Författare Ämne: Meningen med kritiken mot socialtjänsten?  (läst 2824 gånger)

Felicity

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Meningen med kritiken mot socialtjänsten?
« skrivet: 04 april 2006, 09:07:20 AM »
Har inte tittat in på ett tag men tänkte att det var dags. Märker att mycket är sig likt. Jag tycker definitivt att socialtjänsten bör bevakas som alla andra statliga organisationer. Den maktutövning som sker bör definitivt granskas.. min fråga är bara vad det är för konstruktivt mål ni vill nå?

Är det att avskaffa professionen socionom? Att avskaffa socialtjänsten? Så som vissa lägger upp sin kritik låter det verkligen så. Och då är nästa fråga, vad har ni för förslag som alternativ? Vilka ska pröva enskildas rätt till ekonomiskt bistånd? Eller pröva enskildas rätt till frivilliga insatser såsom kontakttperson etc? Juristerna?

Visst sker det övergrepp och felaktiga bedömningar från socialtjänsten och de bör rättas. Jag avskyr det lika mycket som er. Men när ni drar en hel yrkeskår under samma kam undrar jag som sagt vad det är ni vill få åstadkomma?
Socialsekretare, Nya Socionomprogrammet - Göteborgs Universitet

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Avskaffa socialtjänsten?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2007, 15:43:33 PM »
Nej, jag tror inte att det är någon som vill det, men att införa mer kontroll över hur myndigheten sköter sina åtaganden, JA! Det begås många övergrepp mot enskilda individer och varje övergrepp är ett för mycket. Det finns bra socialsekreterare men de flyttas snabbt till handikappomsorgen eller annan avdelning. Det finns problem inom socialtjänsten, och byken måste tvättas så att det kan bli ett fungerande samhälle. Idag omhändertas barn utan korrekt grund samtidigt som barn som desperat behöver omhändertas tvingas bo kvar i misär. Så Nej, inte ta bort.....reformera och kontrollera