Författare Ämne: 10 Svartlistning Försök till upprättelse del I Facket  (läst 1535 gånger)

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
10 Svartlistning Försök till upprättelse del I Facket
« skrivet: 15 april 2006, 16:57:59 PM »
Jag tänkte fortsätta berätta om hur åsiktsförföljelsen i Sverige bedrivs av arbetsgivare, politiska partier, fack och massmedia. I de tidigare breven "I ert Favoritsystem", har jag berättat själva historien, i brevet "Kapitalets diktatur" finns ett referat av Dennis Töllborgs avhandling Personalkontroll. Efter att min politiska svartlistning kunde konstateras vara ett faktum, inte bara av mig utan även av läkare, Försäkringskassa och andra så började jag arbeta på att få någon slags upprättelse, eftersom jag hade alla bevis som behövdes för en fällande dom i en rättegång.
Först vände jag mig till polisen, men de ville inte ens skriva en anmälan. De beklagade det skedda, men menade att det finns inget lagutrymme att använda, eftersom politisk diskriminering inte är olaglig. Och de har ju tyvärr rätt. Diskriminering på grund av kön eller nationalitet är olaglig, men inte diskriminering på grund av politiska åsikter. Är inte den borgerliga liberalismen vacker?
Facket struntade i mig, i ett fall, på den skyddade verkstaden lyckades jag tvinga dem till att medge att de borde förhandla, men då påstod Livs-medelsarbetareföbundets ombudsman i Norrbotten att han inte var kompetent att föra sådana förhandlingar, ärendet skulle skötas från Stockholm.
Jag hänvisades till Jan-Erik Ryhman, ombudsman på Livs i Stockholm. Under våren ringde jag ca 10-15 gånger varje vecka till honom, men han "var inte inne". Dessvärre, när hans sekreterare sade att han inte var inne, sade hans kollegor att han var inne. Ryhman hade alltså mina papper, men gömde sig för mig. 3 år senare lyckades jag få tag på honom. Jag talade då om min mening om detta på ett sätt som Ryhman tyckte var oartigt.
Min begäran om dels hjälp vid förhandlingen med den skyddade verkstaden och hjälp att driva mitt ärende till arbetsdomstolen besvarade Ryhman så här i ett brev till mig:
"Stockholm 20 februari 1992
Här kommer ett sent svar på ditt brev i mars 1991
... Din förfrågan var om vilande sjukbidrag var att jämföra med att man har arbetet/anställningen kvar. Utifrån de knapphändiga uppgifter vi fått tillgång till gjorde vi en förfrågan med LO-förbundens rättskydd AB. Svaret från juristexpertisen blev att så inte var fallet ...
Jan-Erik Ryhman"
Dvs, han gjorde som så många andra, svarade inte på min fråga och istället svarade på något helt annat. För övrigt hade den skyddade verkstaden sådana regler att den som avgick med sjukbidrag hade rätt till återanställning, detta påstod de ju själva.
Jag vände mig senare till Kjell Warenblad, ordförande för Livs. Han sade att om jag vill ha juridisk hjälp, så får jag i så fall vända mig till en privat advokat, facket ville inte ställa upp för sådana ärenden.
Jag gick därför vidare till Stig Malm med min begäran om juridisk hjälp för att kunna gå till arbetsdomstolen:
"21 feruari 1992
Tack för ditt brev. Du har sänt mig ett antal personliga handlingar som skulle bevisa att du blivit "svartlistad" av någon i början på 70-talet.
Jag måste dessvärre meddela dig att det är omöjligt för mig personligen att avgöra om du har blivit juridiskt felaktigt behandlad. LO förfogar inte över några juridiska resurser för detta ändamål. Om du behöver juridisk hjälp ska du kontakta ditt fackförbund eller någon fristående jurist.
Med vänlig hälsning LandsOrganisationen i Sverige
Stig Malm.
Retur av handlingar"
Inga juridiska resurser för detta ändamål. Detta är klarspråk! Han hade dessutom fräckheten att låna en formulering av Sten Andersson som han fann i de handlingar som jag sänt honom "Du har sänt mig ett antal personliga handlingar", en formulering som är en omskrivning av "returneras oläst".
Därmed så är vägen till arbetsdomstolen stängd för mig, jag kan därmed inte gå till Europadomstolen, eftersom jag måste gå genom samtliga instanser i Sverige innan jag kan gå dit.