Författare Ämne: Ändrade handlingar  (läst 3573 gånger)

Janne 67

• Gäst
Ändrade handlingar
« skrivet: 03 mars 2003, 17:17:32 PM »
Hejsan!
Jag är en kille som är 35 år och har en dotter på 10 år.
Jag fick reda på via skolan att min dotter inte fick den omsorg som hon behövde. De anmälde mamman för vanvård.
Jag bad socialen om hjälp för att få hem min dotter. Det hela slutade med att soc tog min dotter.
I början sa det att det beror på min å mammans konflikt. Nu heter det att det beror på hennes hemförhållanden. Vi ska upp i kammarrätten snart. Soc gör i många fall en felbedömmning av män. Ja tror att här så har vi långt kvar till jämlikhet.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Sent svar - men bättre sent än aldrig!
« Svar #1 skrivet: 04 april 2003, 11:53:57 AM »
Hej Janne 67,

Det här svaret kommer en hel månad efter du skrev här i forumet och berättade om problemet med socialen.

Det är uppenbart att socialen har gjort fel när de inte gjorde en utredning om dina förhållanden och om du kunde ta hand om din dotter. Karakteristiskt för socialen är att de anser att barnets föräldrar är det största problemet. Särskilt om föräldern kräver att socialen skall respektera barnets rätt till sin förälder och förälderns rätt till sitt barn. Det är också mycket vanligt att socialen tar parti för den ena eller andra föräldern i en vårdnadstvist. De saknar förmågan att göra en saklig, opartisk och förutsättningslös utredning.

Beträffande den ojämlikheten som du anser finns till mödrarnas fördel kan jag berätta att jag har sett fall där socialen har tagit barn från rejäla mödrar och överlämnat dem till missbrukande fäder som terapiobjekt. Problemet för dig är att socialen har nog uppfattat dig som inte tillräckligt underdånig.

Socialen anser att de har rätt att lösa konflikter mellan föräldrar vad gäller vårdnad av deras barn. I ett fall tvångsomhändertog socialen barnen, sedan tog de vårdnaden av barnen pga att båda föräldrarna hade ansökt till tingsrätten om att bli tillerkända ensam vårdnad av barnen - dvs i uppfostrande syfte.

Hoppas att du skriver ett inlägg om hur det gick i kammarrätten.

Hälsningar

Ruby H-C