Frfattare mne: Hur ser föreningen och medlemmarna på aga?  (lst 18169 gnger)

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 280
    • Visa profil
Hur ser föreningen och medlemmarna på aga?
« Svar #15 skrivet: 15 maj 2008, 20:02:50 PM »
Jag tror nog att föräldrarna till barnen hade brytt sig om de vetat vad deras barn höll på med, men jag har själv varit tonåring och inte sjutton visste mina föräldrar alltid vad man höll på med. Gjorde man nått som man visste att de inte gillade så såg man till att dölja det för dem.
Jag tror nog inte en enda förälder ger sina barn tillåtelse att trackasera folk, men ändå förekommer det att ungdomar håller på med sånt.
Sen är det tyvärr bara att konstatera att hos en del ungdomar hjälper inget varken skäll, mutor, indragna månadspengar, inlåsning på lvu hem etc etc. de lever rövare ändå.

Det enda som faktiskt inte testas är aga eller nu ljuger jag flera rapporter har ju visat att på lss och lvu hem förekommer handgripligheter som föräldrar och till och med polisen som har våldsmonopol i det här landet är förbjudna att använda.

Men eftersom at ten så stor del av de ungdomar som varit inlåsta på såna hem ändå fortsätter att leva rövare verkar ju inte heller de metoderna fungera så frågan är vad gör man?

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 16 maj 2008, 14:51:26 PM »
Föräldrarna till ungdomarna i Rödeby kan inte ha varit ovetande om vad som pågått eftersom det gjort så i flera år och familjen anmält trakasserierna både till polis och sociala myndigheter! Vid polisanmälan mot ungdomar går ju en kopia till soc som då ska kontakta ungdomen och föräldrarna. Så, tyvärr måste man nog lägga en stor del av skulden även på föräldrarna. Sedan kan man ju ifrågasätta vad soc gjort! I vissa fall är de ju otroligt snabba på att klampa in i familjer men här gjordes tydligen i stort sett ingenting!

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 280
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 16 maj 2008, 16:29:26 PM »
Om man ska tro vad som stått i massmedia så har inte soc gjort nått i vissa av fallen hade de inte ens kontaktat föräldrarna. Ledaren för gänget den skadade 17 åringen hade ju tydligen haft ett flertal insattser som inte hjälpt.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 17 maj 2008, 11:29:02 AM »
Rödeby är inget stort samhälle vilket gör att "alla känner alla" och jag vägrar att tro att föräldrarna var helt ovetande om vad deras barn sysslade med!
Men, hela samhället har ett ansvar här som låtit det gå så långt att den här tragedin hände. För föräldrar har förlorat ett barn och en man har drivits över gränsen och släckt ett liv, den mannen i sin tur får leva med den vetskapen resten av sitt liv.....
Det finns bara förlorare här och en stor tragik.

Stockholm

• Gst
« Svar #19 skrivet: 17 maj 2008, 15:16:23 PM »
Men, vad är grundproblemet  :?:

Frustrerade människor, barn, unga eller äldre, skaffar sig syndabockar att slå på. Syndabockarna kan vara andra människor eller "samhället".

I det område som jag bor i har t ex skadegörelsen ökat kraftigt de senaste månaderna i år, och då undrar man varför?

Fler ungdomar får nu arbete p.g.a högkonjunkturen, eller är det så att de blir tvångssatta på "praktik" av kommunerna, praktik som de inte trivs med?

Drar kommunerna ned på försörjningsstödet?

Har de ekonomiska klyftorna ökat genom högkonjunkturen?

Är det de obehöriga lärarna som kommunerna anställer som gör eleverna frustrerade?

Hur påverkar en ökad kommersialisering och ett ökat utbud av varor i samhället de unga idag?

Priserna på cigaretter har ökat men minskat på alkohol, hur påverkar det?

Många frågor men mig veterligt inga undersökningar.

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
« Svar #20 skrivet: 17 maj 2008, 16:09:35 PM »
Citat frn: "Stockholm"

Frustrerade människor, barn, unga eller äldre, skaffar sig syndabockar att slå på. Syndabockarna kan vara andra människor eller "samhället".

I det område som jag bor i har t ex skadegörelsen ökat kraftigt de senaste månaderna i år, och då undrar man varför?

Fler ungdomar får nu arbete p.g.a högkonjunkturen, eller är det så att de blir tvångssatta på "praktik" av kommunerna, praktik som de inte trivs med?

Är det de obehöriga lärarna som kommunerna anställer som gör eleverna frustrerade?

Hur påverkar en ökad kommersialisering och ett ökat utbud av varor i samhället de unga idag?

Trådens fråga lyder:
"Hur ser föreningen och medlemmarna på aga?"

Grundproblemet? --> Familjerelationer!

Man kan skylla mycket på andra och annat…
Men att slå sina egna barn, det kan man inte skylla på någon annan.
Det är ens egen agerande, helt enkelt!

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #21 skrivet: 17 maj 2008, 16:42:27 PM »
Citat frn: "valens"

Trådens fråga lyder:
"Hur ser föreningen och medlemmarna på aga?"

Man kan skylla mycket på andra och annat…
Men att slå sina egna barn, det kan man inte skylla på någon annan.
Det är ens egen agerande, helt enkelt!

Varje samhälle har en legal våldsmakt. Samhällets fundament bygger alltså på våld. De som inte utövar våld, gör det alltså trots att de inte auktoriserats att utöva våld,inte för att våldet inte behövs i hemmet. Det är väsentlig skillnad.

Våldet behövs överallt utom i hemmet ? Det är frågan man måste ställa sig.

Vem ska släpa skrikande ungar in från sandlådan  eller varuhuset ? Vem ska kasta ungarna i säng på kvällen ? Vem ska skilja barn åt som slåss ? Det handlar om våld, blåmärken kan uppstå.Prova att göra så med en vuxen: är det våld ?  Det är alltså inte frågan om man gör fel när man sätter gränser,utan problemet är att man saknar auktorisation att sätta gränser... Om man inte är fosterförälder..
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gst
« Svar #22 skrivet: 17 maj 2008, 16:44:04 PM »
Så ditt svar "Valens" är . . . :?:

. . . att alla stökiga ungdomar har problem hemma?

Att föräldrarna är skilda?
Att föräldrarna är missbrukare av droger eller av alkohol?
Att föräldrarna är psykiskt sjuka?
Att föräldrarna slår sina barn?
Att föräldrarna aldrig har tid att umgås med sina barn?
Att föräldrana är fattiga?
Att föräldrarna är arbetslösa?
Att föräldrarna är omdömeslösa öht?

Ja, i en del fall.

I mitt barns skola var standard-svaret bland samtliga elever när de inte gjort en läxa eller struntat i en uppgift - att "det är problem hemma".
Då brydde sig inte lärarna om slarvet, och detta visste eleverna om.

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 17 maj 2008, 18:01:32 PM »
Citat frn: "Avos"

(...)
Samhällets fundament bygger alltså på våld.

"Samhällets fundament bygger alltså på våld."

Vems sanning är detta???

Så ditt svar "Valens" är . . . :?:

. . . att alla stökiga ungdomar har problem hemma?

Att föräldrarna är skilda?
Att föräldrarna är missbrukare av droger eller av alkohol?
Att föräldrarna är psykiskt sjuka?
Att föräldrarna slår sina barn?
Att föräldrarna aldrig har tid att umgås med sina barn?
Att föräldrana är fattiga?
Att föräldrarna är arbetslösa?
Att föräldrarna är omdömeslösa öht?

Ja, i en del fall.

I mitt barns skola var standard-svaret bland samtliga elever när de inte gjort en läxa eller struntat i en uppgift - att "det är problem hemma".
Då brydde sig inte lärarna om slarvet, och detta visste eleverna om.

Mitt svar var hur enkelt som helst:

Att vägleda sina barn att inte ljuga ingår i konsten att uppfostra sina barn.
Så tillbaks till ruta ett:

Stockholm

• Gst
« Svar #24 skrivet: 17 maj 2008, 18:17:18 PM »
"Valens"

Barn och ungdomar har inte enbart föräldrar som förebilder, utan alla människor som finns i deras omgivning är förebilder (särskilt för tonåringar).

Ungdomar i grupp blir betydligt tuffare tillsammans än var och en av dem är.

Jag tror att för 40-50 år sedan var familjen i sig ett större problem än samhället i sig, och idag är orsakerna kanske ca 50/50.

Personligen tycker jag att censuren av filmer, videos, TV-program, dataspel, internet, etc är alltför svag. Dessa media påverkar unga människor väldigt mycket.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #25 skrivet: 17 maj 2008, 18:28:09 PM »
Citat frn: "valens"
Citat frn: "Avos"

(...)
Samhällets fundament bygger alltså på våld.

"Samhällets fundament bygger alltså på våld."

Vems sanning är detta???

Låter ungefär som att detta är en nyhet för dig. Det tror jag inte att det är. Man röstar inte om om man behöver följa lagen. Inom familjen röstar man heller inte om vägvalen. Man röstar om sådan som inte har betydelse för vägvalen, mer som en lek möjligen.

All makt bygger på våld som yttersta medel. Författningen och territoriell integritet, inre ordning. Undrar du "när" detta har börjat ?Att familjen har våldet som yttersta medel erkänns inte, eftersom familjen är förtryckt. Våld har förstås grader,men att släpa ungarna i säng är våld. Att lämna dem kvar framför tv:n är vanvård.

Alltså ingår våldet i allt som utgör en självständig enhet som en naturligt avgränsande del. Men familjen är inte självständig längre, då kan fosterföräldrarna med statens tillåtelse utöva våld mot barnen: Bättre ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 17 maj 2008, 18:53:23 PM »
"Valens"

Barn och ungdomar har inte enbart föräldrar som förebilder, utan alla människor som finns i deras omgivning är förebilder (särskilt för tonåringar).

Ungdomar i grupp blir betydligt tuffare tillsammans än var och en av dem är.

Jag tror att för 40-50 år sedan var familjen i sig ett större problem än samhället i sig, och idag är orsakerna kanske ca 50/50.

Personligen tycker jag att censuren av filmer, videos, TV-program, dataspel, internet, etc är alltför svag. Dessa media påverkar unga människor väldigt mycket.

Självklart att barn och ungdomar inte har enbart föräldrar som förebilder.

Lika självklart som att filmer, TV, böcker, dataspel, internet, barnets vänkretsar, m.m. påverkar barnet oerhört mycket.
Men här måste föräldrarna visa deras kunskap, vilja och styrka i konsten att uppfostra barnet!
Att bli barnets vän och inte barnets härskare!
På ett vänligt men ändå övertygande sätt kunna klara uppgiften att visa barnet vad är positiv/negativ i ”världen utanför”.

Och för att återgå till trådens ämne, "Hur ser föreningen och medlemmarna på aga?", låt mig påminna att ett barn som inte hittar svar till sina frågor hos sina föräldrar, ett barn som tvingas med våld att ”acceptera” föräldrarnas sanning kommer alltid, men absolut alltid att söka närhet och förståelse någon annanstans, på ett eller ett annat sätt!

Stockholm

• Gst
« Svar #27 skrivet: 17 maj 2008, 19:26:53 PM »
Där håller jag med dig Valens . . .

Människor tar körkort för att köra bil, men föräldraskap utövas utan utbildning.
Det räcker med att titta på "Nanny-programmen" för att förstå att en utbildning måste till för alla.

Tittar vi på fler TV-program, så visar det sig att vissa inte kan städa, vissa äter bara skräpmat, och vissa har inte ett hum om sin ekonomi.
Där borde skolan kunna fylla en stor roll.