Författare Ämne: Incest - varför så farligt?  (läst 28214 gånger)

grevinnan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Incest - varför så farligt?
« Svar #15 skrivet: 20 december 2005, 13:03:32 PM »
Sofokles tror att jag förstår vad du menar...Att incest inte är ett omoraliskt begrepp i vissa kulturer och religoner.Bara att se tillbaka på historien...

Men bara för att det inte är "fel"i en kultur innebär det då att det inte är skadligt?Jag tror inte att det finns en normal utveckling för något barn/tonåring oavsett vilken kultur som det är uppväxt i att faktiskt ha sex med t.e.x. sin far!
Men man ska oxå tänka på att det är ett arvsmönster som man fått lära sig att det är rätt..Bara att se på könsstympning som vi alla begriper är ett av dom värsta övergreppen...det är svårt att komma åt just för att kvinnorna som själva anser att det är rätt..
Så bara för att vissa saker är rätt i vissa kulturer så innebär det inte alls att det inte är skadligt.
Incest=övergrepp...klart slut

"Det är inte skadligt om båda t.e.x. far/dotter vill?"
Mitt svar..om det har kommit så pass långt att det är så då är relationen far/dotter redan allvarligt skadad..Och fadern har passerat en gräns som en vuxen har ansvar för att hålla...
Man ska ha i baktanke att många pedofiler har som sitt försvar att barnet ville själv...barnet njöt osv..
En vuxen person som utalar dessa ord är farlig för barn,,inte något mer att orda om det.

Vad som kanske är en baksida i det här ämnet är att sociala myndigheter använder incest som anledning för att ta barn...även fast det absolut inte förekommit...Att bli falskt anklagad ingår säkerligen i dom flesta tvångsomhändertagningarna...det kan vi alla hålla med om.Men att som föräldern få just denna anklagelse...det måste vara ett av dom mest vidriga som går att uppleva.
Hur ska dessa föräldrar kunna försvara sig när  det drar igång?Finns inte en chans alls...

Ytterliggare en sida på detta är att när socialen förfalskar sådana här saker ...så finns det barn med annhöriga som skriker på hjälp för att dom misstänker att det sker övergrepp på barnen...vad gör sociala där.

Det här är en oerhört tabubelagd och tung bit...som vissa myndigheter har upptäckt att det faktiskt går att använda mot svaga familjer...eller kanske dom var starka från början.Men vilken familj är det efter just dom här sakerna?

anna

• Gäst
En bra fråga på NKMR
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2006, 12:54:01 PM »
En bra fråga på NKMR -för här verkar många vistas som tycker att det inte är något fel med det.

paraphilia

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 april 2006, 09:24:29 AM »
Man behöver inte tycka någonting, det räcker med att konstatera fakta :

Alla tar inte skada av incestförhållanden.

Dessa typer av relationer är dock mer problematiska och ofta generellt sett mer skadliga än andra former, men detta beror till stor del på den kultur vi lever i.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 23 april 2006, 09:44:00 AM »
Citat från: "Paraphilia"

Dessa typer av relationer är dock mer problematiska och ofta generellt sett mer skadliga än andra former, men detta beror till stor del på den kultur vi lever i.

I all logik ingår att man måste kunna bevisa när påståendet är giltigt, och när det är ogiltigt. Om du påstår att detta var okey under romarnas tid, var slaveriet också okey ?

Är incest rätt säger du ? Hur kan det då komma sig att naturen säger att det är fel, med efterbliven och genetiskt defekt avkomma som följd ? Hur ska det efterblivna barnet kunna förstå vad en föräldraroll är och vilka känslor som gäller mellan barn och vuxna, och emellan vuxna, och emellan barn ? De bara "förstår " ?

paraphilia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 april 2006, 09:55:01 AM »
Citat från: "Ola Eriksson"

I all logik ingår att man måste kunna bevisa när påståendet är giltigt, och när det är ogiltigt. Om du påstår att detta var okey under romarnas tid, var slaveriet också okey ?

Är incest rätt säger du ? Hur kan det då komma sig att naturen säger att det är fel, med efterbliven och genetiskt defekt avkomma som följd ? Hur ska det efterblivna barnet kunna förstå vad en föräldraroll är och vilka känslor som gäller mellan barn och vuxna, och emellan vuxna, och emellan barn ? De bara "förstår " ?

Jag tog ingen ställning i rätt eller fel frågan, jag konstaterade bara vissa fakta.

Huruvida det är rätt eller fel beror på en mängd olika faktorer och vilket grundsyn man har.

No harm, no foul.

reine

• Gäst
« Svar #20 skrivet: 23 april 2006, 10:56:52 AM »

Men vad har du för faktaunderlag som kan gälla som argument för ovanstående?

paraphilia

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 april 2006, 11:12:36 AM »
Citat från: "reine"

Men vad har du för faktaunderlag som kan gälla som argument för ovanstående?

Bruce Rind tar upp några sådana fall i : The Problem with Consensus Morality som publicerades i : Archives of Sexual Behavior, Vol. 31, No. 6, December 2002, pp. 479 503.

Det finns givetvis mer av detta slag men detta räcker för att bevisa mitt påstående.

figge

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 30 juni 2006, 12:35:08 PM »
Citat från: "paraphilia"

Det är första ggn som jag är inne och skriver (har dock läst Dina tidigare inlägg)

Jag kräks nästan och blir så förbannad!! Hoppas att det finns ngn som har koll på vad du sysslar med egentligen.........................

paraphilia

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 juni 2006, 12:59:56 PM »
Citat från: "figge"
Det är första ggn som jag är inne och skriver (har dock läst Dina tidigare inlägg)

Jag kräks nästan och blir så förbannad!! Hoppas att det finns ngn som har koll på vad du sysslar med egentligen.........................

Jag kan sympatisera med den reaktionen, många blir arga när dom inser att dom blivit lurade av media och samhället i dessa frågor. Så det är onekligen viktigt att få ut faktan till samhällets medborgare så dom får en rimlig chans att ta egna, väl underbyggda beslut.

figge

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 30 juni 2006, 13:35:55 PM »

Jag kan sympatisera med den reaktionen, många blir arga när dom inser att dom blivit lurade av media och samhället i dessa frågor. Så det är onekligen viktigt att få ut faktan till samhällets medborgare så dom får en rimlig chans att ta egna, väl underbyggda beslut.

Det bär mig emot att ens besvara detta! Vilken frisk människa som helst vet att barn är barn och skall behandlas som det till de är mogna för att ta egna beslut, inte bli påverkade av ngn som tror sig veta vad de behöver och allt annat är rent skitprat. Barn är påverkbara och att gömma sig bakom, fakta, artiklar osv.osv är bara ett försvar för att ens eget sunda tänkande gått åt helvete i syfte att tillfredsställa sina egna behov.

paraphilia

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 juni 2006, 14:10:46 PM »
Det bär mig emot att ens besvara detta! Vilken frisk människa som helst vet att barn är barn och skall behandlas som det till de är mogna för att ta egna beslut, inte bli påverkade av ngn som tror sig veta vad de behöver och allt annat är rent skitprat. Barn är påverkbara och att gömma sig bakom, fakta, artiklar osv.osv är bara ett försvar för att ens eget sunda tänkande gått åt helvete i syfte att tillfredsställa sina egna behov.

Har du några argument att komma med? Du inser väl att faktumet att jag har fakta på min sida inte talar för din sak utan tvärtom?

För inte så länge sen hade man samma inställning till onani, mot bättre vetande och mot fakta så hävdade man att det var fel och skadligt. Du gör samma sak nu som dom gjorde då.

figge

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 30 juni 2006, 15:55:13 PM »

Har du några argument att komma med? Du inser väl att faktumet att jag har fakta på min sida inte talar för din sak utan tvärtom?

För inte så länge sen hade man samma inställning till onani, mot bättre vetande och mot fakta så hävdade man att det var fel och skadligt. Du gör samma sak nu som dom gjorde då.

Att jämföra onani med incest (övergrepp) bevisar att argumenten är överflödiga. SLUT PÅ DISKUSSIONEN

paraphilia

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 30 juni 2006, 16:06:36 PM »
Att jämföra onani med incest (övergrepp) bevisar att argumenten är överflödiga. SLUT PÅ DISKUSSIONEN

Fenomen jämförs inom vetenskapen då många likheter existerar i hur samhället har betraktat dessa företeelser.

I slutändan så är det du som förespråkar skadligt ingripande i oskadliga relationer. Utan argument dessutom...

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 07 juli 2006, 09:02:08 AM »

Fenomen jämförs inom vetenskapen då många likheter existerar i hur samhället har betraktat dessa företeelser.

I slutändan så är det du som förespråkar skadligt ingripande i oskadliga relationer. Utan argument dessutom...

Det är olagligt att offentligt sprida uppfattningen att brottsliga handlingar mot barn är ofarliga och lagliga.

[ timer on: downcount started]

paraphilia

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 juli 2006, 09:31:31 AM »
Citat från: "Ola Eriksson"
Det är olagligt att offentligt sprida uppfattningen att brottsliga handlingar mot barn är ofarliga och lagliga.

[ timer on: downcount started]

Fel, det är olagligt att uppmana till brott, vilket inte har skett. Att diskutera ämnet med stöd i vetenskapen är dock lagligt tack vara vår yttrandefrihet.