Idag var jag på socialnämndens AU:s möte. Innan jag hann sätta mig ned sade Leif Wikkman, ordförande, att jag bara behövde ta ställning för eller mot ett omhändertagande, alla övriga omständigheter var ovidkommande. Det var alltså uppgjort.Jag struntade i honom, och fortsatte säga att utredningen var skriven av andra personer än de som gjort den, den var inte undertecknad, den saknade utredningsplan, inget hembesök, jag hade inte fått vara på utredningssamtal, den hade pågått 10 månader istället för de högst 4 månader som tillåts, utredaren hade varit sjuk och själv inte varit med när de skrev om utredningen. Varje gång jag gick in på att granska skälen för omhändertagandet, utredningen, avbröt han mig och sade att detta möte handlar enbart om det beslut de skulle fatta. Efter 10 minuter var det klart, och Stefan Eriksson moderaterna höll ett barnens-bästa-tal, som ni mycket väl kan föreställa er vad det handlade om. Den som ropar "barnens bästa" flest gånger innan han dör vinner! Leif Wikman sade att det inte var politikerna sak att ta ställning till om utredningen var laglig eller ej, det ställningstagandet fick de göra SEN i länsrätten, vilket ju visade att de redan tagit beslutet; för hur skulle jag annars kunna få möjlighet att bemöta ärendet i Länsrätten ?
Inte NÅGON av det 20tal personer som fanns där ( Det var mer folk där än det egentliga antalet ledamöter) ställde frågor till mig om utredningen och de skäl saken gällde.Allt var uppgjort; jag hade inte behövt gå dit, eller lika gärna hade jag kunnat vända då han sade att jag bara fick svara " bu eller bä".
Det märkliga var att när jag sedan slog på mobilen utanför socialförvaltningen så dök texten "coc" upp ( kuk) och en grafisk bild på en kuk. De hade just tagit beslutet antar jag ? Sådana meddelanden har jag aldrig någonsin fått. Min sambo som är van vid mobiltelefoner, undersökte mobilen, och konstaterade att det varit ett självförstörande meddelande som inte gick att spåra.