Författare Ämne: Elakt spel  (läst 3813 gånger)

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Elakt spel - Främmandegörande av föräldrar (PAS)
« Svar #1 skrivet: 04 april 2003, 11:31:20 AM »
Tack Svenab,

Det finns länkar till artiklarna från NKMR:s hemsida också. De finns i Elakt Spel.

Själv har jag använt artikeln "Barn kan fås att hata sin pappa" i en rättegång om umgänge med ett tvångsomhändertaget barn. Socialen använder samma metoder som beskrivs i artikeln att främmandegöra och farliggöra föräldrarna till tvångsomhändertagna barn.

Begreppet PAS - Parental Alienation Syndrome - har omtalats i åtskilliga utländska domar. Hoppas att de svenska domstolarna kommer till insikt om att PAS existerar och att konsekvenserna för barnen kan bli förödande.

För mer läsning om PAS se artiklarna i slutet av Elakt Spel.

Hälsningar

Ruby H-C

Xenu

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Elakt spel
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2006, 10:00:54 AM »
Mycket dubbelt.

Å ena sidan är det fullt möjligt att få barn att hata någon på felaktiga grunder. Detta behöver förvisso uppmärksammas.

Å andra sidan är det naturligtvis så att varenda djävla förälder som faktiskt HAR begått känslomässiga, fysiska eller sexuella övergrepp mot sina barn skriker PAS och skyller allt på hjärntvätt från den förälder som försöker skydda sitt barn. :(

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Elakt spel
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2006, 13:19:38 PM »
Ja Xenu

Du har naturligtvis rätt i att det kan bli som du säger.

När man har en situation där två muntliga utsagor står emot varandra så kan man inte utgå ifrån att den ena parten ljuger och den andra talar sanning. Det mest troliga är att båda ljuger för att förstärka och ge trovärdighet till sina historier.

Det som stör mig är att man för säkerhetens skull alltid väljer att tro på den anklagande parten åtminstone om denne kan övertala sitt barn att säga nåot litet som stödjer historien.

Barn som utsätts för detta kommer att ha dåligt samvete resten av livet. Det skapar ett livslångt lidande och är därför att betrakta som en mycket grov form av psykisk barnmisshandel. När dessa barn blir äldre och kommer till insikt om vad som egentligen hände så devalveras känslorna för den som de blev vilseledda av och vi har en fullkomligt rotlös individ.

Hur vanligt det är kan jag inte säga men jag vill absolut påstå att det är alldeles för vanligt.