Författare Ämne: 7 Svartlistning Arbetsförmedlingen  (läst 1850 gånger)

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
7 Svartlistning Arbetsförmedlingen
« skrivet: 15 april 2006, 16:54:50 PM »
Jag sökte nya arbeten på arbetsförmedlingen och fick ytterligare uppdagat hur världens bästa samhällssystem fungerar. Platsförmedlare Hans Sundquist meddelade mig att det var tråkigt vad jag råkat ut för men det var deras plikt att förvarna arbetsgivarna om det fanns folk som de misstänkte för farlig facklig eller politisk aktivitet. De hade påstod han, även varit någon konferens mellan personalchefer om hur man skulle bekämpa vänsterinflytande på arbetsplatserna.
Väinö Andersson som 'utredde' avstängning av verkstaden från förmedling av platser på grund av deras uppförande, kastade ut mig från sitt kontor sedan jag hittat jobbannonser han gömt undan för mig, bl a från den skyddade verkstaden. De samarbetade med företagen för att hålla mig utanför arbetsmarknaden. Senast jag var i kontakt med dem var för 4 månader sedan. Då sökte jag lönebidragsarbete, jag ombads att sammanträffa med AF's handläggare som ville att jag skulle besöka något som hette AT-center. De ville inte säga vad det var för något, utan ville att jag skulle åka dit och titta. Jag for dit, och blev mottagen. "Goddag det här är Luleå-Bodens psykiatriska terapiverksamhet för psykiskt handikappade"....
Jag påpekade för arbetsförmedlingen att det anses som otillåtet i en demokrati att tvinga människor att ta emot psykiatrisk vård på grund av deras åsikter. De kontrade med att en prövning till lönebidragsarbete inte skulle genomföras annars. Jag påpekade att jag hade intyg på att jag var frisk, och att ingen läkare remitterat mig till detta. Trots detta kom ett brev från arbetsförmedlingen där de meddelade att de hade kontaktat sjukkassan beträffande min vägran och diskuterat mitt sjukbidrag. De menade att jag skulle tänka över deras förslag.
Det tyckte däremot inte Fritz Huutasaari, överläkare medicinkliniken på luleå lassarett. Pressen utlöste tre hjärtinfarkter i följd vilket gjorde att jag fick ett läkarintyg som intygade att:
Det fanns inga fysiska orsaker till infarkterna; vegetarisk kost, inget ärftligt, röker ej, alltför ung, bra kondition o s v. 11 veckor i stillhet ordinerades. Detta gjorde att AF såg sig tvungna att dra tillbaka sitt hot av rädsla för åtal. Jag förmodar ändå att de hör av sig snart, jag är ju inte död än.