Författare Ämne: Incest - varför så farligt?  (läst 28207 gånger)

Anonymous

• Gäst
Incest - varför så farligt?
« skrivet: 06 mars 2003, 22:41:02 PM »
Vad är det för fel på incest egentligen?

/
Mats

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2003, 01:13:41 AM »
Själv tycker jag att det är OK med rå och brutal  misshandel om den bara riktas mot sådana som försöker förstöra ett seriöst forum med enfaldiga frågor.
  :twisted:

Anonymous

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2003, 14:32:08 PM »
Jag ville inte förstöra forumet.

Jag har hört många argument på sistone om att ta bort incestlagar världen över. Jag är faktiskt osäker själv. Var intresserad av att höra argument mot en sådan lagändring.

Men jag har tydligen kommit fel. Radera tråden om den förstör så mkt.
/
M

Peter Klevius

• Gäst
Incest
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2003, 00:17:18 AM »
Incest är en knepig fråga. Läs gärna min uppsats Ekot om incest på

http://www.nkmr.org/ekot_om_incest_kort_version.htm

om du är intresserad av fördjupning i ämnet. Vid tiden för franska revollutionen blev det populärt att avskaffa incestlagar men det finns starka skäl för att hålla åtminstone följande i minnet då begreppet diskuteras:

1 Biologiskt betingad motvilja mot incest. Den ultimata incesten är icke-sexuell cellförökning (delning). När naturen "uppfann" sexualiteten blev det biologiska sextabut denna uppfinnings skydd mot återfall.
2 Kulturellt incesttabu (socialt eller legaliserat)
3 Incesttabu som definierare av det biologiska släktskapet. Kom ihåg att många samhällen tidigare reglerade såväl hur nära som hur långt ifrån släkt med varandra man kunde vara för att gifta sig. (Evolutionen är f ö  "rasistisk" dvs föredrar små nischpopulationer som kan utvecklas tills de inte längre kan para sig med andra av samma art dvs de har blivit artimmuniserade och därmed har de nya egenskaperna säkrats. Åt det andra hållet har vi problemet med den välkända inaveln)  
4 Feministers m fl moderna omtolkning av begreppet (sexuella övergrepp mot barn) med det uttryckliga syftet att klämma åt bsåväl familjen som patriarken/rna i familjen
5 Begreppet finns inte längre i lagboken
6 Barnskyddsaspekten tar sällan upp konsekvenserna av en ev graviditet och tillblivelse av en ny samhällsmedlem som det primära utan satsar i stället på "sexuellt trauma" och föräldern (vanligen pappan) som potentiell förövare. Incest i ursprunglig mening handlade framförallt om reproduktion, inte erotik.

Det incesttabu vi nu talar om är ofta en blandning av kulturella sexualtabun, gamla regler/traditioner, barnskydd och politisk propaganda.

etc etc och i all hast

Peter KLevius

Anonymous

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2003, 14:33:50 PM »
Mina erfarenheter från andra internet forum i kombination med mitt temperament hindrar mig från att ens försöka åstakomma seriösa svar till så kortfattade provokativa inlägg som det "gäst" presterade.
Det är bra att inte alla är som jag.

Anonymous

• Gäst
Re: Incest - varför så farligt?
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2003, 12:49:01 PM »
Citat från: "Anonymous"

/
Mats

Ja blir helt stum av denna fråga. Om du tycker att incest är bra så tycker jag att du ska söka vård.

Janne

Anonymous

• Gäst
Re: Incest - varför så farligt?
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2003, 23:56:49 PM »

/
Mats

Ja blir helt stum av denna fråga. Om du tycker att incest är bra så tycker jag att du ska söka vård.

Janne

Först Janne, vill jag säga att jag tycker att vi inte skall komma med påhopp i detta forum, vilket är till för att alla skall komma till tals !!!

Jag kan väl inte säga att jag någon gång hört någon sakligt
belägga att incest skulle vara skadligt, mer än just genetiskt, Däremot hör man en massa moralpredikningar emot det.

Men om nu incest vore så farligt och skapade sådana trauman.

Hur kan då alla djur och människor ha överlevt igentligen ??
För detta förekommer ju överallt i naturen och har gjort så länge
liv på jorden har funnits.

Eller...... ???  :roll:

/KK

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2003, 10:25:27 AM »
Jag kan inte förstå vart du vill komma. Mänskligheten har överlevt trots förekomst av incenst det är riktigt. Vi har även överlevt förekomst av mord, krig, digerdöd och Thorleifs dansbandsorkester.
Detta är mao ett argument till försvar av vilken företeelse som helst.

ledsen själ

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
HALLÅ ......
« Svar #8 skrivet: 01 april 2003, 09:09:48 AM »
Incest är sjukt anser jag........ Dom som förgriper sig så det blir kallat för incest borde få ett så långt fängelsestraff att dom rutnar i sin cell........

Peter Klevius

• Gäst
Sexuella övergrepp mm
« Svar #9 skrivet: 02 april 2003, 08:45:04 AM »
Vad menar du med incest? Begreppet finns inte i lagboken!  Menar du kanske föräldrars sexuella övergrepp mot barn? I såfall tycker jag man borde inkludera ALLA sexuella övergrepp mot barn. Biologiska föräldrar är faktiskt den grupp som proportionellt är minst sannolik som förövare av sexuella övergrepp! Se min uppsats Ekot om incest på:

http://www.nkmr.org/ekot_om_incest_kort_version.htm

Vad gäller din fråga om socialtjänsten och ditt barns pappa så vet jag inte vad det rör sig om men vill tala om för dig att barnets intresse alltid går före föräldrarnas och att brister i omsorgen enligt LVU även inkluderar "djupgående konflikter mellan föräldrarna" eller problem med en "sambo".

mvh Peter Klevius

Anonymous

• Gäst
Re: HALLÅ ......
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2003, 11:41:05 AM »
Citat från: "ledsen själ"
Incest är sjukt anser jag........ Dom som förgriper sig så det blir kallat för incest borde få ett så långt fängelsestraff att dom rutnar i sin cell........

De som beskyller oskyldiga att ha haft incest borde även de få rutna i sin cell. Som till exempel bara för att få vårdnaden, hämnas eller att kunna hålla kvar en kvinna/dotter på Mentalsjukhus och få fadern urstånd att hjälpa henne.

Gäst

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2003, 00:32:16 AM »
Vad för typ av incest är det som inte skulle vara farligt?(om det nu finns flera varianter) Att en far har samlag med son eller dotter kan väl ingen tycka är annat än sjukt och fel?

Dom som anmäler incest och det bevisligen är sant och  anmälan leder till åtal borde få pris enligt mig.

paraphilia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 juni 2004, 14:06:01 PM »
Incest är inte skadligt i sig om båda parterna är villiga. Men det finns en mängd andra faktorer som spelar in vilket gör att skaderisken är ganska stor.  Men det går inte att säga att all incest är skadlig.

patricia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
ruskiga sexuella övergrepp på barn
« Svar #13 skrivet: 15 april 2005, 16:37:51 PM »
Peter Kleveius, det du skriver stämmer inte. En utav de biologiska föräldrarna är faktiskt den person som statistiskt sätt mest förgriper sig på barn.

Sofokles

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Incest?
« Svar #14 skrivet: 18 december 2005, 05:54:42 AM »
Ett ämne som jag avskyr av ren erfarenhet!

Men jag känner att jag måste ta tag i detta o försöka ge en konstig syn på det hela!

Vi har pratat om incest o många så som jag avskyr incest o sexuella övergrepp mot barn o mindre åriga!

Men om man ska ta ett titt på hur det hela började enligt vissa så är det så att om vi skulle ta Religionens sett som då förkastar incest o avskyr det hela så måste vi då fråga en fråga som berör alla!

Är vi alla släkt med varandra??? hmm ja om man ska tro på bibeln!

Adam o Eva fick barn, men vilka utomstående fick barn med dem?????

'ler' jag vet att det är fruktansvärt långsökt att det kan bli iriterande men jag måste ändå ta detta!

Jag hatar o äcklas av incest då jag är ett sådarnt barn jag själv! Så tro inget annat!!!