Författare Ämne: Hur ser föreningen och medlemmarna pÃ¥ aga?  (läst 18170 gånger)

reine

• Gäst
Hur ser föreningen och medlemmarna på aga?
« skrivet: 06 juli 2006, 09:04:48 AM »
Eftersom det spritt sig på diverse forum att NKMR förespråkar aga och tycker att det är ok att man använder fysiskt våld i pedagogiskt syfte, så skulle jag gärna vilja ta upp den diskussionen här om det är möjligt?

En viss Sunny som tidigare gästat detta forum har ställt frågan också om hur samarbetet är mellan föreningarna Stulen barndom, Samhället Styvbarn visavi NKMR är och jag har ju förstått at det finns vissa gemensamma nämnare, åtminstone då det gäller deltagarna som dyker upp både här och där, så jag tycker det skulle vara intressant att få till stånd ett samtal om dessa två frågor.

Märk väl, jag är inte ute efter att provocera om nu ngn tror det - jag vill verkligen höra era synpunkter!

paraphilia

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2006, 20:14:39 PM »
Ja, det vore intressant att höra hur dom ställer sig till det och varför.

Sunny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
re Om aga
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2006, 19:28:10 PM »
Hjälp till att införa nolltolerans emot
barnmssshandel.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=628123del.

http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/3116_normal.html

Det är svårt att läsa om hur barn har det men när det gäller vart 10:e svenskt barn får vi tvinga oss att orka se!

De fysiska skadorna läker som regel med åren men de psykiska får barnet med sig för resten av sitt liv!

paraphilia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2006, 19:46:52 PM »
Vad har du för källor på vart 10:e barn och livslånga skador?

reine

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2006, 20:46:22 PM »
I alla fall har enligt BRIS och BRÅ dödsmisshandel av barn halverats sedan agalagen trädde i kraft 1979.

Sunny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
re
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2006, 22:35:39 PM »
Bris o Brå samt diverse andra mindre kända källor.

Ja Reine: Det är nog så men mörkertalet är fortfarande stort.

paraphilia

• Gäst
Re: re
« Svar #6 skrivet: 07 juli 2006, 22:38:06 PM »
Citat från: "Sunny"
Bris o Brå samt diverse andra mindre kända källor.

Ja Reine: Det är nog så men mörkertalet är fortfarande stort.

Brå är ganska omfattande, någon mer exakt källa?

Sunny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
re
« Svar #7 skrivet: 07 juli 2006, 22:45:58 PM »
Nej inte här o nu.
Allt jag har här ute nu är själva datorn.

Du kan få exakta länkar ifall du majlar till SS:s ordförande men jag är övertygad om att Ruby här oxå har dem

Fast det ligger kanske inte i hennes íntresse att hjälpa till att ta fram dem?
Du ha dem efter semestern kan du få alla länkar som ingår i mina dokument.

Sunny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
PS
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2006, 22:47:21 PM »
Det räcker dock med att kontakta Bris:
 De har alla de andra länkarna oxÃ¥ o alltid tillgängliga.

rainbow

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 30 november 2007, 17:41:51 PM »
Finns det personer som ännu agar? Mer än bland religiösa galningar?

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #10 skrivet: 01 december 2007, 20:27:25 PM »
Citat från: \"rainbow\"
Finns det personer som ännu agar? Mer än bland religiösa galningar?

aga handlar om en våldsideologi. Men SF har börjat kalla detta egentligen allt från att skaka barnet till att dra det i armen med sig i affären...
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Re: Hur ser föreningen och medlemmarna på aga?
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2008, 05:57:49 AM »
Citat från: "reine"
Eftersom det spritt sig på diverse forum att NKMR förespråkar aga och tycker att det är ok att man använder fysiskt våld i pedagogiskt syfte, så skulle jag gärna vilja ta upp den diskussionen här om det är möjligt?

En viss Sunny som tidigare gästat detta forum har ställt frågan också om hur samarbetet är mellan föreningarna Stulen barndom, Samhället Styvbarn visavi NKMR är och jag har ju förstått at det finns vissa gemensamma nämnare, åtminstone då det gäller deltagarna som dyker upp både här och där, så jag tycker det skulle vara intressant att få till stånd ett samtal om dessa två frågor.

Märk väl, jag är inte ute efter att provocera om nu ngn tror det - jag vill verkligen höra era synpunkter!

Eftersom det spritt sig på diverse forum att NKMR förespråkar aga och tycker att det är ok att man använder fysiskt våld i pedagogiskt syfte, så skulle jag gärna vilja tydliggöra att föreningens liksom min absoluta ställning är enligt föräldrabalkens följande paragraf:

"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling"

Punkt. Slut!

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 13 maj 2008, 09:53:27 AM »
Fosterföräldrar tillåts aga fosterbarn med socialtjänstens goda minne. De ursäktas med att "de blev så rosenrasande".

I mina ögon borde det vara nolltolerans vad gäller fysiskt våld (där räknar jag inte att lyfta undan ett barn eller ta dem stadigt i handen och leda ut dem ur en affär).
Att ta till våld är att misslyckas i sin uppfostran.
Min åsikt är klar, om jag vill fostra mina barn till att inte slå så måste jag föregå med gott exempel.
Likaledes avseende allt annat, vill jag att mina barn ska vara laglydiga kan jag inte själv bryta mot lagen så de ser det, vill jag att de ska vara ärliga så måste jag skapa ett klimat där de känner att de kan vara ärliga.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 13 maj 2008, 18:19:53 PM »
pappan i rödeby målet tilläts att skjuta två minderåriga varav en avled eftersom att han blivit så provoserad. Principiellt kan jag förstå domen jag tror säkert att om man utsätts för trackaserier en längre tid så brister det till slut och att man då är så psykiskt slutkörd att man inte är tillräknerlig, men intressant att notera är dock att skulle föräldrarna till dessa trackaserare fått reda på vad deras barn höll på med och åkt ut till gården och släpat hem den i örat så hade säkerligen dessa föräldrar dömts.

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
« Svar #14 skrivet: 13 maj 2008, 20:06:37 PM »
Sussana,
Här pratar du om två helt olika saker:
Barnuppfostran och revolt - att ta lagen i egna händer.

Min bestämda uppfattning det är att det finns många olika fredliga sätt att visa den rätta vägen till sina barn.

Jag anser att föräldrarna till dessa trakasserare efter att ha fått reda på vad deras barn höll på med borde ha åkt ut till gården och bjudit deras barn på en pizza eller biobesök eller annat…
Men visserligen föräldrarna till dessa trakasserare, helt enkelt, brydde sig inte vad deras barn håller på med…

PS.
Pappan i frågan bör få någon form av straff.