Författare Ämne: Artikel 6 i FNstadgan rätten att välja en egen advokat.  (läst 6047 gånger)

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
Artikel 6 i FNstadgan rätten att välja en egen advokat.
« skrivet: 13 april 2006, 15:12:36 PM »
Nu ska målet upp i länsrätten. Jag vill inte ha den advokat som länsrätten utsett, utan vill ha en egen, som sagt att han ska kompromissa vad det gäller avståndet. Då svarar domaren, " ja men du får inte ta en LVU advokat från någon annan ort än från Luleå". Vad återstår då av FNstadgans artikel om rätten att välja advokat? Om inte jag får en egen advokat ska jag gå utan advokat, och tiga under målet. Jag har redan sagt bort den advokat som Länsrätten gett mig.

reine

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 23 april 2006, 14:46:17 PM »
känner dåligt till fn-stadgan, men har du sagt detta  till advokaterna? Att du har rät att välja?

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2006, 16:06:31 PM »
Citat från: "reine"
känner dåligt till fn-stadgan, men har du sagt detta  till advokaterna? Att du har rät att välja?

Det ordnade sig. NKMR:s advokat Tryggve Emstedt accepterades till slut.

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2007, 21:01:37 PM »
Jag har en fråga. Våran advokat vill att vi väntar 1 månad för att se om soc. ska börja ge oss råd och stöd. En person ska vara med på umgängesträffarna och se hur vi sköter våran son!

Vi har ju redan blivit stämplade som "omsorgsbrist" föräldrar, men soc. kan aldrig förklara vilka brister vi har!

Jag frågade advokaten vad som händer om inte soc. gjort något på 1 månad. Hon sa att då får vi ta det då. De har gjort ett omedelbart omhändertagande för att vi inte ville ha frivillig placering och ta hem våran son! Det fick vi alltså inte göra!

Nu är det hot om lvu, ifall länsrätten bifaller omhändertagandet. Om det blir lvuförhandling ska vi strida för att soc. inte gjort något under den månad som de nu har på sig. Våran son är en bricka i ett fult spel och man blir så less! Nu undrar vi om någon annan har varit med om liknande och vad som hände, bytte ni advokat?
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2007, 22:03:46 PM »
Kommer det att stå i domen att soc ska "övervaka" en månad och att det då ska beslutas att ni får hem barnet, eller ???
Annars är ni ju tillbaka på ruta 1 som jag kan se det.
Hur motiverade advokaten detta?
Känns faktiskt underligt alltihop. :roll:

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2007, 07:44:44 AM »
Ja, om det blir en förhandling ska soc. "övervaka" oss tills vi får hem våran son. Denna "övervakning" ska börja inom en månad från nu.

Om det inte blir någon förhandling är vi från där vi började igen........

Advokaten motiverade det sistnämnda med att då får vi träffas och prata om vad vi ska göra. Vad KAN vi göra då :?:  Jo, visst är det snurrigt :roll:
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!