Författare Ämne: Preskription  (läst 2848 gånger)

Birger Hjelm

• Gäst
Preskription
« skrivet: 08 mars 2003, 15:00:20 PM »
Det finns två andra områden som är aktuella i diskussionen för skadeståndsgrundande ersättningar och det är offer för tvångssteriliseringar samt offer för neurosedynskandalen. I dessa fall skulle det vara mycket märkligt om någon skulle åberopa preskription då detta skulle vara direkt kränkande mot de drabbade, då det är uppenbart att det i båda fallen leder till livslånga konsekvenser.

Detta gäller i många fall också LVU-offer och deras anhöriga som drabbas av livslånga ödelagda familjerelationer. Om beslutade tvångsomhändertagande får dessa livslånga konsekvenser skall och bör  inte preskriptionsinvändning kunna göras. Att skadeståndsprocess mot ansvariga myndigheter då inleds lång tid efter själva omhändertagandet är inte skäl för att få processen ogiltigförklarad med en preskriptionsinvändning. Det är inte ovanligt att det tar lång tid för drabbade i LVU ärenden att inse och fullt ut överblicka de irreparabla skador omhändertaganden har lett till.

B.H

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Preskription
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2003, 01:03:05 AM »
Jag ger mig den på att det finns folk som fortfarande är verksamma som har fattat beslut om tvångssteriliseringar.
Dessa borde konfronteras sina offer.

Peter Klevius

• Gäst
LVU och tvång(s)steriliseringar
« Svar #2 skrivet: 06 april 2003, 22:30:30 PM »
I samband med Zarembas DN-artiklar om tvång(s)steriliseringar i slutet av 90-talet intervjuade SR personer som var med. Förklaringen som serverades var att "det var ju tidsandan"!

F ö stöder jag helt iden att försöka få fram ett lämpligt prejudikatsfall betr LVU eftersom det ju är än värre. Tvång(s)sterilisering stannar av naturliga skäl vid en generation medan LVU är multi-generationell

mvh Peter Klevius