Omröstning

Hur anser du att samhället bör hantera problemet med kontroversiella åsikter ?

Införa en konstitutionsdomstol där den misstänkte får veta sin dom ( USA, Sovjet)
1 (50%)
Ingen åsiktsregistrering
1 (50%)

Antal personer som röstat: 1

Omröstningen har avslutats: 15 april 2006, 16:46:57 PM

Författare Ämne: Politisk Svartlistning  (läst 1713 gånger)

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
Politisk Svartlistning
« skrivet: 15 april 2006, 16:42:53 PM »
Jag blev politiskt svartlistad och åsiktsregistrerad år 1975 på nuvarande SSAB i Luleå. Detta ledde sedan till sjukpension 1994, efter att jag haft sjukbidrag i 15 år. När jag berättar åt folk om det lidande, mitt vårdnadsärende för mina barn har orsakat mig, samt det hemska äktenskap med en kvinna, som antagligen inte varit helt frisk, har vållat mig. Brukar jag i regel avstå från att berätta att jag varit politiskt svartlistad sedan 1975; då folk redan frågar mig hur jag kunnat överleva detta äktenskap och vårdnadskonflikten. Det finns en stark misstanke om att dessa frågor hänger samman, eftersom jag känner till kommunister vars barn har blivit trakasserade av myndigheterna. Jag är sedan länge inte kommunist. Inte av feghet, utan helt enkelt därför att jag itne tänkt ägna mig åt politik resten av livet, då jag ändå inte har något att ge där. De här texterna är skrivna för då jag varit politiskt svartlistad i 18 år. Idag har det pågått i 31 år, därför finns det en del dateringar som inte stämmer.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
Sverige behöver en konstitutionsdomstol.
« Svar #1 skrivet: 20 april 2006, 15:36:19 PM »
Jag har skickat in en berättelse om politisk svartlistning på arbetsmarknaden, tyvärr så kom första delen på "andra sidan", den delen där omröstningen fanns. Det vore intressant att veta vad ni tyckte om detta tema. Jag har alltså röstat så att jag anser att sverige behöver en konstitutionsdomstol, eftersom sverige inte har en riktig grundlag !! Dvs grundlagen har inga straffsatser;det är helt fritt att bryta mot varenda paragraf i grundlagen!!! Man kan därför ifrågasätta om sverige uppfyller kriteriet för att vara en riktig nation. Jag har röstat för att sverige behöver en konstitutionsdomstol som USA och sovjet på sin tid hade. Den som registreras, ska få veta när och varför personen registrerades, och sedan kunna vända sig till konstitutionsdomstolen för att få registreringen upphävd. Detta går inte idag, eftersom Sverige på något sätt tycks mena att det är mer demokratiskt utan domstolar, och att man döms i hemlighet på livtid. Alternativet att åsiktsregistrering avskaffas; tror jag inte på. Så har de sagt 1968, 1972, 1978, 1989 osv " alla register är nu förstörda". och åsiktsregistreringen ökar i kvadrat på förnekandena av dess förekomst.