En förälder har skrivit ett inlägg med rubriken ovan i debattforumet "Sociala Nätet". Debatten kom till min kännedom sedan moderatorn hade tagit bort två inlägg av samma insändare, däribland ett där NKMR hade omnämnts.
Moderatorn rättfärdigar borttagande av inläggen med följande ord: "Jag har tagit bort två inlägg från denna diskussion. I den situation som förälder är i behövs uppmuntran och stöd och det hoppas jag att de som deltar i detta forum vill ge.
Förälder, jag hoppas att er situation reder ut sig och att ni får det bra stöd som ni också bett om! "
Nedan följer mitt inlägg i socialanätet:
Det är bra att socialanätet vill ge föräldern "uppmuntran och stöd" men det är beklagligt att socialanätet inte vill ge en sann bild av hur verkligheten ser ut. Det som föräldern berättar i inlägget är precis så skolpersonalen brukar agera.
Jag hänvisar till vad "Socialsekreterare" svarade 061213 i tråden "barnmisshandel"
http://www.socialanatet.se/debatt/forum_new.pml?tID=881 Jag citerar:
- Jag vill gärna göra ett inlägg i det Margie skriver. Om ett barn i skolan berättar att det utsätts för våld i hemmet - oavsett om det finns synliga skador eller ej - skulle jag råda skolan att inte berätta detta för föräldrarna i första läget, utan omedelbart anmäla till socialtjänsten. I första hand behöver socialtjänsten bedöma om barnet behöver omedelbart skydd, vilket kan försvåras av att föräldrarna (dvs de ev förövarna i det här fallet) får veta om anmälan och därefter hinner "tysta ned" barnet. Socialtjänst - och eventuellt polis om en polisanmälan bedöms vara nödvändig - kommer att vidtala föräldrarna efter (eller i samband med) att en bedömning om omedelbart skydd behövs görs.
Vid andra typer av anmälningar och annan oro för barn, är det naturligtvis viktigt att ha en dialog och öppenhet med föräldrarna. Jag skulle då råda att man berättar för föräldrarna att man tänker göra en anmälan till socialtjänsten, detta för att borga för godare samarbete längre fram. Dock - när barn misstänks vara utsatta för våld eller sexuella övergrepp - tycker jag att andra spelregler råder."
Skolpersonalen brukar hävda att de inte har något utredningsansvar. De anmäler till socialtjänsten och polisen och de struntar i vilka konsekvenser barnets okynnesutsagor kan ha för barnet och dess familj. Föräldrar blir ofta utsatta för "olaga hot" från sina barn precis som föräldern som skrev inlägget, och att föräldrar inte vågar tillrättavisa sina barn - ens verbalt - försöker representanterna för systemet att förneka.
Ruby Harrold-Claesson, jur. kand., ordf. i NKMR
(Se även
http://www.socialanatet.se/debatt/forum_new.pml?tID=915)