Författare Ämne: "Incest" är den nya konspirationsteorin  (läst 39563 gånger)

Agnes

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Re: Incest förekommer; falska anklagelser förekommer också
« Svar #45 skrivet: 03 juli 2006, 12:50:53 PM »
Citat från: "Ruby Harrold-Claesson"
Visst förekommer incest och sexuella övergrepp på barn! Visst finns det fäder som förgriper sig sexuellt på sin egen avkomma. Mänsklighetens historia visar förekomsten av sådana händelser. Men att incest och sexuella övergrepp på barn har förekommit och förekommer alltjämt ger inte legitimitet åt det.

Vårt moderna samhälle med sin höga skilsmässostatistik och nya par- och familjebildningar med mina barn-dina barn-våra barn bär en stor del av skulden för förekomsten av sexuella övergrepp på barn. Sexuella övergrepp på barn i ett styvfamiljförhållande benämns ibland för incest, vilket är felaktigt eftersom barnet och den vuxne visserligen tillhör samma hushållsgemenskap men inte samma familj.
Statistik byggd på sådana felkällor blir missvisande.

Vi har emellertid under de senaste decennierna i svensk rättspraxis sett att kvinnor i skilsmässor och vårdnadstvister har använt sig av anklagelser om misshandel, incest eller sexuella övergrepp på barn mot sina fd män. Prof. Anna Christensen, domaren Bo Severin, psykiatern Tomas Ericsson, advokaterna Hans-Gunnar Axberger, Pelle Svensson och Per E Samuelson, docent Max Scharnberg, psykiatern Rudolf Schlaug m. fl har sedan början av 1990-talet varnat för att systemet skulle komma att missbrukas.
Deras farhågor har besannats.

De falska anklagelserna om incest och sexuella övergrepp på barn har utan tvekan undergrävt trovärdigheten och skadat barnen som verkligen har varit utsatta. Detta innebär ytterligare ett övergrepp på dessa barn.

Det är ganska uppenbart att domstolarna inte klarar av problemet varken för barnen som verkligen har varit utsatta eller för männen som blivit falskt anklagade.

Se Väsentligt högre risk att oskyldiga döms.

Ruby H-C

Det är inte bara män som förgriper sig, även kvinnor gör det.
Sen tycker inte jag att det är bättre på något sätt om det är en styvförälder som begår övergreppet, barnet är ju i en beroendesituation även gentemot en sådan.

Lite tillägg:
"Varje dag polisanmäls nio fall av sexuella övergrepp mot barn.
Bara en av fem anmälningar leder till åtal, ännu färre till fällande domar."

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,818600,00.html

–?Det finns advokater som ber sina klienter att tona ner anklagelserna om övergrepp för att det kan ligga dem i fatet i en vårdnadsprocess, säger Monica Dahlström-Lannes

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
Re: "Incest" är den nya konspirationsteorin
« Svar #46 skrivet: 03 juli 2006, 16:09:14 PM »
Citat från: "anja"
Faktum är att i 90% av fallen så är de föräldrar (eller morföräldrar) som anklagas för "incest" OKYLDIGA. Det är just det som NKMR och andra kunniga människor säger. Jag håller med Jan Guillou som säger att incesthysterin är moderna tiders häxjakt.

I övriga västländer var incesthysterin som värst på 80-talet men har nu runnit förbi men som vanigt kommer alla nya trender försenade till Sverige och därför pågår tyvärr fortfarande denna häxjakt här!

Du har rätt i detta. Men fel i att incesthysterin inte fanns i sverige på 80-talet. Det var då den vär värst. Den organiserades av kvällspressen, som braskade ut att var femte man var pedofil 1982 !! 20% av de svenska männen begick alltså sexuella övergrepp på sina barn!!

Lögnen hade de konstruerat genom att ta statistiken från skilsmässorättegångar. På den tiden räckte det med att kvinnan gjorde ett obestyrkt påstående och anklagade mannen för incest för att mannan inte skulle kunna komma ifråga som vårdnadshavare "påståendet var inte bevisat, men med tanke på barnets bästa bla-bla-bla". Sedan tog de av mannen alla rättigheter som far. Hundratusentals män smutskastades och stämplades för livet då, utan att det ens formulerats en specifik anklagelse mot dem. Det räckte med att bara nämna ordet "pedofil", så räckte det med detta.

Med tanke på att de som sitter i domstolarna är de som vet minst om vad som är rätt och fel, är det viktigt att man diskuterar sådant som folket där ägnar sig åt.

förälder

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
"Incest" är den nya konspirationsteorin
« Svar #47 skrivet: 03 juli 2006, 16:20:40 PM »
”Flera författare, som enbart stöder sig på klinisk erfarenhet, hävdar att det är
mycket vanligt med falska anklagelser om sexuella övergrepp i vårdnads- och
umgängesstrider (Bluss, Ross, 1986, Gardner, 1987, 1992). Diskussionen har
framför allt i USA varit både intensiv och infekterad. Blush och Ross (1986) har
myntat det s.k. Sexual Allegation in Divorce Syndrome (SAID) och Gardner
(1987) det s.k. Parental Alienation Syndrome (PAS). Den största studien på området,
som omfattande över 9 000 skilsmässofall vid 12 olika amerikanska domstolar,
visade att i mindre än 2 procent förekom anklagelser om sexuella övergrepp
i samband med föräldrarnas konflikt om vårdnad och umgänge http://(Thoennes,Tjaden, 1990).”[url]http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/9F62EFC3-1173-4145-949B-8E08A214F510/1916/0036006.pdf

Hur många domstolar, skilsmässofall har blivit granskade i Sverige ?

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SVAR TILL PARAPHILIA
« Svar #48 skrivet: 03 juli 2006, 17:22:08 PM »
Jag har ju sagt, att jag inte går in i diskussioner där man delar allt i så små bitar att man kan förvränga varje mening!
Jag tror inte att jag har så många sakfel eller vinklar så extremt. Inte heller nämnde jag något om ohederlighet! Jag talade uteslutande om metoden som låter en komma fram till önskat resultat. Om det är medveten användning eller bara omedveten önskan att få fram visst resultat, låter jag vara osagt.
Uppriktigt sagt, tror jag inte paraphilia, att Du vill föra en diskussion. Det du gör är att dela opponents inlägg i så små bitar att man kan förvanska de till oigenkännlighet! När man kör med metoden ”citat i en citat och i den ännu en citat” är det mycket lättare att bortse från det ursprungliga innehållet.

Du påstår att sex mellan barn och vuxna förekommer i naturen. Jag instämmer, i naturen finns också många andra avvikelser. Skulle vi göra normen av allt avvikande beteende, borde vi i rättvisans namn, acceptera också våldtäkter, eftersom dessa förekommer också i naturen!  Så hur vill du ha det paraphilia? Ska vi verkligen ha som norm det som är avvikande?  Vart skulle Du dra gränsen?
Personligen tycker jag att regeln är bättre rättesnöre än undantaget.  

Ditt exempel, tycker jag, är faktiskt bra!
Hur vill jag agera i detta – hypotetiska antar jag – fallet?

Det är aldrig enkelt. Verkligheten idag är inte sådan att min lösning på problemet skulle tillåtas. Men jag skulle kämpa för det. Personligen är jag i dem allra, allra flesta fall emot omhändertagande. Flickan i Ditt exempel har säkert mostrar, fastrar, morföräldrar, farföräldrar men framför allt har hon en MOR. Jag förmodar också att de inte är pedofiler, eftersom så många som det påstås, finns inte. Flickan borde stanna hos sin familj. Jag skulle absolut inte skicka henne till någon terapeut!  Jag skulle låta henne leva sitt vanliga liv bland sina nära och kära! Pappa? Ja, det är lite svårare, här skulle jag vilja veta något mer. Tills vidare skulle jag separera HONOM från flickan. Antagligen skulle han behöva kognitiv beteende terapi som skulle hjälpa honom att lära sig leva med sin avvikelse utan att utnyttja barn! Svårare och konstigare än så behöver det inte vara. Men, dessvärre, paraphilia, i Ditt exempel, ser jag en annan, mycket allvarligare fråga som man borde ställa.

Du talar om minst ”2 år i fängelse, omhändertagande av dotter, smärtsam undersökning och ‘terapi’ där hon lär sig att bli offer” vilket kan bara betyda att det handlar om nutid.  Jag kan under inga omständigheter föreställa mig att det finns en enda människa som i dagens samhälle kunde undgå information om konsekvenserna av sådana lekar med sitt barn då de uppdagas. Hur i så fall en god far kan strunta i dem? Utsätta medvetet sin egen dotter för allt detta??? Jag skulle aldrig kalla det för harmlöst! Det är väl mycket närmare att spela rysk roulett med sin dotters framtid än en oskyldigt lek?
Kom inte och säg nu att det är en extrem vinkling! Det handlar bara om att kunna se konsekvenserna av sitt handlande. Välja, vad som är viktigare i livet: egen sexuell tillfredställelse förbunden med fara för dotters framtid eller avstå från  sin egen nöje för att inte riskera sitt barns trygghet.
Som sagts, det är bara att välja!

Källa?  Mina egna reflektioner som bygger på ganska bred litteratur, observationer och erfarenheter.
Den dag jag skriver en avhandling, kommer den att innehålla en mycket detaljerad källförteckning, men i en diskussion för Du nöja Dig med mina åsikter.

Med det avslutar jag samtal med Dig eftersom jag finner det meningslöst då Du sönderdelar andras uttalande i mikroskopiska bitar, vilket gör att diskussionen lämnar sitt ursprungliga tema och hamnar på avvägar.
Natalia

paraphilia

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 03 juli 2006, 18:04:28 PM »
Citat från: "förälder"
”Flera författare, som enbart stöder sig på klinisk erfarenhet, hävdar att det är
framför allt i USA varit både intensiv och infekterad. Blush och Ross (1986) har
(1987) det s.k. Parental Alienation Syndrome (PAS). Den största studien på området,
i samband med föräldrarnas konflikt om vårdnad och umgänge http://(Thoennes,Tjaden, 1990).”[url]http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/9F62EFC3-1173-4145-949B-8E08A214F510/1916/0036006.pdf

Även om siffran är låg i t.ex. Thoennes &  Tjaden så är det 6ggr så mycket som i vanliga fall. Det pekar på ett problem vars proportioner är orimliga. Sen att vissa här på sidan, utan fakta, överdriver ller underdriver det olika problemen är givetvis olyckligt. Dom vet dock inte bättre så man får ha lite överseende.

paraphilia

• Gäst
Re: SVAR TILL PARAPHILIA
« Svar #50 skrivet: 03 juli 2006, 18:18:48 PM »
Citera
Jag har ju sagt, att jag inte går in i diskussioner där man delar allt i så små bitar att man kan förvränga varje mening!
Jag tror inte att jag har så många sakfel eller vinklar så extremt. Inte heller nämnde jag något om ohederlighet! Jag talade uteslutande om metoden som låter en komma fram till önskat resultat. Om det är medveten användning eller bara omedveten önskan att få fram visst resultat, låter jag vara osagt.
Uppriktigt sagt, tror jag inte paraphilia, att Du vill föra en diskussion. Det du gör är att dela opponents inlägg i så små bitar att man kan förvanska de till oigenkännlighet! När man kör med metoden ”citat i en citat och i den ännu en citat” är det mycket lättare att bortse från det ursprungliga innehållet.

'Hej din sexförbrytare, har du begått några övergrepp på barn den senaste tiden? Du är en sjuk pedofil som borde spärras in.'

Om man får definera saker hur man vill och utan rim och reson så kan det ovan faktiskt vara en ren komplimang. Kanske så menar jag att övergrepp egentligen betyder vanliga lekar och att sexförbrytare egentligen betyder hemmafru o.s.v.

Du inser snabbt att om man använder terminologi på felaktiga och konstiga sätt så blir debatten lätt förvirrad och ökar chansen för missförstånd. Jag styckade upp dina inlägg eftersom de innehåll så otroligt många deinitions och terminologiproblem. Om du fixar dessa så kommer jag inte ha någon anledning till att stycka upp dina inlägg längre.

Citera
Du påstår att sex mellan barn och vuxna förekommer i naturen. Jag instämmer, i naturen finns också många andra avvikelser. Skulle vi göra normen av allt avvikande beteende, borde vi i rättvisans namn, acceptera också våldtäkter, eftersom dessa förekommer också i naturen!  Så hur vill du ha det paraphilia? Ska vi verkligen ha som norm det som är avvikande?  Vart skulle Du dra gränsen?

Läs mitt inlägg en gång till. Min poäng var att ditt naturlighets argument var vansinnigt, inte att man skall tillåta allt som förekommer i naturen.

Citera
Det är aldrig enkelt. Verkligheten idag är inte sådan att min lösning på problemet skulle tillåtas. Men jag skulle kämpa för det. Personligen är jag i dem allra, allra flesta fall emot omhändertagande. Flickan i Ditt exempel har säkert mostrar, fastrar, morföräldrar, farföräldrar men framför allt har hon en MOR. Jag förmodar också att de inte är pedofiler, eftersom så många som det påstås, finns inte. Flickan borde stanna hos sin familj. Jag skulle absolut inte skicka henne till någon terapeut!  Jag skulle låta henne leva sitt vanliga liv bland sina nära och kära! Pappa? Ja, det är lite svårare, här skulle jag vilja veta något mer. Tills vidare skulle jag separera HONOM från flickan. Antagligen skulle han behöva kognitiv beteende terapi som skulle hjälpa honom att lära sig leva med sin avvikelse utan att utnyttja barn! Svårare och konstigare än så behöver det inte vara. Men, dessvärre, paraphilia, i Ditt exempel, ser jag en annan, mycket allvarligare fråga som man borde ställa.

Låter inte helt tokigt, en avsevärd förbättring gentemot nuvarande system. Även om det inte löser kärnan kring tabuproblemet så är det klart mer rimligt än dagsläget.

Citera
Du talar om minst ”2 år i fängelse, omhändertagande av dotter, smärtsam undersökning och ‘terapi’ där hon lär sig att bli offer” vilket kan bara betyda att det handlar om nutid.  Jag kan under inga omständigheter föreställa mig att det finns en enda människa som i dagens samhälle kunde undgå information om konsekvenserna av sådana lekar med sitt barn då de uppdagas. Hur i så fall en god far kan strunta i dem? Utsätta medvetet sin egen dotter för allt detta??? Jag skulle aldrig kalla det för harmlöst! Det är väl mycket närmare att spela rysk roulett med sin dotters framtid än en oskyldigt lek?
Kom inte och säg nu att det är en extrem vinkling! Det handlar bara om att kunna se konsekvenserna av sitt handlande. Välja, vad som är viktigare i livet: egen sexuell tillfredställelse förbunden med fara för dotters framtid eller avstå från  sin egen nöje för att inte riskera sitt barns trygghet.

Det fanns homosexuella som valde att leva ut förr i tiden trots de enorma konsekvenser som kunde ske. Vems är felet? Är det de homosexuella som bör skyllas eller samhället? Givetvis så finns det en risk i incest just för de sekundära problemen som kan tillkomma och det bör tas i beaktning, men i slutändan så är samhället ansvarigt, precis som med de homosexuellas situation.

Citera
Källa?  Mina egna reflektioner som bygger på ganska bred litteratur, observationer och erfarenheter.
Den dag jag skriver en avhandling, kommer den att innehålla en mycket detaljerad källförteckning, men i en diskussion för Du nöja Dig med mina åsikter.

Med det avslutar jag samtal med Dig eftersom jag finner det meningslöst då Du sönderdelar andras uttalande i mikroskopiska bitar, vilket gör att diskussionen lämnar sitt ursprungliga tema och hamnar på avvägar.
Natalia

:) Du har kanske läst mycket, men definitivt inte i detta området...

Förövrigt så är du skyldig då du använder dig av definitioner som är felaktiga och en partisk terminologi. Är du inte intresserad av att föra en så neutral debatt som möjligt?

anja

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Agnes
« Svar #51 skrivet: 03 juli 2006, 23:06:56 PM »
du har rätt.
Det är inte bara män som  har fått falska incestanklagelse, även kvinnor  fått det.

när en styvförälder begår övergreppet då är det inte incest.
anja

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
KAN INTE LÅTA BLI ATT TILLÄGGA
« Svar #52 skrivet: 03 juli 2006, 23:07:31 PM »
Paraphilia påstår att jag använder mig av fel terminologi, men trots sitt styckande och vridande kom han (?) inte med ett enda exempel på det. Jag har inte talat om något annat än SEXUELLA HANDLINGAR  i PEDOFILSAMANHANG.

När paraphilia jämt och ständigt jämställer vuxna med barn och påstår att det är jag som feltolkar och använder mig av felaktig terminologi, kan det bara tyda på att han är extremt illvillig!

Citat från: "paraphilia"

Citat från: "natalia"

Läs mitt inlägg en gång till. Min poäng var att ditt naturlighets argument var vansinnigt, inte att man skall tillåta allt som förekommer i naturen.

Ja, jag läste igen inte bara en gång till. Men inte ens upprepade gånger låter göra paraphilias tolknings kullerbytta.   För påminnelsens skull; exakt så stod det i hans text:

Sex mellan barn och vuxna förekommer i naturen, i princip samtliga samhällen och genom hela den kända historien. Det är naturligt enligt alla normala krav för naturlighet.

Är min kommentar till dessa ord så orimlig? Av paraphilias ord i första kommentaren kan man inte avläsa den andra kommentarens betydelse! Kanske vore det inte så dumt att tänka på sin egen text innan man försöker förlöjliga motståndarens?

Låter inte helt tokigt, en avsevärd förbättring gentemot nuvarande system. Även om det inte löser kärnan kring tabuproblemet så är det klart mer rimligt än dagsläget.

Nej, paraphilia, det löser inte tabu-problemet! Men varifrån har du fått för dig att jag tycker att man borde göra det? Det var aldrig min avsikt och hur mycket du än söndrar, så hittar du inte någonstans ens en antydan till det.  Har jag fel i sak eller är det "fel terminologi" den här gången? Eller är jag bara dum därför att min åsikt inte överensstämmer med dina drömmål?
För att undvika paraphilias eventuella misstolkningar, vill jag tala om att syftet med mitt förslag till problemets lösning var BARNETS väl och inte faders.

Det fanns homosexuella som valde att leva ut förr i tiden trots de enorma konsekvenser som kunde ske. Vems är felet? Är det de homosexuella som bör skyllas eller samhället? Givetvis så finns det en risk i incest just för de sekundära problemen som kan tillkomma och det bör tas i beaktning, men i slutändan så är samhället ansvarigt, precis som med de homosexuellas situation.

Precis som i exemplet med onani, blandar paraphilia ihop begrepp och jämställer barn med vuxna.
Då två homosexuella som ”väljer att leva ut trotts de enorma konsekvenserna” är båda vuxna människor helt införstådda med konsekvenserna. Det är deras medvetna val. I beskrivna exempel med pedofila far och hans dotter, handlar det om ett barn som är inte moget att inse följderna av händelseförloppet! Att man jämställer dessa två helt ojämförbara situationer med varandra är helt absurt.
Att påstå att man blandar äpple och päron vore en förskönande beskrivning.

Källa?  Mina egna reflektioner bygger på ganska bred litteratur, observationer och erfarenheter.

Med det avslutar jag samtalet med Dig eftersom jag finner det meningslöst då Du sönderdelar andras uttalande i mikroskopiska bitar, vilket gör att diskussionen lämnar sitt ursprungliga tema och hamnar på avvägar.
Natalia

:) Du har kanske läst mycket, men definitivt inte i detta området...

Förövrigt så är du skyldig då du använder dig av definitioner som är felaktiga och en partisk terminologi. Är du inte intresserad av att föra en så neutral debatt som möjligt?

Faktiskt, pedofilfrämjande litteratur är helt främmande för mig. Om forskning som paraphilia så flitigt åberopar innehåller lika grundläggande fel som han har framfört hittills (exempelvis: jämföra onani och homosexualitet med pedofili) så är den inte ens värt namnet.

Ännu en gång, vilka definitioner var felaktiga? Att kalla barn för barn och vuxna för vuxna anser jag inte vara ”en partisk terminologi”.
”Att föra en neutral debatt”, är jag väldigt intresserad av, men absolut inte att tjäna som verktyg för någon som vill sprida desinformation genom att förvränga mina ord.
Natalia

anja

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Incesthysteri skadar både barn och föräldrar
« Svar #53 skrivet: 03 juli 2006, 23:16:21 PM »
problemet är att i de allra flesta fall så är "incest" ett påhitt av penninghungriga eller missanpassade, psykologer,
terapeuter och socialsekreterare. De tjänar alla grova pengar på incesthysterin.
Denna hysteri skadar både barn och föräldrar för livet.
anja

Agnes

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Agnes
« Svar #54 skrivet: 04 juli 2006, 07:45:47 AM »
Citat från: "anja"
du har rätt.
Det är inte bara män som  har fått falska incestanklagelse, även kvinnor  fått det.

när en styvförälder begår övergreppet då är det inte incest.

Du har fortfarande inte svarat på varifrån du får dina siffror, 90 - 99% falska anklagelser.

paraphilia

• Gäst
Re: KAN INTE LÅTA BLI ATT TILLÄGGA
« Svar #55 skrivet: 04 juli 2006, 11:49:57 AM »
Citera
Paraphilia påstår att jag använder mig av fel terminologi, men trots sitt styckande och vridande kom han (?) inte med ett enda exempel på det. Jag har inte talat om något annat än SEXUELLA HANDLINGAR  i PEDOFILSAMANHANG.

Ditt sätt att använda ordet "torsk" är ett av många exempel. Läs tidigare inlägg för mer detaljer.

Citera
När paraphilia jämt och ständigt jämställer vuxna med barn och påstår att det är jag som feltolkar och använder mig av felaktig terminologi, kan det bara tyda på att han är extremt illvillig!

Vilken inte är fallet om du läser mer noga. Ledtråd: Se t.ex. samtycke delen.

Citera
Ja, jag läste igen inte bara en gång till. Men inte ens upprepade gånger låter göra paraphilias tolknings kullerbytta.   För påminnelsens skull; exakt så stod det i hans text:

Du sa att pedofili var onaturligt. Jag påpekade att det förekom i naturen och genom historien. Sen försökte du tolka in att jag använder det som argument för pedofili, vilket inte var fallet. Jag påpekade enbart ett sakfel i ditt ursprungliga inlägg.

Citera
Nej, paraphilia, det löser inte tabu-problemet! Men varifrån har du fått för dig att jag tycker att man borde göra det? Det var aldrig min avsikt och hur mycket du än söndrar, så hittar du inte någonstans ens en antydan till det.  Har jag fel i sak eller är det "fel terminologi" den här gången? Eller är jag bara dum därför att min åsikt inte överensstämmer med dina drömmål?
För att undvika paraphilias eventuella misstolkningar, vill jag tala om att syftet med mitt förslag till problemets lösning var BARNETS väl och inte faders.

Du tolkar återigen in saker som enbart existerar i din egen fantasi. Jag hävdar att tabuproblemet är ett problem. Jag sa inte att du gjorde det.

Personligen så ser jag helst en lösning som fungerar både för barnet och den vuxne. Din lösning löser inte hela problemet i scenariot.

Citera
Precis som i exemplet med onani, blandar paraphilia ihop begrepp och jämställer barn med vuxna.
Då två homosexuella som ”väljer att leva ut trotts de enorma konsekvenserna” är båda vuxna människor helt införstådda med konsekvenserna. Det är deras medvetna val. I beskrivna exempel med pedofila far och hans dotter, handlar det om ett barn som är inte moget att inse följderna av händelseförloppet! Att man jämställer dessa två helt ojämförbara situationer med varandra är helt absurt.
Att påstå att man blandar äpple och päron vore en förskönande beskrivning.

Som vanligt så tolkar du inte saker enbart från din egen fantasi. Visst så kan man iaf i teorin anta att vuxna homosexuella visste konsekvenserna MEN kärnan i frågan handlar om samhällets tabu och den enorma skada som faktiskt åsamkas på oskyldiga individer. Man kan ju enkelt ta andra exempel som involverar barn istället om du nu önskar det. Vi tar södern i USA när svarta ej än accepterats. En svart man och hans svarta dotter går till en vit restaurang och vill ha mat. De får ingen mat och vägrar lämna restaurangen. De blir i slutändan lynchade. Man kan hävda att den svarta mannen gjorde fel som tog med sin dotter dit och jag kan ge visst medhåll till det. Men det verkliga problemet låg i samhällets hat mot svarta. Utan alla fördomar så skulle den svarta mannen och hans dotter kunna äta i restaturangen och fadern och hans dotter skulle kunna leka sexuella lekar.

Citera
Faktiskt, pedofilfrämjande litteratur är helt främmande för mig. Om forskning som paraphilia så flitigt åberopar innehåller lika grundläggande fel som han har framfört hittills (exempelvis: jämföra onani och homosexualitet med pedofili) så är den inte ens värt namnet.

Tja, den är granskad och publicerad i framstående vetenskapliga tidskrifter så du är lika fel ute som vanligt.

Citera
Ännu en gång, vilka definitioner var felaktiga? Att kalla barn för barn och vuxna för vuxna anser jag inte vara ”en partisk terminologi”.
”Att föra en neutral debatt”, är jag väldigt intresserad av, men absolut inte att tjäna som verktyg för någon som vill sprida desinformation genom att förvränga mina ord.
Natalia

Se tidigare inlägg och kommentar ovan i detta inlägg.

anja

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Påverkad av droger förmåddes dottern att peka ut pappan
« Svar #56 skrivet: 04 juli 2006, 13:01:16 PM »
Sjukhus beskylls för falska incestanklagelser
( från Aftonbladet)
http://deliveryc.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,48901,00.html

Advokaten: Påverkad av droger förmåddes dottern att peka ut pappan

Pappan åtalades för att under 14 års tid utsatt sin dotter för tortyrliknande sexövergrepp och dessutom ska han ha ”lånat ut” flickan till manliga bekanta.
  Nu anklagar flickan de ansvariga vid Karolinska sjukhuset för att ha drogat henne med mediciner och förmått henne att hitta på anklagelserna.
  – Mannen är friad från alla anklagelser, säger flickans advokat Lena Feuk.
   Advokat Lena Feuk vill inte kommentera de tvära vändningen i incestfallet, eller den hårda kritik som riktas mot ansvarig personal vid Karolinska sjukhuset. Men i en skrivelse till åklagarmyndigheten i Stockholm skriver hon: ”brottsanklagelsernas uppkomst är att målsägaren under medicinering och i ett mycket utsatt läge på Karolinska sjukhuset upplevt stark och riktad påverkan att framföra grundlösa sexualbrottsanklagelser”.

Åtalet lades ner
  Brevet är skrivet i februari och ledde till att åtalet mot pappan lades ned. Mannens försvarare, advokat Per Samuelsson, lyckades dessutom få till en friande dom, som förhindrar att målet tas upp igen i framtiden. Den friande domen föll i förra veckan.
  – Sjukhuspersonalen har utsatt flickan för direkt påverkan, och det har skett då flickan varit djupt påverkad av mediciner. Att den här typen av fruktansvärda historier kan växa fram i vårdapparaten är orimligt, säger advokat Samuelsson.
  Han betonar att anklagelserna mot sjukhuset kommer från flickan och hennes advokat och anser nu att Socialstyrelsen borde gripa in och se över hur ärendet har hanterats.

Tog tillbaka anklagelser
  Det var i september i fjol som mannen åtalades och därmed rullades incesthistorien även upp i medierna. Pappan anklagades för en rad grova sexövergrepp mot sin minderåriga dotter. I övergreppen, som skulle ha pågått i 14 års tid, påstods även andra män ha deltagit.
  Flickan, som i dag är i 20-årsåldern, tog tillbaka sina anklagelser innan rättegången hade påbörjats.
  – Vi är inne i en väldigt känslig situation. Men helt klart är att man bör se över hur ansvarig läkare och vårdande personal har skött det här, säger Samuelsson.

Advokaten förtegen
  Advokat Lena Feuk är ännu mer förtegen.
  Ni beskyller sjukhusets ansvariga för att ha pressat fram en falsk incestanklagelse?
  – Jag kan tyvärr inte kommentera detta. Jag har bara framfört flickans åsikter, säger hon.
  Aftonbladet.se har sökt ansvarig läkare vid den avdelning där flickan vårdades, dock utan att lyckas.

Claes Thunblad
anja

förälder

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: 04 juli 2006, 15:07:37 PM »
Citat från: "förälder"

Även om siffran är låg i t.ex. Thoennes &  Tjaden så är det 6ggr så mycket som i vanliga fall. Det pekar på ett problem vars proportioner är orimliga. Sen att vissa här på sidan, utan fakta, överdriver ller underdriver det olika problemen är givetvis olyckligt. Dom vet dock inte bättre så man får ha lite överseende.

Tack !
Det var just detta jag ville belysa !
Dagligen möter vi människor som ständigt distraherar med syfte att påverka omgivningen på olika sätt, bl.a  genom artiklar/namn/olika publikationer och försöker övertyga oss i diverse frågor, tillexempel politiska frågor här handlar det om incest och sexuella övergrepp.
Inom vetenskapen bla ligger bevisbördan på den som gör ett antagande eller lägger fram en hypotes.
Problemet är att jag alltid kan hitta diverse artiklar/namn/publikationer med omvänd bevisbörda. En av de grundläggande svårigheterna med att bevisa en sak.

eliza

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: 04 juli 2006, 15:08:08 PM »
Pharaphilia,

är intresserad av att veta vilket som är ditt syfte med den här diskussionen? Min upplevelse är att du knappast är ute efter ett meningsfullt åsiktsutbyte då du (medvetet?) avkontextualiserar innebörden av andras inlägg.
 Jag skulle kunna ta en mening ur din text och få den att framstå som någonting helt befängt.

Ytterligare ett skäl till att jag är skeptisk till dina motiv är att du inte bemöter andras argument.

Du säger att diskussionen blir poänglös då din "motståndare" använder sig av fel terminologi många gånger. Du väljer natalias liknelse med torskar som exempel. För din egen skull hoppas jag att du gör dig dummare än vad du är och bara låtsas att du inte förstår jämförelsen som i mina ögon är fullt begriplig vare sig man håller med eller inte.
Varför kan du inte förklara skillnaden mellan att betala med uppmärksamhet/kärlek för sex och att betala för sex med pengar enligt dig?

Du frågar i ett av dina tidigare inlägg:
Berättigar ett incestuöst förhållande per automatik omhändertagande och hårda fängelsetraff? Jag anser att svaret är nej.

Jag håller med dig. Det viktigaste är att barnet inte utnyttjas ytterligare.
 Att pedofiler vill barnet illa tror jag inte (det finns naturligtvis undantag). Däremot så måste den vuxne få vård och behandling för att lära sig leva utan att ha sexuellt umgänge med barn.

Ja samhället är väldigt fördomsfullt och inskränkt. Alla lagar och normer ska tåla att ifrågasättas, den rasismen du använde som exempel/liknelse blev utmanad, ifrågasatt och överlevde inte "utmaningen".
 I fallet om sexuellt utnyttjande av barn är jag övertygad om att samhällets värderingar klarar prövningen  8).

Ett annat misstag du gör i dina inlägg är att du beskyller dina "motståndare" för sakfel när de presenterar och förklarar sina värderingar och moraliska principer. Jag tror att det skulle vara mer givande för dig om du i stället lyssnade och besvarade vad andra tycker i stället för att ignorera kärnan i deras resonemang som du gör när du inte besvarar argument utan envist klamrar dig fast vid din tolkning och anklagar allt som inte överensstämmer med den för sakfel.

/E

paraphilia

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 04 juli 2006, 16:10:44 PM »
Citat från: "eliza"
Pharaphilia,

är intresserad av att veta vilket som är ditt syfte med den här diskussionen? Min upplevelse är att du knappast är ute efter ett meningsfullt åsiktsutbyte då du (medvetet?) avkontextualiserar innebörden av andras inlägg.
 Jag skulle kunna ta en mening ur din text och få den att framstå som någonting helt befängt.

Ytterligare ett skäl till att jag är skeptisk till dina motiv är att du inte bemöter andras argument.

Du säger att diskussionen blir poänglös då din "motståndare" använder sig av fel terminologi många gånger. Du väljer natalias liknelse med torskar som exempel. För din egen skull hoppas jag att du gör dig dummare än vad du är och bara låtsas att du inte förstår jämförelsen som i mina ögon är fullt begriplig vare sig man håller med eller inte.
Varför kan du inte förklara skillnaden mellan att betala med uppmärksamhet/kärlek för sex och att betala för sex med pengar enligt dig?

Du frågar i ett av dina tidigare inlägg:
Berättigar ett incestuöst förhållande per automatik omhändertagande och hårda fängelsetraff? Jag anser att svaret är nej.

Jag håller med dig. Det viktigaste är att barnet inte utnyttjas ytterligare.
 Att pedofiler vill barnet illa tror jag inte (det finns naturligtvis undantag). Däremot så måste den vuxne få vård och behandling för att lära sig leva utan att ha sexuellt umgänge med barn.

Ja samhället är väldigt fördomsfullt och inskränkt. Alla lagar och normer ska tåla att ifrågasättas, den rasismen du använde som exempel/liknelse blev utmanad, ifrågasatt och överlevde inte "utmaningen".
 I fallet om sexuellt utnyttjande av barn är jag övertygad om att samhällets värderingar klarar prövningen  8).

Ett annat misstag du gör i dina inlägg är att du beskyller dina "motståndare" för sakfel när de presenterar och förklarar sina värderingar och moraliska principer. Jag tror att det skulle vara mer givande för dig om du i stället lyssnade och besvarade vad andra tycker i stället för att ignorera kärnan i deras resonemang som du gör när du inte besvarar argument utan envist klamrar dig fast vid din tolkning och anklagar allt som inte överensstämmer med den för sakfel.

/E

Problemet som ligger till grund är att vissa motdebatörer saknar kunskap i ämnet och gör påståenden och använder terminologi som inte stämmer överens med hur verkligheten ser ut. Det går inte att föra en vettig diskussion om man utgår ifrån myter och schablonbilder av verkligheten.

Om du diskuterar med någon som är övertygad om att alla svarta har låg iq så kommer du aldrig få tillstånd en vettig debatt. En debatt måste ha en grund som utgår ifrån verkligheten. Natalia visar gång på gång att hon varken kan eller vill det.

Jag förstod jämförelsen i torsk fallet mycket väl, problemet var att hon ville benämna ALLA som har sex med barn utifrån den benämningen, vilket är helt vansinnigt då det finns mycket studier som pekar på att relationerna inte passar in i hennes modell. Det är som sagt svårt att föra en vettig diskussion om den inte utgår ifrån verkligheten utan ifrån myter.

Ingen av er har hittils lyckats finna en lösning som ger bra effekter för alla inblandade. Ingen har gett goda skäl till att ha kvar de stigma som finns för ett såvitt vi vet, i grunden ofarligt beteende.

Jag har poängterar många sakfel och givit belägg för varför de har haft fel. Att du tycker det är fel är intressant, du menar kanske att vi skall fortsätta att utgå ifrån myter och ogrundade uttalanden i debatten? Vad uppnår vi med det?

Jag kan inte förstå varför ni inte vill ha en seriös och faktagrundad debatt med korrekt och neutral terminologi? Är det för jobbigt att läsa på?