Mina råd när det gäller sociala myndigheterna som jag själv har följt och lyckats undvika att förlora mina tre barn fast jag är ensamstående och uppbär socialbidrag:
Jag har alltid visat mig artig och samarbetsvillig med socialen på ett ytligt plan, så de ej har något att komma med Ex: osamarbetsvillig aggressiv osv.
Jag har alltid gått direkt på högsta möjliga chef i sammanhanget och förklarat att allt är ett missförstånd.
I ett senare skede om sådant inte hjälper så är mitt råd: Ha med en något utomstående person på möten med soc, tex en god vän som ser representativ ut som tar anteckningar under mötena, jag brukade ta med min stränga storasyster som titade på dem över glasögonen och antecknade. Man har rätt att ha med sig någon som stöd. Om man har råd gärna en advokat men det är ej nödvändigt, det är viktigt att visa att man har ett socialt skyddsnät runt sig redan från börja, då blir det inte lika enkelt för dem.
Skriv alltid ner allt som sägs, skicka brev och med varje brev skriver du att du även skickar kopia för kännedom till alla möjliga myndigheter och politiker massmedia osv som du kan tänka på som kan vara relevanta i sammanhanget. Tex är det viktigt att veta att länsstyrelsen är tillsynsmyndighet över socialen och att stadsdelsnämndsordföranden alltid kan gå in och ändra beslut. Dessa kan och bör man ringa och skriva och klaga för för att sedan hänvisa till dem i brev samtal osv. Skriv upp namn på alla du talar med.
Överklaga överklaga överklaga, och begär alltid skriftliga svar på allt du skriver.
Om det verkar som om inget av det funkar skulle iaf jag lämna landet innan man fått beslut. Jag förstår att det är en sista utväg , men ibland kanske man föredrar det framför att aldrig få se sina barn.
Detta är mina privata tips efter egna erfarenheter och man får avgöra själv om de är värdefulla eller ej lycka till!