Frfattare mne: Har du råkat ut för dessa personer?  (lst 11890 gnger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Har du råkat ut för dessa personer?
« Svar #15 skrivet: 01 december 2006, 18:18:05 PM »
Citat frn: "Tove Olsson"
Fastern talade med Expressen - då fick hon hotbrev .

"Stor okunskap hos socialtjänsten"

Agneta Lindblom Hulten, ordförare i Svenska journalistförbundet:
- Man kan inte använda det faktum att folk talar med medier som ett argument för att de är olämpliga , det är oerhört märkligt.
- Sekretesslagen har myndigheter att följa, men den gäller ju inte de enskilda medborgarna. Det här verkar vara ett stort missförstånd och stor okunskap hos socialtjänsten. Bristen på kunskap om offentlighetslagstiftningen är ett stort hot mot demokratin i Sverige.

Olle Stenholm , allmänhetens pressombudsman :
-Sekretessreglerna gäller myndigheten , den gäller inte enskilda privatpersoner. Därför kan socialtjänsten inte komma och säga att fastern har brutit mot några sekretessregler, den som själv är berörd av ett ärende har allltid rätt att prata med medierna.
-Det här argumentet är knappast relevant i vårdnadsfrågan.
- På Länsrätten sitter folk som kan det här , och som noterar att det argumentet knappast har någon bäring.

Detta fanns att läsa i Expressen torsdag 10 augusti 2006

Vet inte vad jag ska säga. PUL säger att man inte får lämna ut namn, tryckfrihetslagstiftningen säger att man får nämna namn som privatperson. Jag anser att de myndighetspersoner som handläggare mfl bör man publicera namnen på, om de uppträder som makthavare, med fullständiga befogenheter att ensammen besluta om hela familjers öden. Befogenheter, som i verkligheten är större än myndigheteschefers befogenheter.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Yngling

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 12
    • Visa profil
Vad kallas människor som inte har självinsikt?
« Svar #16 skrivet: 11 december 2006, 11:53:08 AM »
Jag fick besked i dag från min advokat att Socialbyrån har kopierat mina innlägg her på forumet, och har lagt detta vid handlingarna i mål som kommer upp 16. januari 2007.

Jag har inte själv läst vad dom har skrivit i tillägg, men advokaten säger att Socialbyrån försöker att framställa mig som en person som vill ta alla som kommer i min väg...
Har någon rakkare struket ordet "självinsikt" i socialbyråns interna ordförklaringar? Vad är det socialbyrån har gjort sen mars 2006... Om inte det är att driva psykiskt tortyr?