Författare Ämne: Moskva Syndromet  (läst 10984 gånger)

J-O

• Gäst
Moskva Syndromet
« skrivet: 07 juli 2006, 18:35:59 PM »
Följande text Koppierad från Stulen Barndoms GästBok 060707 och kan kanske vara ett underlag för en seriös  Intellektualiserande samhällsdebatt ?

Är detta en rättstat?
Svensken Alf Enerström, läkare och flygofficer, är socialdemokrat, men genomskådade det tilltagande maktmissbruket under Olof Palmes tid som statsminister. Han startade därför partiet "Socialdemokratisk Opposition", med inriktning på ett hederligt och rättfärdigt demokratiskt samhälle.

Enerström erbjöds då fina poster i administrationen om han slutade med agitation. Men både han och hans fru Gio Petré fortsatte. Då inleddes en kampanj med trakasserier och förföljelse. Man stängde av vattnet i bostaden och såg till att socialtjänsten i Arvika tvångsomhändertog hans 13-årig son Ulf, som Alf Enerström inte fick träffa på 15 år. därefter mördades sonen. (Läs mer om detta i Jüri Linas bok: "Sovjetiskt inflytande i Sverige".

Den 19 juli 1998 attackerades Enerström i sin bostad, Sölje herrgård i Arvika kommun i Värmland, som ägen utgjorde det politikska högkvarteret för "Socialdemokratisk Opposition". En styrka på tjugo k-pistbeväpnade poliser!!! medverkade i ett grovt olaga frihetsberövande, varvid man även stal 600.000 ur partiets kassa.

Den 1 juli 2001 attackerades Enerström ånyo på herrgården med knytvävsslag av statsminister Göran Perssons advokat Einar Kalman. Enerström, som försvarade sig, sattes i häkte med restriktioner i tre veckor och dömdes till sex månaders fängelse av Arvika tingsrätt. Vid gripandet stal polisen 120.000 av insamlade medel.

En liknande incident den 10 april 2003 i Mora ledde till att Enerström sattes i fängelse i två månader. Ett fjärde attentat syftade till att beröva Enerström möjligheten att kommunicera med sina sympatisörer. En nattlig inbrytning gjordes i partihögkvarteren på Norr Mälarstrand i Sthlm för att lägga beslag på kartoteket över tiotusentals svenskar som bidragit med 40 miljoner kronor. Enerström, som låg och sov, satte sig till motvärn och besköts av en kvinnlig polis. Historieprofessorn Hans Villius i Lund betecknar denna operation som det värsta rättsövergreppet mot en enskild individ under de 700 år som landet haft en enhetlig lagstiftning.

Poliser, åklagare och advokater som sysslat med ärendet menar att uppsåtet var att döda Enerström, eftersom han haft så stora framgångar i valrörelsen 1998. Det misslyckade mordförsöket har i stället lett till att Enerström har tvångsintagits på mentalsjukhus, där han tvångsmedicineras. En annan intagen patient har attackerat Enerström med kniv.

Rättssystemet i Sverige fungerar inte för människor som är kritiska till regimen i Sverige. En genomgång av fallet Enerström visar att systematiken i regimens åsidosättande av gällande lagar. Det behövs en kraftig inhemsk och internationell opinion mot denna form av grova olgligheter som initieras av den sittande regimen.

Det finns ett antal andra fall som måste lyftas fram massmedia för llmän kännedom och jag bifogar två blad på två andra skräckfall i Sverige (det finns många fler), men när det gäller Alf Enerström är hans hälsotillstånd så dålig att det krävs en snabb och resolut aktion i media för att få till stånd en ändring innan Enerström avlider i fångenskap. Slut.

V.g. meddela här i gästboken om någon önskar att jag publicerar de två andra skräckfallen och om det finns någon som är intresserad av att läsa "Rapport från förintelsekliniken Marieberg i Kristinehamn, Värmland 2005.04.11-12", om hur Dr. alf Enerstöm tvångsintagen på mentalsjukhus tvångsmediceneras där med Haldol.

Kopiera gärna denna info till word och sprid i hela vårt avlånga, men rättslösa stat!

reine

• Gäst
Moskva Syndromet
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2006, 21:36:47 PM »
Att du orkar Jan-Olof!

Sunny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
re JO
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2006, 23:16:36 PM »
Men vet du då inte att E är psykiskt sjuk?
Mot slutet var han riktigt illa därann
Både han o Geo möttes efter två tragedier.
Geo hade mist först sin man o strax därefter brann båda hennes  barn inne.
Hon flydde samhället o bosatte sig i en bil.
E hade samtidigt mist fru o barn i en flygolycka.
Dessa två skaffade tätt med barn:
De hade ju båda förlorat sina första.

Efter ett tag insåg de att man inte kan ersätta en familj hur som helst utan att det är oerhört svårt att försöka kompensera så mycket tragik!
Det var då de började sitt korståg emot samhället!
Vilket gjorde att han  (E) mera o mer började förlora fotfästet i verkligheten.
Det är en tragisk historia men inte någon polistisk: E är svårt psykiskt sjuk!

Sunny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
PS
« Svar #3 skrivet: 17 juli 2006, 23:28:43 PM »
Om vi låter stackars E åter få stänga in sig i sin lägenhet utan att äta o dricka så dör han ganska snart: han klarar sig inte alls själv.
Är det det du menar med frihet??

Xenu

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Moskva Syndromet
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2006, 08:52:17 AM »
För min del är jag nog mest inne på Sunnys linje.
Säkerligen vet om J-O att E är psykiskt sjuk enligt myndigheternas officiella version. Så det är inte det som är frågan. Utan frågan är vilken historia som är mest trovärdig? Den officiella versionen, eller den som J-O dukar upp?

Hur troligt är det att man lyckas ta en (icke förståndshandikappad) trettonåring och hålla honom tvångsomhändertagen ända till tjugoåtta års ålder. Okej att man kan hålla ett barns förflutna hemligt om man tar barnet tidigt, men en trettonåring lär ju minnas det mesta.

Hur troligt är det att ett parti har en massa anhängare och en massa bidragsgivare och har stora framgångar, för att sedan kollapsa helt för att polisen begår sensasionellt stora stölder och gestaporäder... UTAN ATT NÅGON MÄRKER NÅGOT?

Varför blev inte de där bidragsgivarna sura nog att protestera? Om Sovjet var inblandat, varför framgom detta inte när de sovjetiska arkiven öppnades? Och så vidare...

re

• Gäst
Moskva Syndromet
« Svar #5 skrivet: 18 juli 2006, 23:57:48 PM »
Att E är sjuk är ju inte bara en psykisk diagos:
När de öppnade dörren till den där lägenheten fann de en helt uttorkad man i rester av möglig mat o avföring.
Till o med de poliser som var på plats  o som han försökte skjuta såg snabbt en mycket sjuk människa.
Gios förklaring den gången till skillsmässan var jut att hon inte orkade vårda en så sjuk man.
Jag kan bara anta att det kan/vill inte den nu vuxne sonen heller?

Hur som helst så har denna man haft grava psykiska problem i så många år att han är totalt inkapabel att gå någon främmande makts ärende.
Det var länge sedan nu som han var kapabel att hjälpligt ta hand om sig själv.

Frågan är ifall inte JO:s inlägg här är snudd på förtal av en svårt sjuk människa som inte kan försvara sig?

Anonymous

• Gäst
Moskva Syndromet
« Svar #6 skrivet: 21 juli 2006, 14:33:51 PM »
Tyvärr finns det många fall som Enerström fast i annan skepnad så detta är bara toppen af ett isberg.
självklart skall sådant komma fram som han drabbats av, så varför skall man dölja detta !?
Tvärtom, ta fram alla liken som finns i garderoberna och rensa upp i all mörkläggning. Samhällets styvbarn hade just denna insändare på gästboken tillsammans med andra uppgifter om Enerstöm Bra gjort !

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
Re: Moskva Syndromet
« Svar #8 skrivet: 22 juli 2006, 21:16:40 PM »
Citat från: "J-O"
Följande text Koppierad från Stulen Barndoms GästBok 060707 och kan kanske vara ett underlag för en seriös  Intellektualiserande samhällsdebatt ?

Är detta en rättstat?
Svensken Alf Enerström, läkare och flygofficer, är socialdemokrat, men genomskådade det tilltagande maktmissbruket under Olof Palmes tid som statsminister. Han startade därför partiet "Socialdemokratisk Opposition", med inriktning på ett hederligt och rättfärdigt demokratiskt samhälle.

Jag tvivlar på att så här mycket information från flera oberoende källor kan vara osann. Detta är det värsta jag har läst ! Men frågan är varför myndigheterna isf har ansett sig kunna gå så här långt mot dessa individer, utan att riskera påföljder från den iofs ganska döda opinionen ?

A.E och G.P är kända sedan länge som EAP-are. EAP är en CIA understödd organisation, officiellt en anarkistisk organisation, men med syftet att angripa SAP. Detta är den bild jag har fått av A.E och G.p via den vänster jag på den tiden var anhängare av. Kan den bilden vara riktig ?

Säkert är i alla fall att A.E och G.P utövade en mycket hätsk hatpropaganda, och de hade flera mordhotsrättegångar och åtal för ofredanden på sig. Jag har sett propaganda som de åstadkommit, och deras Palmehat har stått i en klass för sig,hittills oöverträffat,  där Palme utmålades som mördare,terrorist, sabotör etc ( varför okänt ). EAP:are gjorde sig kända för att störa SAP-valmöten, med skrik och våld.

Så vitt jag förstår, hade myndigheterna mycket väl kunna göra olagliga saker mot de här båda personerna, eftersom de hade skadat sin trovärdighet så mycket genom sitt tonläge; ingen skulle ha lyssnat, eftersom opinionen var van att de båda skrek "mördare","svin", terrorist" etc, och att de var förföljda. Så myndigheterna skulle mycket väl ha kunnat "släppa vargarna på dem", eftersom opinionen redan vant sig vid att de hela riden ropade "vargen kommer". Att de verkligen trakasserats i den här omfattningen är intressant att läsa. Jag har alldrig lyssnat på dem, men det kanske är så att de har något att berätta, som man borde veta ? Skulle de vara totalt ointressanta skrikhalsar, har isf myndigheterna gjort dem en tjänst, genom att trakassera dem på det här sättet,  som det är svårt att finna någon förklaring till.Jag ska genast kolla uppdetta på nätet...

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Moskva Syndromet
« Svar #9 skrivet: 23 juli 2006, 12:54:24 PM »
Citat från: "Ola Eriksson"
Jag tvivlar på att så här mycket information från flera oberoende källor kan vara osann. Detta är det värsta jag har läst ! Men frågan är varför myndigheterna isf har ansett sig kunna gå så här långt mot dessa individer, utan att riskera påföljder från den iofs ganska döda opinionen ?
[/quote

Jag har nu kollat upp A.E:s site, och "Bovens" site. Det verkar inte vara bara A.E som drabbats. Min uppfattning om A.E står fast, däremot tror jag att man ska ta vänsterns analyser med en nypa salt, de brukar älska att sortera folk i "fack".

Klart anser jag är att A. E är lite udda. På hans site radar han upp massor om sin karriär, från bageribud och liknande, fram till läkare etc. Ganska svamligt, eftersom det helt saknar betydelse vem man är, om man ska framföra vad man tycker. På sidan om hans politiska åsikter, som ju är helt klart intressant i det här fallet, drar han sin CIV ännu en gång !! UTAN att nämna ett ord om något som ens liknar en åsikt !

Det typiskt svenska sättet att reagera i det här fallet är att den som trakasserats av myndigheterna "måste" på något sätt ha förtjänat detta, annars skulle myndigheterna bete sig ologiskt.. Att anklaga den enskilde individen för att vara ologisk, och okunnig verkar vara lättare. Bara det faktum att betrakta trakasserier som logiska eller ologiska, är ju en logisk kullerbytta.

Mina erfarenheter som politiskt trakasserad, och de erfarenheter av andra personer som politiskt trakasserats, är att den trakasserade i regel INGENTING har gjort, paradoxalt nog. Detta gäller de exempel jag känner från sverige, mig själv, och exempel från utlandet.

Allmännheten lever i föreställningen om att de som trakasserats är någon typ av "dolda folkledare" som myndigheterna inte har några andra medel att ta till mot deras vältalighet, än olagliga trakasserier. Så är ingalunda fallet.

Exempelvis mig själv. I över 30 år har myndigheterna trakasserat mig för mina åsikter. Länge trodde jag att detta måste bero på mina politiska gärningar eller åsikter. Den tanken har jag övergivit, då den stupar på sin orimlighet. Myndigheterna trakasserar mig på grund av DERAS ÅSIKTER OCH GÄRNINGAR; inte på grund av mina gärningar. Då stämmer logiken.
Det är den som trakasserar som är skyldig, som är orsaken och såväl lidandets början och slut. De ägnar sig åt samma saker som de små fascisterna på skolgården, som jag trakasserades av när jag var liten.

För min del har jag varit KFML(r) sympatisör i början på 70-talet. Alldrig medlem. Har aldrig varit medlem i ett kommunistiskt parti. Aldrig gått i ett kommunistiskt första maj-tåg. Sedan 1981 har jag varit aktiv inom frikyrkorna. Jag säger inte detta för att jag skulle skämmas för att ha kommunistiska åsikter; nej, då, jag skulle gärna dela ut flygblad på gatorna, om jag verkligen ville det. Men jag vill inte.

De har sett till att jag inte fått fasta anställningar sedan 1975. Detta kallas det mest välkdokumenterade fallet av politisk svartlistning någonsin ( 6 kg skriftlig bevisning, bandinspelningar, vittnen etv)

Men ser ni det konstiga ? Naturligtvis inser ni att JAG har trakasserats istället för de verklgt politiskt aktiva inom den dåvarande vänstern. (Dessa personer jobbar antagligen idag på SÄPO..)

Ett annat exempel: Min fd svåger Vladimir. Jag träffade honom i Leningrad 1987. Vi greps tillsammans utanför en taxfree-affär, av komsomol ,samma år. Anklagelsen var att jag hade köpt ut två små öl och en burk rysk kyckling åt honom från affären. Komsomolarna drack upp ölen, och tillkallade KGB, som tog oss på förhör.  

I 5 timmar varade skrikorkester. De hotade med att jag alldrig mer skulle få besöka sovjetunionen. Jag visade dem medlemskap i vänskapsförbundet sverige-sovjet, och frågade dem vad som var fel i att jag träffade sovjetmedborgare och talade med dem på deras eget språk.

De svarade att jag hade ingen rätt att umgås med sovjetmedborgare utan tillåtelse från myndigheterna. Vladimir, som arbetade som brandman på kommunistpartiets högkvarter Smolnyj ( gammal historisk byggnad), fick avsked från arbetet per telefon. Han klassades som en säkerhetsrisk.

KGB startade en utredning om honom, och de beslutade att han skulle dömas efter 101 km lagen. Dvs att han på livstid skulle förbjudas att bosätta sig närmare än 101 km från större städer.

Vladimir  valde då att förekomma dem, genom att själv flytta 50 km från Leningrad till sovchosen "Pervomajskoje", men KGB godkände inte detta, och han placerades alldeles in till den förbjudna zonen, vid gränsen mot finland som eldare på sovchosen "Dzhatijevo" i en känd förvisningsort som kallades "Saigon".

Han stod under 3 år under ständig övervakning av KGB, och kallades allmänt för CIA-spionen av reaktionärer. Sedan några år hade gått fick han rätten att flytta, men inte närmare än 101 km från en större stad.
Det var då vi började göra upp planer på hur han skulle kunna lämna landet.

Jag åkte ned med en gammal VAZ-bil, som jag skänkte bort på platsen. Därmed var jag registrerad som inrest med bil. Vladimir hade låtit papper "gå förbi varandra", så att hans ursprung skulle gå beslutsfattare förbi. Han mutade en arbetsledare med några flaskor vodka, och fick ett studieintyg. Att studierna skulle bedrivas på Pitedalens folkhögskola, där han fått en inbjudan för studier fick de ansvarige veta, först när Vladimir var på väg med tåg genom Finland... Sedan han fått den nödvändiga underskriften, så tog vi omedelbart första bussen till Lahtis, och därifrån tåg.

Vladimir bodde i Sverige till 1995 då de svenska myndigheterna grep honom och utvisade honom tillbaka igen. Han var statslös, eftersom sovjetunionen hade upphört att existera. "Myndigherna" kunde inte utvisa honom på laglig väg, så de beställde ett resedokument för afghanistanveteraner som varit fångna hos fienden, klistrade in en helt svartnad profil från en kopierad bild av hans ansikte istället för fotografi.  Sedan maskinskrev den hans namnteckning på "Passet". "MYndigheterna" hade begått 53 olika brott och förseelser i samband med hans utvisning.Men de behövde detta.

Vladimir gifte sig med en pastor i Elimkyrkan och återvände i alla fall några år senare. Som synes så hade Vladimir inga som helst politiska förtjänster; han var politiskt trakasserad, på grund av att MYNDIGHETERNA ägnat sig åt politik, snarare än han själv.

Vad det gäller mig själv, Vladimir och många andra exempel som jag inte tar upp här och nu, så går mönstret igen, och det är ett helt annat mönster än det som allmännheten tror är kännetecknande för politiska trakasserier. för trakasserierna är POLITISKA, inte personerna som trakasseras !! Vad det gäller Alf Enerström, stämmer detta mönster in.

Karln har ju inga åsikter !! Kontrollera saken på hans hemsida ! I minst 40 år har jag hört honom kalla Olof Palme, mfl för "nazister".  Definitionen på åsikt är "Den sakligt grundade meningen". Var hittar ni en politsk text skriven av Alf Enerström ? Jag har i alla fall inte hittat någon. Att hans välkända hat mot Olof Palme skulle kunna definieras som en "åsikt" ställer jag inte upp på.

Alf Enerströms lidande angår oss alla, då detta enbart säger vilka myndigheerna, är än det säger vem Alf Enerstörm är.Om han blir martyr och "stigmatiseras", kan de såren inte åstadkommas av honom själv, någon annan måste ha orsakat dem. Har jag fel ?

Det är typisk svensk enfald att påstå att han har sig själv att skylla som "står i vägen". Det är myndigheternas historia som är konstig, inte hans ! Hur kunde det komma sig att han var helt uttorkad och inte kunde ta vara på sig själv ? Varför kom en polis in i rummet med draget vapen isf ? Mot en person som behövde bäras ut på bår ? Hur kunde en person som behövde bäras ut på bår skjuta pistolen ur handen på polisen ?
Varför rånade polisen honom på pengar ? Varför misshandlades han av livvakter/poliser ? Är det brukligt att så sker med uttorkade svaga och sinnessjuka människor, eller är Alf Enerström ett undantag ? När man läser texterna om detta, så växer frågorna, de blir miljarder frågor, och detta kan inte avfärdas som Alf Enerströms fantasier.

Vad jag menar är det genomgående felaktiga synsättet, är att folk tror att detta skulle vara myndigheternas politiska beslut, som ingår i en taktik, ett medel för att nå ett ändamål. Enligt min mening så är det ingalunda så. Det handlar helt enkelt om ondskan, den ultimata ondskan. De som tar barnen från deras föräldrar, de som trakasserar folk för att de ska ta livet av sig.

Det finns ingen annan orsak än ondskan.Jag trodde själv förr att så kan det inte vara. Att det måste finnas någon slags intressen bakom eller okunnighet eller liknande.  Folk tror alltid att onskan inte kan finnas, eftersom den inte är "logisk". Tar de barnen från föräldrarna, så måste det ju finnas en "orsak". Det måste vara ett missförstånd, prestige eller någon av de sju dödssynderna, men nämner man att det finns ondska, så blir vanligen allt alldeles för demoniskt, och folk tror helt enkelt inte att ondskan finns. I alla fall har de vanligen ingen föreställning om hur den isf skulle uppenbara sig.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Enerströmdebatten
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2006, 07:01:58 AM »
Det finns två artiklar om Ulf Enerström på NKMR:s hemsida.

1 - Fallet Enerström. En politisk het potatis

2 - En skamfläck för svensk demokrati

Ruby H-C

Vimuti

• Gäst
Moskva Syndromet
« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2006, 08:44:05 AM »
Sick.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Enerströmdebatten
« Svar #12 skrivet: 13 augusti 2006, 19:41:38 PM »
Citat från: "Ruby Harrold-Claesson"
Det finns två artiklar om Ulf Enerström på NKMR:s hemsida. Ruby H-C

Jag har kollat dem. Det verkar som att han i mitten på 70-talet var motståndare till helt fri abort. En åsikt som kanske inte är speciellt kontroversiell, då SAP därtill tog tillbaka sitt förslag och intog samma ståndpunkt som S.E själv. Men jag förstår fortfarande inte vad det varit för ÅSIKTER som genererat den mannens konflikt med samhället. Eller rättare sagt samhällets konflikt med honom. För abortmotståndet har ju inte varat mer än två år, knappast kan den frågan hållits vid liv tills idag. Jag hittar inte heller något mer om hans åsikter.

Vad jag vill hävda är vad jag tidigare sagt: det finns inga diversanter: det finns bara ett intolerat samhälle. Alf Enerström avviker genom att inte ha speciellt mycket åsikter, men blir trakasserad ändå. Samma mönster vad det gäller mig, med undantaget att jag har åsikter: men har aldrig företrätt partipolitiska åsikter, eller utgjort ett politiskt hot. Samma i exempelt med min fd ryske svåger Vladimir som jag berättade om. Jag hörde en Cubansk "oppositionell" uttrycka sig om detta ämne.  Han sade att det inte finns något specifikt samband mellan myndigheternas trakasserier av oliktänkande och de oliktänkandes politiska aktivitet. Han förklarade det som myndigheternas ondska saken handlar om; en åsikt jag instämmer i. Det är samma symptom som fortsätter, som började med de små fascisterna på skolgårdarna. Jag menar att "åsiktsförföljelse" där det krävs någon slags stigmatisering av en folkhjälte för att uppfylla "kriteriet", är en myt.

Det är asllvarligt att myndigherna tagit det här steget mot öppen diktatur. Det innebär att de inte är långt ifrån att börja med avrättningar och förvisningar utan dom. Folk uppfattar nog fortfarande sådant tal om Sverige som nonsens, de uppfattar Sverige som ett land där det är omöjligt att myndigheterna beter sig som Bandidos och Hells Angels.

Jag känner mig i alla fall inte trygg att bo här, när jag får veta vad som sker. Jag har försökt fara härifrån flera gånger, och trakasserierna blir bara värre och värre. När man ser hur långt det kan gå, fruktar man för sitt liv, och undrar hur det ska sluta.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Enerströmdebatten
« Svar #13 skrivet: 13 augusti 2006, 20:05:29 PM »
Citat från: "Ruby Harrold-Claesson"
Det finns två artiklar om Ulf Enerström på NKMR:s hemsida. Ruby H-C

Jag noterar att vänstertidskriften EXPO, skrivit en helt sanslös sak om Alf Enerström, där NKMR nämns som A.E:s "gamla vänner". I gammal konspiratorisk anda dras valsen om EAP, och att Alf Enerström är högerextremist,, CIA etc. Intressant att vänstern inte ställer upp på att A.E inte ska trakasseras så här. Då förstår man varför vänstern varit så tyst de senaste 30 åren.

http://www.expo.se/index_1.php?pg=http%3A//expo.se/www/1_877.html

sanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Moskva Syndromet
« Svar #14 skrivet: 06 december 2007, 12:34:04 PM »
Man kan inte länge känna sig trygg i vårt land. Har man en egen åsikt om än bara så liten, så utsätts man för personförföljelser och en terror utan dess like från den där helt onödiga myndigheten socialen med början av  ett a.

Och det där skitsnacket om att de NU ska börja med telefonavlyssning, buggninng och videofilma  mm, på misstänkta svenskar, vilka de egenmäktigt plockar ut som oftast ensast har egna åsikter och vägrar stöpas i samma form.Det är ju bullshit. För sådant har de sysslat med i lönndom utan domstolsbeslut på, i decennier redan i detta land.
Ingen är fri som själv förtrycker någon annan