Författare Ämne: 9 Svartlistning Skyddad verkstad del II  (läst 1588 gånger)

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
9 Svartlistning Skyddad verkstad del II
« skrivet: 15 april 2006, 16:56:40 PM »
Jag sökte sedan som kontorsvaktmästare där jag på samma sätt avskedades med högsta vitsord av en bekant som var personalchef, HTF vägrade förhandla. Jag sökte då sjukbidrag, som beviljades. Efter ett halvt år ringde jag försäkringskassan och bad dem ordna arbete av något slag, sedan jag berättat om min situation. Min handläggare Ulla Lindberg (för övrigt vänsterpartist, tidigare aktiv i vänsterpartiet) trodde mig inte, barskt förklarade hon att det var bara att följa med henne till den skyddade verkstaden och söka jobb där, ett läkarintyg där det står att jag ska ha sjukbidrag fast jag är fullkomligt frisk såg hon som den värsta absurditet hon hittills sett.
Jag, Ulla Lindberg och Väinö Andersson från arbetsförmedlingen kom på besök på den skyddade verkstad där jag 11 år tidigare arbetat. Där blev jag väl mottagen av verkmästaren, en av de jag hade bäst relation med när jag arbetet där tidigare. Han skröt på mig lite inför de andra, allt verkade positivt, nästa dag skulle vi återkomma för anställnings intervju. Då mötte vi en annan person, han sade att verkmästaren hade blivit sjuk. Ulla Lindberg anade intuitivt att något var fel och frågade om hon fick ringa hem till honom. Nej, det fick hon inte, för han var inte hemma. Han meddelade oss att jag inte kunde beredas anställning därför att jag vid tiden för min förra anställning hade sålt tidningar och delat ut flygblad på stan på min fritid.
Efter detta möte såg Ulla Lindberg chockad ut, hon hade ju inte kunnat tro att det var sant att jag hade sjukbidrag fastän jag var frisk.
Efteråt sammanträdde Ulla Lindberg med dem, hon försökte få dem att acceptera arbetsprövning (arbete utan lön), men de vägrade. Falska papper uppdagade i samband med undersökningen om mitt anställningsförhållande. Jag hade ju avgått -82 med sjukbidrag och var formellt fortfarande anställd. 2 falska och ett äkta arbetsgivarintyg kom fram. De vägrade i alla fall, men nu kunde facket förhandla för mig, eftersom jag kunde anses som anställd. Facket vägrade, de skyllde på varandra.
Efter detta uppmärksammade tidningen Norrskensflamman detta, och intervjuvade Ulla Lindberg. Hon fick en annan tjänst efter detta, men fortsatte hjälpa mig, vilket föranledde hennes chef att varna henne och förbjuda henne att yttra sig i ärendet mer. Dr Lars Sköldberg har dock tagit hennes vittnesmål skriftligen som underlag för sjukdomsbeskrivning, vilket inte hennes chef kunde hindra.