Rättsväsendet, Polismyndighet m.m. > Bemötandet ifrån myndigheten

Utnyttjad som Omhändertagen I två Fosterhem

(1/4) > >>

Gudrun:
X-Län Den 060309                                        

Utnyttjad som Omhändertagen I två Fosterhem                                                              

I går kom det ett stort brev från Bollebygds kommun, det var handlingar som dom sa inte fans. Men tack vare en journalist på L Ö, så hittades alla handlingar, utan att behöva lösas ut
Vad jag fick läsa var både väntat och oväntat.
I dag känns det som om jag var en stor pengabörs, skall till varje pris talas illa om, till barnavårdsnämnden som idag kallas Soc. För att utvinna så mycket pengar  som möjligt.
Utbetalningar för saker som jag inte har en aning om, kläder, reser, dietmat när jag var sjuk? Telefonräkning som skulle betalas, samtal som inte jag har ringt, vi fick inte använda telefon. När dom åkte bort låstes telefon in, hände det något fick vi gå till grannen och ringa. Att dom fick barnbidraget var det ingen som yttrade det skulle gå till kläder. Som vi aldrig fick se röken av.

Vilken falskhet från dessa så kallade uppfostrare. Men jag är inte förvånad över deras handlande, bara så trött på att få bära skiten som läggs på oss som skulle fostras av samhället, till lydiga och medgörliga medborgare *PIIP* !
Men bli av med oss det ville dom inte, då förlorar dom sin inkomst. Så smutskastning var det bästa sättet att få ha kvar oss som obetalda arbetskraft. Diska, städa, tvätta, laga mat, mjölka alla korna vara med ute och hjälpa till ute på åkrarna ja allt som du gör på en gård plus att många av oss hade arbete utanför hemmet.  
Vad begärdes av oss omhändertagna barn. Jo vi skulle fostras sades det, till goda medborgare så vi kunde arbeta för andra utan betalning. Resultatet blev att jag blev utsliten i förtid. Samt att jag fick betala för mitt eget omhändertagande, halva min lön togs som betalning ca, 200kr lönen var 400kr förutom att vi arbetade gratis på gården. Barnarbete får inte förekomma här i landet. Men det gäller inte för omhändertagna barn, då kallas det uppfostran.

Fosterhemmet kallades för att vara förnämliga!  Jo tack att suga pengar ur samhället att sprida falska rykten om barnen att dom inte ville hjälpa till och att jag var slösint samt arbetsskygg. Citat ”Nämnden känner till att fosterhemmet är förnämligt. Fosterhemmet hade under rättat b-nämnden att Björk inte hjälpte till något särskilt därstädes. Hon sköter heller inte tillfredssällande sin hygien. B-nämnden hade uppmanat att skriva till fosterhemmet.
Nämnden stöder fosterhemmet.” slut Citat Detta är vad som genomsyrar mina handlingar. Inte att ord om hur vi fick slita under dom åren som jag var utplasered eller att vi gjorde något bra. Bra att vi var så dåliga och Oanpassbara.

Idag ska jag och många med mig försöka få fram vad det var som verkligen hände. För min del så råkade jag i olycka som det så vackert heter. I och med det blev B-nämnden inkopplad och så var karusellen i full gång. Abort och sterilisering, men den steriliseringen är det ingen som godtar. Det är bara jag som ljuger om det, enligt myndigheterna.

Till sist vill jag tacka journalisten Jennie –lie Kjörnsberg som tog upp detta i tidningen Länstidningen Östersund www.ltz.se att mina handlingar inte hittades i arkivet.

Gudrun Larsson

Länken till Artikeln här nedan :

http://ltz.se/artikel_standard.php?id=307604&avdelning_1=101&avdelning_2=136

Vilden:
Jag vill påpeka att det som Gudrun beskriver ovan inte bara förekommer i fosterfamiljer. Det händer i vanliga familjer och familjer med en förälder och en styvförälder. Barn utnyttjas som hemhjälp i hemmet, har krav på sig som ingen kan föreställa sig, får stryk, får genomgå psykisk och fysisk misshandel. Skillnaden är att om man som barn säger att man farit illa i sitt biologiska hem då är man, enligt många på NKMR hjärntvättad men inte om man berättar samma sak då det istället hänt i fosterfamilj.

Förklara gärna för mig vad det är för skillnad, varför får den biologiska familjen utsätta sina barn för grov misshandel? Enligt min uppfattning så är det fruktansvärt när barn utsätts för diverse våldsamheter från vuxna, oavsett om det är förälder eller ej. Det är barnens rätt till ett tryggt liv man ska värna om. Inte föräldrars/fosterföräldrars rätt till barn utan hänsyn till barnet!

Gudrun:
Jag tolkar det som om du själv blivet så illa behandlad och om du nu blivet/blir så illa behandlad så tycker jag att du skall anmäla det.
Samtidigt tycker jag du skall visa vem du är och ta fram ditt rätta namn.
Så vet jag om du är en okänd eller känd person. Innan man kommer med anklagelser skall man ha bevis på att det är oegentligheter som sker.

Jag har alla mina akter och kan ta del utav som visar vilken falsk bild man har givet om mina föräldrar och mig själv. Ett halvt ord till Socialen och dom kan skriva och förvränga allt i samtliga handlingar.

OBS! jag besvara inte anonyma inlägg utan du får ha vänligheten att tala om vem du är

Vilden:
Det verkar visst som om jag trampade på en öm tå...?!

Du är anonym och jag är anonym, varför måste jag visa handlingar som styrker min identitet för dig. Bara för att ditt användranamn här på NKMR är Gudrun innebär det inte att ditt faktiska namn är Gudrun och efternamn eller något annat som visar din verkliga identitet finns inte heller med. Alltså är du lika anonym som jag!

Att du tolkar att jag blivit illa behandlad är din subjektiva tolkning i en text som inte säger något om huruvida jag blivit det eller ej. Vad jag ville säga står klart och tydligt och ingenting annat! Jag tycker att de flesta inlägg här på NKMR består av diverse anklagelser gentemot både myndigheter/fosterfamiljer/den ena föräldern och jag har aldrig tidigare sett att någon svarat denna person med att personen i fråga måste visa sin verkliga identitet och föra fram verkliga bevis som styrker dessa anklagelser. Det finns ingen som helst logik bakom det hela... Detta är Internet, att gå ut med personuppgifter och andra handlingar som anses vara väldigt personliga är bara dumt. Kommer sådana uppgifter i fel händer kan det skada mycket mer än vad det ger nytta. Dessutom kan du aldrig vara säker på hur mycket sanning som ligger bakom eftersom det är oerhört lätt att förfalska sådana dokument som man lägger ut på nätet. Orginalpapper som man har är inget man skickar ut till någon annan, eller hur?

Gudrun:
Nu får Gudrun se sina egna journaler

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=310627&avdelning_1=101&avdelning_2=136

SVEG LT
Efter LT:s artikel gick det fort. Nu har kvinnan i Härjedalen fått sina handlingar från ungdomstiden i fosterhem ­ den journal som hennes födselkommun först inte kunde hitta.

­ Det gick väldigt snabbt efter artikeln. Jag ringde i måndags och fick papperna i går, säger Gudrun Larsson som nu inte längre känner behov av att vara anonym.

Med posten kom en bunt handlingar, drygt en centimeter tjock. Tidigare hade Gudrun bara fått ett papper och en förklaring från kommunen att man inte hittade resten av journalen, som man börjat leta efter strax före jul. Men nu tror Gudrun att hon har fått alla sina papper. Framför allt handlar det om korrespondens mellan fosterhemmet och Barnavårdsnämnden.

­ Jag blev överraskad över att de inte hade skrivit något positivt, bara en massa negativt. Det står ingenting om hur hårt vi jobbade utan bara hur dåliga vi var. Men det kan man inte tro när man läser betygen från arbetsplatserna ­ där var det högsta betyg. Likaså i skolan, där hade jag stora A i uppförande. Det verkar som om fosterhemmet gärna ville smutskasta dem som var omhändertagna, för de fick ju pengar för oss, säger Gudrun Larsson.

Enligt henne betalade Barnavårdsnämnden 500 kronor i månaden för varje fosterhemsbarn, utöver barnbidraget. Dessutom kvitterade fosterhemmet ut pengar som skulle gå till kläder och i enstaka fall taxiresor. Men det är ingenting som Gudrun minns att hon tagit del av.

­ Att jag har blivit omhändertagen, det stämmer. Men annars bliv man väldigt förvånad när man läser de här papprena, det är bara nedvärderande. Det värsta är att de har varit så falska, för vi fick uppfattningen när vi var där att de tyckte att det var så bra att vi var där.

När Gudrun som 16-åring började på pappersfabrik drog fosterhemmet också halva lönen, berättar hon.

­ Så egentligen fick jag själv betala mitt omhändertagande. Dessutom arbetade jag gratis för dem på gården.

Gudrun Larsson har skumläst sina handlingar men det kommer att dröja innan hon tagit till sig allt som står skrivet om henne. Många minnen kommer upp till ytan, inte minst den abort hon i 14-årsåldern fick gå igenom utan bedövning.

Ändå tycker hon att det känns skönt att ha fått dokumentation på en del av sina upplevelser eftersom många förut har viftat bort hennes berättelse som påhitt.

­ Huvudsaken är att man kommer fram till lite själv så att man inte tror att man var så dålig. Många gånger var det fosterhemmet som svärtade ner en, säger Gudrun Larsson som i dagarna flyttat från Härjedalen

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=310627&avdelning_1=101&avdelning_2=136

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion