Frfattare mne: Incest, en rättighet?  (lst 18182 gnger)

paraphilia

• Gst
Incest, en rättighet?
« skrivet: 30 juni 2006, 13:22:51 PM »
Jag tänker för ett resonemang med utgångspunkt i NKMR's grundprinciper:

Citera
* vidga enskilda människors och deras familjers frihet och rättssäkerhet,

* stärka respekten för de medborgerliga fri- och rättigheterna i de Nordiska länderna, med utgångspunkt i:

1 - Den Universella (FN:s) Deklaration om de mänskliga rättigheterna,
2 - Europakonventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna,
3 - FN:s Barnkonvention

* när styrelsen så finner lämpligt rapportera till FN:s organ för mänskliga rättigheter, Europadomstolen i Strasbourg och FN:s Barnkommitté misstänkta fall av kränkningar av familjers rättigheter

* tillse att felande tjänstemän ställs till svars inför domstol eller disciplinärt organ vid rättsövergrepp eller maktmissbruk mot enskilda samhällsmedborgares privat- och familjeliv

* genom opinionsbildning motverka onödiga tvångsomhändertaganden och fosterhemsplaceringar av barn dvs. onödiga ingripanden i medborgarnas privat- och familjeliv.

Inomfamiliärt sex mellan barn och vuxna är olagligt och tabu i dagens Sverige. Lagens ursprung kommer ifrån den biologiska faran i att skaffa barn med nära släktingar, något som kan leda till problem hos fostret.

Numera så baseras lagstifningen främst på en tanke om att den typen av relationer baseras på :

a) En beroendeställning.
b) Är skadligt.
c) Är tabu.
d) Oönskad och problematisk graviditet.

Den första punkten (a) är ett icke argument, beroendeställning existerar alltid inom familj och dess beteenden och det är inget problem i sig själv.

Den andra punkten (b) är omdiskuterad. Det finns idag inga studier som lyckats bevisa ett kausalt samband mellan incest och skada och speciellt inte inom frivilliga incestuösa förhållanden. Det finns dock exempel på positivt upplevda relationer av denna karaktär vilka stödjer tesen kring att det inte finns ett kausalt samband utan att det snarare handlar om antingen problem i samband med tvång eller tabu.

Den tredje punkten (c) är korrekt, det är ett tabu i dagens samhälle. Frågan är huruvida ett tabu i sig själv är tillräckligt skäl till ett förbud? Andra företeelser som varit tabu är t.ex. onani, homosexualitet, kvinnors sexualitet, analsex, oralsex m.m. Dessa företeelser har alla varit förbjudna och mycket tabu belagda, vi har dock sett att liberaliseringen av dessa bidragit till stora positiva effekter. Tabu är i sig självt inte ett argument emot.

Den sista punkten (d) Är ett väldigt litet problem med tanke på dagens medicinska kunskap. Extremt få graviditeter sker inom incest förhållanden och om dessa var lagliga så får den gravida mycket större möjligheter att få hjälp och öppet kunna ta ett bra beslut.

En legalisering av frivilliga incestförhållandet strider inte mot varken barnkonventionen eller de mänskliga rättigheterna. Däremot så kan ett ingripande i dessa fall göra det.

Tabu bör uppluckras och lagen bör ändras. Detta kommer leda till stora positiva effekter så som vi har sett i fall med t.ex. onani och homosexualitet.

anja

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 33
    • Visa profil
Incest- hysteria är en ny konspirationsteori
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2006, 14:22:28 PM »
Vad yrar du om, fattar inte.
Om du tror verkligen att NKMR försvarar  incestuösa föräldrar eller pedofiler, då har du knappast läst ordentligt vad NKMR  står för.

Det faktum är, att i 99% av fallet föräldrarna (eller morföräldrar) som anklagas för "incest" är OKYLDIGA människlr. Det är det som säger NKMR + de andra  intelligenta människor. Som Jan Guillou säger, det är moderna tidens häxjakt på oskyldiga människor.

Enligt FN-konventionen, varje människa är oskyldig så länge det inte går att bevisa motsatt. Men i de flesta incest-eller pedofilanklagelserna misstänkt anses automatiskt som "skyldig".
Det är vidrigaste rättsövergrepp som inte får förekomma i en rättstat,

I Stalins Soviet människor anklagades och toretades utan ngt bevis att de är skyldiga. Det är befängt att det händer i dagens Sverige. I de andra västländerna incest-hysteria som värst var på 80-talet. Som vanligt, alla nya trender kommer försenade till Sverige.

Självklart när ncest verkligen ägde rum det är vidrigt och det ska vara olagligt i civiliserade länder.
MEN  problemet är att i de flesta fall  "incest" är påhitt av penggiriga psykologer , terapeuter och soc.sekreteraren. De alla tjänar grova pengar på den här incesthysterian. Denna hysterian skadar för liver både barn och föräldrar.

OBS ! Med "incest" menar jag bara när biologiska föräldrar eller annan som tillhör familjen förgriper sig på ngt barn i familjen. Men  det händer tyvärr inte så sällan att icke-biologiskt familjemedlem , oftast styvfar, gör sexövergrepp mot sin tonåriga dotter. Det kan hända ofta även i fosterhemmet  men, då är det inte "incest" utan sexövergrepp eller våldtäkt, för att fosterfar har inget blodband med  offern.
anja

paraphilia

• Gst
Incest, en rättighet?
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2006, 14:40:16 PM »
NKMR gör det inte idag nej, men frågan är varför. Vi verkar överens om de oerhört negativa effekter tvångsomhändertaganden kan få i samband med incestfall (båda falska och äkta). Jag ser det som så att om incestförhållandet inte orsakar några negativa effekter för barnet så finns det heller ingen anledning att göra ett ingripande.

Ett incestuöst förhållande behöver inte vara skadligt eller gå emot några av de grundläggande rättigheter som finns. I dessa fall så bör lagar se till barnets bästa och INTE gripa in i annat än nödfall. Att gripa in i dessa fall är att orsaka onödigt lidande och onödigt intrång i familjens rätt till frihet, vilket är ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Enligt NKMRs grundprinciper så är det precis fall som dessa som skall motarbetas.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 165
    • Visa profil
Re: Incest, en rättighet?
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2006, 17:00:15 PM »
Citat frn: "paraphilia"

Tabu bör uppluckras och lagen bör ändras. Detta kommer leda till stora positiva effekter så som vi har sett i fall med t.ex. onani och homosexualitet.

Det där med onani kanske kan hjälpa om det blir för svårt. Men så länge du fortsätter att runka här offentligt, så blir det svårt för oss.Jag hoppas att lösningen ligger nära. Jag vill samtidigt passa på att önska dig ett gott nytt 2007 , eftersom det troligen blir så att vi inte ser dig på ett tag.

paraphilia

• Gst
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2006, 17:57:19 PM »
Citat frn: "Ola Eriksson"
Det där med onani kanske kan hjälpa om det blir för svårt. Men så länge du fortsätter att runka här offentligt, så blir det svårt för oss.Jag hoppas att lösningen ligger nära. Jag vill samtidigt passa på att önska dig ett gott nytt 2007 , eftersom det troligen blir så att vi inte ser dig på ett tag.

Uppenbarligen var jag lite för min tid med denna tråden. Din signatur är dock väldigt träffsäker.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2006, 17:57:27 PM »
Jag vill samtidigt passa på att önska dig ett gott nytt 2007 , eftersom det troligen blir så att vi inte ser dig på ett tag.

Uppenbarligen var jag lite för min tid med denna tråden. Din signatur är dock väldigt träffsäker.

Jag Äär faktiskt trevlig, i det fall jag ändå skulle ha råkat vara elak mot dig då , så är det mest synd om moi ändå isåfall, eftersom jag är den snällaste av oss båda.

Kanske du förresten missade att lästa detta mellan raderna ? (Du verkar ju själv vara stor förespråkare av att man ska visa särskild hänsyn till hur dina texter tolkas.)

Jag hoppas i alla fall att du till slut hittar hem till din barnknullar-hemvist, där ni likasinnade kan träffas och ejakulera varandra rakt i ansiktet av ren glädje, över de bilder ni tillsammans insamlat, istället för detta slags vodka/mjölk-blandning som din närvaro på siten utgör ett bevis på.

reine

• Gst
Incest, en rättighet?
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2006, 18:51:21 PM »
Hallå Ola, nu skaffade du dig plötsligt en plats i mitt hjärta - Och jag är inte bög!

paraphilia

• Gst
Incest, en rättighet?
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2006, 19:19:35 PM »
:) Ni visar prov på många klassiska debatt tekniker. Jag kommer att anta att ni saknar verkliga argument fram till dess att jag ser några.

reine

• Gst
Incest, en rättighet?
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2006, 19:59:42 PM »
Försök inte den Paraphilia! Det är nog bara så att varken jag eller Ola har lust att ge dig mer utrymme än vad du redan fått att predika pedofilins lov och härmed är denna debatt slut för mig!

paraphilia

• Gst
Incest, en rättighet?
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2006, 20:10:07 PM »
Citat frn: "reine"
Försök inte den Paraphilia! Det är nog bara så att varken jag eller Ola har lust att ge dig mer utrymme än vad du redan fått att predika pedofilins lov och härmed är denna debatt slut för mig!

Jag för upp en frågeställning som berör ett inom vetenskapen uppmärksammat problem (Iatrogenic harm). Att ni väljer att blunda för det är intressant, då det är barn som är de stora offren i dessa fall. Intressant att ni bara verkar villiga att slåss för bättre system när ni själva är de som drabbas.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Incest, en rättighet?
« Svar #10 skrivet: 07 juli 2006, 08:36:31 AM »
Hallå Ola, nu skaffade du dig plötsligt en plats i mitt hjärta - Och jag är inte bög!

Jäklar också: jag försöker ju försvara mitt rykte som dum, tjock och elak !

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Incest, en rättighet?
« Svar #11 skrivet: 07 juli 2006, 08:40:44 AM »

Jag för upp en frågeställning som berör ett inom vetenskapen uppmärksammat problem (Iatrogenic harm). Att ni väljer att blunda för det är intressant, då det är barn som är de stora offren i dessa fall. Intressant att ni bara verkar villiga att slåss för bättre system när ni själva är de som drabbas.

Så det var barnens välmående du hela tiden talat om ? Kan vi då få börja med att veta mer om er ? Exempelvis tycker du att storleken har någon betydelse för barnknullare ?

paraphilia

• Gst
Incest, en rättighet?
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2006, 09:33:16 AM »
Så det var barnens välmående du hela tiden talat om ? Kan vi då få börja med att veta mer om er ? Exempelvis tycker du att storleken har någon betydelse för barnknullare ?

reine

• Gst
Incest, en rättighet?
« Svar #13 skrivet: 07 juli 2006, 09:36:14 AM »
Nej, Ola, din tjocklek kan jag ju inte bedöma, men dum och elak är du inte, snarare en duktig retoriker!

Men att föra den här diskussionen med P. den är dömd att fortsätta ända in i evigheten. Han har sin läggning, han lever ut den och han är rädd för att han ska bli påkommen, därför är det angeläget för honom att t.ex. jämställa hans kamp för legalisering med t.ex. de homosexuellas tidigare. Han kan inte se barn som något annat än objekt, men för syns skull så försöker han också föra i bevis att barns sexualitet finns där för att tillgodose vuxnas behov - barns sexualitet är P:s bästa argument för sin egen pedofili - han kan helt enkelt inte dra gränsen mellan barn och vuxen och jag för min del tycker att det är ruskigt att veta att han jobbar som mellanstadielärare, utan att jag kan göra något...............

paraphilia

• Gst
Incest, en rättighet?
« Svar #14 skrivet: 07 juli 2006, 09:40:27 AM »
Det är kul att ser hur ni desperat kämpar för att komma undan ifrån den verkliga debatten. Jag har sett allt förrut, stött på alla knep innan så fortsätt ni. Ni för en förlorad kamp då faktan talar emot er.