Författare Ämne: Damp, adhd och asberger  (läst 5126 gånger)

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« skrivet: 31 mars 2006, 20:29:18 PM »
Min son har nyligen fått en sån diagnos och jag tror det vore intressant att ha en tråd för föräldrar med barn med dessa funktionshinder där vi kan dela med oss av våra kunskaper

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
ADHD/DAMP/Asberger - Vetenskap eller kvacksalveri
« Svar #1 skrivet: 03 april 2006, 14:26:49 PM »
Hej Susanna,

Tack för förslaget. Vi har en sektion "Vetenskap eller kvacksalveri där vi diskuterar psykologi, psykiatri, medicin, biologi, vetenskap och forskning. Rent spontant trycker jag att vi inte behöver en särskild sektion för ADHD/DAMP/Asberger, men jag kanske har fel.

Ruby H-C

Helena

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2008, 21:47:52 PM »
Helena här igen;)
Jag har själv en grabb m.Diagnosen Ad/Hd och anser väl att just ett forum för detta vore inte rätt plats här,,då det handlar om medicin/psykologi mm.
Känns inte som rätt place...
Jag själv är med i Attention Riks,,,de har "filialer" lite här o var,man kan välja sin närmsta "filial"..där finns fler föräldrar som man kan träffas o lära känna om man anser att man orkar och har tid,,men samtidigt känns alla dessa föräldrarträffar ungefär som på BB,,det eltas liksom.som alla nyförlösta ungefär,det pratas baby från morron till kväll,som om inget annat existerar,,jag menar att man kan ha barn med både utan och med diagnoser,men inte alltid ha ork över att utöver det som man redan i våra situvationer har att lägga energi och ork på,att även utöver prata ad/hd,,
men skillnaden kan vara att de som nyligen fått sitt barns diagnos,har mer behov att prata ut med någon,än den föräldern som "haft den ett tag"
För hur mycket man än pratar om det,el,förklarar för folk,så lär man sig slutligen,,att ingen kan ta till sig det fullt ut,mer än vi som "vet"vad det är,,att bara prata med de "sina"som vet o kan ämnet,kan också bli tjötigt,för hur fan man än gör,så återstår miljoner av människor som inte ens vill förstå dessa människors problem,,de resonerar,vem bryr sig,ungefär,,ju mer man då lägger sin energi på prata diagnoser o andra sjukdommar,ju snabbare bryts man själv ner,,,man kan ju bara vara förälder,,och vi kan ju "våra barn".....
som när man får sitt första barn,,man pratar barn så kompisarna spyr på en nästan:)men efter 10 år gör vi det inte längre.......
Sen är det problemet att prata med likaninnade,alltså vi som har dessa barn ,,,vi hamnar förr el,senare utanför ändå,,vi tillhör inte den gruppen som accepteras,våra barn anses som ouppfostrade små gangsters,,oftast enbart för att de är de enda som törs säga sanningen til folk och sånt skall man icka göra i sverige,,där skall man hålla käften el,får man socialen på sig!!Så det är lite förbud över dessa diagnoser ännu,pga att vi bor i ett jävla U-land med stor okunskap hos medmänniskor om ämnet,men som sagt,när även kunnskapen når dessa,så står de där med lång näsa,,då skall jag njuta...
Allt som är nytt oavsett om detta är medicinskt bevisat,så får man bli helgonförklarad om någon utöver oss diagnosbarn föröldrar skall bry sig el,lyssna,att bara tala till de som redan vet,känns som att älta,,
menkänner man behov,så är Attention BRA.
För mig känns det som att man önskar det fanns ett land där alla hade ad/hd el,nåt liknande,så alla känner sig accepterade på samma villkor ,för hur det än talas och sägs,så visst fan är vi ovälkommna på de flesta kalas,enbart om man råkat säga att ens barn har ad/hd,man blir inte ens bjuden och barnet blir defenetivt inte bjuden på alla barnkalas som klasskompisarna blir,varför,jo,,man tror att överaktiva barn är farliga....sånt anser jag d'äremot vara farligt,skitprat!
Kärnfriska,pigga,interligenta ungar..hujamej så farligt....
Min son hade en vän som han lekte med en bit bort när vi flyttade hit,,efter att jag berättade för dom att han har diagnosen ad/hd,så trodde jag att detta var uppskattat av dem ,att det skulle hjälpa dom att veta,eftersom pojken lekte hos dom,efter detta har han aldig blivit ditbjuden mer.....så hur man än gör så blir det fel.....
jag har istället lärt mig,att skita i dessa människor,,de lever ju bara i en värld dit kunskap inte når tyvärr:)Men lycka till.Helena
Kräv lagförändring nu-personligt ansvar för alla socialtjänstemän!Stoppa handeln med LVU Placerade barn!

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2008, 16:26:07 PM »
Jag kan hålla med Susanna då dessa barn/familjer är överrepresenterade bland de som utsätts för socialtjänstens godtycke. Vi placering är diagosen underordnad.....sedan används den för att förhindra umgänge och återförening.....detta säger jag då jag dels har egen erfarenhet en också kontakt med ett flertal föräldrar som har barn med npf och som hamnat i horribla situationer med socialtjänsten. Men som sagt var....detta är min åsikt....men jag tänkte att det kunde vara skönt för en ny mamma att se att hon får medhåll..... :wink:

Helena

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2008, 18:06:02 PM »
Hej igen.Jo,jag kan förstå detta..men jag har själv en pojke som har Ad/Hd som nu varit tvångsomhändertagen pga,sitt beteende i 1,5 år,detta trots att jag hade med mig Överläkaren samt barnpsykologen i Kammarrätten som sade:DET ÄR JU JUST PGA DETTA BETEENDE HAN FÅTT SIN DIAGNOS!Beteendet som då Soc beskriver,samt skolan som har Anmält detta till Soc sen han var 6 år,alltså 4 år i rad!!Alltså borde min son kommit hem omgående efter kammarrättsförhandlingen ,om de hade lyssnat på vad lökaren sa förståss,men icke sa nicke,,inget fattade ett jota,ingen hörde el,lyssnade.Enligt Soc,är tydligen pojken sådah därflr att jag,mamman inte ställer några kvar!hahaha..tänk att få ad/hd av en för snäll mamma,eller ,är det så det skall tolkas,,hur jag ställer krav har de inte en sucks aning om,jag hade aldig träffat damerna i fråga innan de hämtade pojken,,så såhär efter 1,5 är man ganska utled,samt totalt utbränd på att försöka förklara något överhuvudtaget,för jag har numera ist'äller fattat att,det där är ju just det soc,inte vill höra el,veta,utan de hjälpte bara skolan att bli av med honom!
Så nu har Mölndals kommun fått samma problem ,han är nämnligen flyttad dit!!och hur går det nu då när mamman inte får ha sin son,när proffsiga fosterföräldrar uppfostrat bort hans Ad/hd..ja,jag kan säga,att jag har papper på att det går fan så dåligt i skolan fär honom där borta,,ändå är han i grupp speciellt för dessa barn,,jag har också papper på att det gick mycket bättre i hemskolan,detta har jag kunnat konstatera efter att jag läst vad "vår"skola skrivot till skolverket,,,om 5:öringen ramlade ner på soc,när de såg att det inte blev bättre att f¨å nya föräldrar,nej,,de är ju blinda och döva,,så placeringen pågår,till vilket nytta kan man undra,,.pojken har alltså tagits från ett hem utan några som helst  hemproblem,detta pga sitt beteende,för att skolan anmält detta i åratal,vilket numera av soc,har beskullts på mig,givetvis,för jag är ju boföräldern,,pappan säger man inget om,det är ju aktuellt av dom att smutskasta pappan,för det är meningslöst vet de,rätten skiter väl i opappan som inte 'r boförälder,det är ju hit pojken skall sen,det vet soc,,jodå,,jag har också erfarenhet hur man försäöker sabba umgänget,,,,många sådana..men det är en annan historia..Viktigaste nu är att:LÄR KÄNNA DIN FIENDE FÄÖR ATT ÖVERVINNA DEM!!
Allt annat är bortkastad tid..Helena m.stulet barn!"
Kräv lagförändring nu-personligt ansvar för alla socialtjänstemän!Stoppa handeln med LVU Placerade barn!

Helena

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2008, 18:20:13 PM »
Det vart lite felstavningar ser jag nu..jag satt o skrev utan att ha tänt lampan..men nu ser jag bättre:))
Det där med umgängessabotage o annan..jag kan säga att jag i samband med placeringen fick 3 månaders besöksförbud,,givetvis gick jag i taket och överklagade omgående till länsrätten,,det visade sig att soc,och fosterföräldrarna inte ens visste om varandras orsak till detta...otroligt,,ett övertramp i maktmissbruk utandess like,,det var ju också mest pojken som led och for illa innan det hann att upphävas,,hur han reagerade kan man bara föreställa sig om det i alla papper står hur noga det är att han fåt veta när han får träffa mamman,,,det finns en överväldigande dokumentation ang.detta,hur viktigt detta är för pojken att han får träffa mig,,så händer detta,,om jag sov den tiden?gissa,,
En mycket förstående kvinna i länsrätten i värnersborg fattade galoppen direkt och de fick sig en liten näsbränna där...Tack i all evighet till denna kvinna!
Till soc,släng er i väggen,det är slutdiskuterat!