"Valens"
Barn och ungdomar har inte enbart föräldrar som förebilder, utan alla människor som finns i deras omgivning är förebilder (särskilt för tonåringar).
Ungdomar i grupp blir betydligt tuffare tillsammans än var och en av dem är.
Jag tror att för 40-50 år sedan var familjen i sig ett större problem än samhället i sig, och idag är orsakerna kanske ca 50/50.
Personligen tycker jag att censuren av filmer, videos, TV-program, dataspel, internet, etc är alltför svag. Dessa media påverkar unga människor väldigt mycket.
Självklart att barn och ungdomar inte har enbart föräldrar som förebilder.
Lika självklart som att filmer, TV, böcker, dataspel, internet, barnets vänkretsar, m.m. påverkar barnet oerhört mycket.
Men här måste föräldrarna visa deras kunskap, vilja och styrka i konsten att uppfostra barnet!
Att bli barnets vän och inte barnets härskare!
På ett vänligt men ändå övertygande sätt kunna klara uppgiften att visa barnet vad är positiv/negativ i ”världen utanför”.
Och för att återgå till trådens ämne, "Hur ser föreningen och medlemmarna på aga?", låt mig påminna att ett barn som inte hittar svar till sina frågor hos sina föräldrar, ett barn som tvingas med våld att ”acceptera” föräldrarnas sanning kommer alltid, men absolut alltid att söka närhet och förståelse någon annanstans, på ett eller ett annat sätt!