Frfattare mne: Arbetslöshet & kommunalt försörjningsstöd.  (lst 7668 gnger)

iris

• Gst
Arbetslöshet & kommunalt försörjningsstöd.
« skrivet: 14 april 2006, 17:16:43 PM »
Det råder massarbetslöshet i landet Sverige, och en rätt stor del av de arbetslösa, t ex ungdomar, har inte hunnit kvalificerat sig till A-kassa ännu.
Sedan finns det även andra grupper t ex arbetslösa invandrare, äldre arbetslösa som godtyckligt har blivit av med A-kassan via AF/AMS, och arbetslösa sjukskrivna som faller mellan stolarna.

Alla dessa grupper blir hänvisade till Kommunernas försörjningsstödsenheter. Där sitter socionomer och s k soft-handläggare och beslutar om bifall eller avslag på ek. bistånd, och ofta helt godtyckligt.

Min erfarenhet av dessa tjänstemän är mycket dålig, och eftersom jag/vi under det senaste ½-året har blivit extra utsatta har jag nu börjat skriva en dagbok om händelserna.

Min uppfattning är att olika typer av maktövergrepp måste ventileras ut för att en förändring ska kunna ske.

Här är länken till min dagbok: http://myndighetsbruk.forum24.se/myndighetsbruk-about3.html

reine

• Gst
« Svar #1 skrivet: 29 april 2006, 17:09:38 PM »
Något annat helt vanvettigt är att man nu ska göra skattelättnader för dem som fortsätter arbeta efter pensionsåldern - ungdomar har inte en chans att komma in på arbetsmarknaden

amica67

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2006, 14:42:44 PM »
Jag är så skit arg på hur dom har behandlat mig och min familj! I våras på började min man en kurs i åldrings vård. Vi sökte CSN bidrag men jag råkade skicka brevet till fel address. Så efter ett par veckor kom brevet tillbaks. Sedan skickade vi det rätt.

Sen var han tvungen att söka särskilt till stånd för utlänsk medborgare. Ja så allt drog ut på tiden. Hur som helst så sökte vi socialbidrag medan vi väntade på beslut ifrån CSN.

Men då fick vi höra att vi kan minsan inte få några pengar för vi skulle ju ha CSN bidrag. Det hjälpe inte att vädja till dom med moteveringen att vi hade andå inte kunnat försörja oss på bara hans CSN bidrag.

Vi har tre barn och nu var vi tvugna att låna pengar ifrån allt och alla för att kunna betala vår hyra och få mat på bordet. Efter en månad fick vi då CSN bidrag. Och då bad vi att få behålla det retroaktiva pengarna för att betala folket som hade lånat oss pengar.

Och vi trodde att vi skulle få dom pengar som dom ansåg att vi skulle leva av månaden innan. Men nehej då! Det skulle vi leva av fram åt. Det tycker jag är helt orimligt.

Vi överklagade vårat avslag från månaden vi inte fick några pengar. Men vi fick ett nej från Länsrätten.

Kan någon tippsa mig om hur jag kan få tag i en advokat som kan ta emot oss gratis. Finns det någon sådan.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Akta dig för att begära hjälp av socialen!
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2006, 21:09:28 PM »
Hej Amica67,

Det som du har beskrivit är problem med CSN och ekonomiassistenterna på socialkontoret. NKMR:s verksamhet gäller huvudsakligen onödiga tvångsomhändertaganden och fosterhemsplaceringar av barn i Danmark, Finland, Norge och Sverige.

Jag vill emellertid varna dig för socialtjänsten. Trots att det heter att man har rätt till socialhjälp inträffar det mycket ofta att den hjälp som man ber om är inte den hjälp man får. Du skriver att du har tre barn. Genom att be om hjälp, utsätter du dina barn för risken att bli tvångsomhändertagna.

Se t ex Karlskogafallet  (sommaren 1999), där socialen hade tvångsomhändertagit Eva Stendahls nyfödde son och sedan i januari 2000 tvångsomhändertog hennes andra nyfödda barn. Hon hade bett om hjälp med hyran!

Försök med Allmänna Advokatbyrån. De kanske tar gratisklienter.

Ruby Harrold-Claesson

zinnia

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 3
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 november 2006, 13:05:14 PM »
Vad hände sedan med eva och hennes barn? har hon fått tillbaka dem?

MRB

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 6
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 06 december 2006, 18:37:17 PM »
Det förvånande att politiker vet MYCKET väl om socialens kompetens men ändå BLUNDAR man.Värför??? :?:

En låg utbildad akademiker kan ju inte vara samhälletssvar på stora och komplicerade samhällsbekymmer.Det krävs ju samverkan,folk som förstår olika problem och BER om HJÄLP hos andra myndighter.

Ser till min glädje att folk på olika sajter,hjälper varandra,samlar sin RÖST på ett BRA sätt för att ställa politiker till svars.

Kontakter med socialen skall enligt min mening vara dokumenterade(inspelningar) eller BEVITTNADE.
Det är FÖRST när man drabbats,då vaknar man.För en och annan,helt för sent och nästan omöjligt att rätta till felet.Socionomer har ju INGET eget ansvar och som privat person,är man i princip chanslös mot socialtjänsten.Den som skapat dem,gav dem en oerhört stor makt utan att vanliga medborgare kan försvara sig.
Man kan ju ställa till svars sin läkare,tandläkare,ombud med flera,men inte soc sek...märkligt.Har svårt att tro att dessa människor INTE gör fel..

MRB

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 6
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 09 december 2006, 21:48:37 PM »
http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=90638&category=0

Detta är i alla fall grunden till inkomptensen.

Fall för EU-domstol??

Nawal

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 10
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2008, 11:37:13 AM »
Hej Ruby

Men i fallet som Amica
vad måste man göra
inget jobb...hur skulle man leva här i sverige??
min man försökt jobba som taxichuafför men AMS och Soc. avslog att hjälpa honom för utbilda sig som taxichaufför

Ge oss en tips, Hur man kan leva här om det finns inget jobb inte heller praktikplats???
De antar inte heller att man läser nån utbildning???

Nawal

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Akta er för socialen!
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2008, 20:56:01 PM »
Hej Nawal,

Jag erkänner att ni sitter i en rävsax, men att be socialen om hjälp är fel väg att gå. Detta skulle endast leda till katastrof.

Det är ju känt att högt kvalificerade invandrare inte får anställningar motsvarande sin kompetens så de måste köra taxi, spårvagn, tunnelbana eller arbeta inom barn- eller äldrevården, trappstädning el dyl.

Här följer en liten solskenshistoria som jag måste berätta:
Jag känner en civilingenjör från USA som tvingades ta anställning på bandet på ett produktionsföretag. Hans förman var en landsman som lovade gång efter annan att han skulle göra ledningen uppmärksam på hans kvalifikationer. Efter något år tröttnade mannen och gick till ledningen själv. Omedelbart fick han en chefstjänst medan förmannen är kvar där han var.

Ni kan lyckas om ni håller er borta från socialen eftersom priset som ni kanske får betala för att ha vänt er till dem är att ni förlorar era barn.

Akta er för socialen!

Citat frn: "zinnia"

Vad hände sedan med eva och hennes barn? har hon fått tillbaka dem?

Media brukar berätta om dessa fall, men tyvärr gör de sällan någon uppföljning. Jag vet alltså inte vad som hände med Eva och hennes barn. Men, det som är brukligt är att socialen inte släpper ifrån sig barn som de har tvångsomhändertagit av ren prestigeskäl. De bryr sig inte om barnens bästa.

Inte konstigt att det finns så många trasiga själar i välfärdsstaten Sverige.