.

Se ocksÄ Fosterbarn dog i trafik olycka - Siv Westerbergs JO-anmÀlan.

Hade inte ungdomarna placerats i detta olÀmpliga fosterhem hade de varit i livet i dag.

Ruby Harrold-Claesson

SÄ om det hade hÀnt i en biologisk familj dÄ hade ingen funnits att anklaga??? Och förresten sÄ vet ni vÀl inte om ungdomarna hade levt idag om dom varit i sina biofamiljer eller hur?
Olyckor hÀnder faktiskt bÄde i biologiska familjer och fosterhem.

Jag Àr glad att jag fick vÀxa upp i min fosterfamilj. Min mor var en mycket grym och störd kvinna som jag inte hade velat vÀxa upp hos. Jag tycker det Àr bra att möjligheten att fÄ fosterfamilj finns. Det Àr stora krav för att fÄ vara fosterfamilj men inga för att bli biologisk familj.

och hur man kan tycka att det Ă€r bĂ€ttre för ett barn att vĂ€xa upp med alkoholister som barnen fĂ„r vara förĂ€ldrar Ă„t Ă€n att de fĂ„tt vĂ€xa upp i en fosterfamilj och fĂ„ vara barn?? Har du en aning om hur elaka en del blir nĂ€r de dricker?  

Och jag förstÄr heller inte varför du Ruby varnar folk för att be socialen om hjÀlp. Jag har haft med soc att göra i mÄnga Är, men inte konstant. Jag har bett om rÄd och stöd mÄnga gÄnger och de har aldrig försökt ta min dotter ifrÄn mig. TvÀrtom sÄ har de gjort allt för att vi ska ha det sÄ bra som möjligt. Men det hÀnger ju mycket pÄ en sjÀlv Àr och vilken attityd man har.

Det verkar som NKMR vill utrota fosterhemmen totalt, vill ni det?

rdos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
    • http://www.rdos.net
Har soc. alltid fel?
« Svar #8 skrivet: 14 november 2006, 08:48:00 AM »
Knutte, du fÄr verkligen allt att lÄta sÄ enkelt du. Tror du verkligen sjÀlv pÄ att socialen bara placerar barn med alkoholiserade förÀldrar i fosterhem?

Det finns en favoritparagraf i LVU-lagen som socialtjÀnsten kan anvÀnda för att placera i stort sett varenda barn i fosterhem med. Det heter att det kan vara "annat förhÄllande". Annat förhÄllande kan i princip vara vad som helst. Fritt fram för soc. att fantisera kring annat förhÄllande om man inte hittar ett verkligt förhÄllande.

AngÄende rÀttshaveri sÄ kan man ju verkligen undra vad som Àr orsak och verkan. Om en familj blir bestulen pÄ sitt/sina barn sÄ borde ju ingen förvÄna sig över att de riskerar bli rÀttshaverister. Det tillhör ju sakens natur om de Àr mÄna om sina barn. Egentligen Àr det ju de som inte utvecklas till rÀttshaverister som man kan fundera pÄ om de kanske trots allt finns nÄgot bakom.

NĂ€r det gĂ€ller insikt, vilket ocksĂ„ Ă€r ett favorituttryck frĂ„n socialens sida, sĂ„ tycker jag  att allt som ofta sĂ„ finns bristen pĂ„ insikt mestadels hos dem sjĂ€lva. De saknar helt enkelt normal empati.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Motbjudande geschÀft
« Svar #9 skrivet: 14 november 2006, 19:22:08 PM »
Till Knutte61
Du har haft tur som hamnade i ett fosterhem dÀr man tog bra hand om dig. Men det Àr inte alla som Àr eller har varit sÄ lyckligt lottade.

Visst hÀnder det olyckor i ett biologiskt hem ocksÄ. TvÄ av ungdomarna som omkom i olyckan bodde hos sina egna förÀldrar. Det Àr tragiskt men nÀr man tar hand om andras barn mÄste man vara Ànnu försiktigare.

Bo Vinnerljung, sedan mÄnga Är utredare pÄ Socialstyrelsen har visat i sin doktorsavhandling att fosterhem inte Àr bÀttre för missbrukarbarn.

Om det finns problem med missbruk dÄ borde den missbrukande omhÀndertas - inte barnen som inte har gjort nÄgot ont. OmhÀndertas barnen dÄ straffas den eventuellt icke-missbrukande - vilket vore fel bÄde mot barnen och förÀldern i frÄga. Jag anser att:

1 - Det skulle bli betydligt skonsammare för barnen om resurserna lades i den egna familjen i stĂ€llet för fosterhemmet. Det tyckte t o m socialministern Lars Enqvist i en Studio Ett-intervju  den 17 november 2001: "Även om 20 % av de barnen som placeras saknar förĂ€ldrar (...) sĂ„ vet jag att mĂ„nga placeras trots att det faktiskt skulle kunna finnas ett alternativ att stanna hemma i fall man kunde ge det stöd till familjen till mamma eller pappa och till barnen, som socialtjĂ€nstlagen tĂ€nker sig. Detta Ă€r sĂ„ enkelt att man faktiskt mĂ„ste slĂ„s för att kommunen satsar pengar pĂ„ detta," sa han.
Men tyvÀrr, ingen förÀndring till det bÀttre har skett. TvÀrtom.

2 - Det skulle bli betydligt billigare för samhÀllet. LÀs gÀrna artikeln OmhÀndertaganden av barn Àr en stor kostnad för samhÀllet.

3 - Sverige skulle slippa toppa vÀrldsstatistiken betrÀffande sjÀlvmord bland ungdomar.

Men, sÄ lÀnge det finns folk som tjÀnar pÄ tvÄngsomhÀndertagandegeschÀftet kommer detta barnslaveriet att pÄgÄ. TyvÀrr.

Se Àven artiklarna "Vinstmaskinen" och "Utsatta barn har blivit miljardindustri" pÄ NKMR:s artikelsida.

Ruby H-C

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
För övrigt anser jag att tsenib bör bli utslÀngd.
« Svar #10 skrivet: 03 december 2006, 18:29:17 PM »

Du har rÀtt. Hitler fick faktiskt tÄgen att gÄ i tid. NÀr ska du bli utslÀngd hÀrifrÄn ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

tzenib

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2006, 10:36:43 AM »
Citera
"NÀr ska du bli utslÀngd hÀrifrÄn ?"

Blir man det om man har en annan Äsikt? DÄ bekrÀftas mina aningar.

CG

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 08 december 2006, 17:36:10 PM »

Din TRO Àr vÀl din rÀddning men den dag dÄ DU fÄr uppleva nÄgra av socialförvaltningen inkompetenta aktörer kan jag lova dig att du vaknar med en förbaskad duns.
Hade liknande förestÀllning som din och sökte hjÀlp hos dem man lÀrt sig ska finnas som skydd. Mitt barn Àr Ànnu inte LVU:ad men att man vÀljer detta ingripande som första alternativ för ett barn som aldrig tidigare vart kÀnt hos socialförvaltningen Àr mÀrkligt.
Att man vÀljer LVU som första alternativ i en svensk familj utan drog problem eller annat destruktivt levande Àr mÀrkligt.
Jag Àr fullkomligt vettskrÀmt över denna hantering och förfarande . Enligt lag ska LÀnsrÀtten bedöma LVU inom 4 veckor frÄn ett omhÀndertagande. Socialförvaltningen har dragit ut pÄ tiden sÄ till den milda grad att barnet kommer att vara omhÀndertagen i 11 veckor innan den första förhandlingen i LÀnsrÀtten.
Dessutom att mitt svenska barn Ă€r placerad i en utlĂ€ndskfamilj  :evil: med sprĂ„kbrister.
Hade det vart utlÀndska barn som muslimer , budister etc i en svensk familj blir det ett jÀdrans liv . Detta innebÀr Àven att svenskt barn blir berövad den viktigaste hÀndelse pÄ Äret ....Jul afton.
Morfar rÄkade fÀlla nÄgra tÄrar under ett umgÀnge , nu Àr han förbjuden att trÀffa sitt barnbarn .
Detta Àr sverige 2006 som ska ha barnperspektiv . :evil:
Jag hoppas min kÀra medmÀnniska att du slipper hamna i ett myndighetes övergrepp för uppvaknandet HUR det fungerar Àr inte kul.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Förövrigt bör Tsenib slÀngas ut
« Svar #13 skrivet: 08 december 2006, 17:46:24 PM »
Citera
"NÀr ska du bli utslÀngd hÀrifrÄn ?"

Blir man det om man har en annan Äsikt? DÄ bekrÀftas mina aningar.

Att du Àr en fascist, Àr inte en "aning". HÀr har nÀstan varenda deltagare drabbats av fruktansvÀrda krÀnkningar, och knappast Àr det nÄgon som behöver dig hÀr. Demokratin i sverige Àr "by-by" för lÀnge sen. Samtalet över klassgrÀnser lika sÄ. Du liksom "Anna" har ju inget att sÀga de som skriver hÀr, ni dyker upp hÀr enbart för att göra svÀngrummet mindre för de som inte har nÄgon annanstans att yttra sig.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

tzenib

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Har soc. alltid fel?
« Svar #14 skrivet: 08 december 2006, 22:05:42 PM »
Detta Ă€r, enligt vad som stĂ„r upptill, ett diskussionsforum. Det betyder att man debatterar och luftar sina olika Ă„sikter. Du anser uppenbarligen  att detta Ă€r en sorts "stödförening för likasinnade". DĂ„ ska det inte kallas för diskussionsforum och vara öppet för alla. NKMR fĂ„r bestĂ€mma sig för vilket.

För övrigt Àr det mÄnga som pÄstÄr sig ha drabbats av diverse saker men inte mÄnga (ingen) verkar kunna styrka sina pÄstÄenden pÄ ett övertygande sÀtt. Det gÄr ju lÀtt att pÄstÄ en massa saker dÄ ingen bemöter, och skulle det vara nÄgon som gör det har den inte rÀtt att göra det. Ordet facist faller tillbaka pÄ dig sjÀlv.
Är det rĂ€dsla för debatt??