Hej!
Jag såg för länge sedan ett reportage om en kvinna som diagnosticerats med Aspergers syndrom. På egen begäran fick hon av sin psykiatriker ett intyg att ge till socialen om att så var fallet. Senare använde socialen hennes diagnos som motivering för att tvångsomhänderta hennes barn.
Jag har själv Asperger syndrom. Jag har inga egna barn men har engagerat mig i en pojke med Asperger syndrom, och en kompis till honom som har en odiagnosticerad autism. Den senare av dessa två har redan blivit placerad i ett jourhem, för vidare utredning. Den andra är under utredning för eventuell fosterhemsplacering, men bor fortfarande hemma hos sina biologiska föräldrar. Båda grabbarna har uttryckt önskemål om att få bo hos mig.
Tar en vuxen person en framtida risk om den avslöjar för socialen att den har en neuropsykiatrisk diagnos? Hur stor är risken att detta kan ligga en i fatet som vårdnadshavare även om man aldrig skulle behöva ansöka om bistånd efter att ens barn har fötts?
Jag har haft samtal med socialen angående placeringen av dessa två ungdomar, som båda är i 14-årsåldern. Dock anser socialen att jag är olämplig, pga mitt eget funktionshinder. Jag anser att jag är MER lämpad än de flesta andra, då jag har massvis med erfarenheter, som gör att jag kan ta hand om dessa ungdomar på ett bättre sätt. För er som inte vet det, så kan jag nämna att Asperger syndrom är en form av autism, men utan begåvningshandikapp. En del kan bli lite skrämda över ordet neuropsykiatrisk, men det har absolut ingenting med psykisk sjukdom att göra. Andra närliggande funktionshinder, som går under benämningen NPF är ADHD, DAMP (som är på väg ut som begrepp, och sorterar numera under ADHD med tillägget motorisk störning), dyslexi, klassisk autism (Kanners syndrom), Tourettes syndrom med flera.
Jag har en mycket god självinsikt om mitt eget funktionshinder, och har också bra kontakt med andra, både vuxna och barn, med dessa funktionshinder. Trots det så ser socialen det mer som ett hinder att jag har en sådan diagnos. Jag är på god väg att anmäla denna diskriminering till HO (Handikappombudsmannen). De diskriminerar inte bara mig på detta sätt, utan även de båda grabbarna, som inte får bästa tänkbara sociala miljö. De måste få komma till ett ställe där det finns mycket förståelse.
Jag vet flera andra med just dessa funktionshinder, som har varit placerade i antingen fosterhem eller på insitution, och bara i två fall som jag känner till så har det gått bra. För de andra så har det inte gått lika bra, och det är många. T.ex kan jag nämna ett fall som var mycket uppmärksammat i pressen:
Mordet på Skrubba kyrkogård (
Artikel i Expressen)
Utöver den mördade pojken, så vet jag två andra som har varit på samma behandlingshem. Den ena av dessa är den autistiske pojken jag nämnde ovan, och den andre är en äldre bror till den killen med Asperger syndrom, som jag också nämnde ovan.
Nynäshamns kommun, där vi bor, har ett egenintresse av att placera barn där, då kommunen är delägare i AB Vårljus (
Länk till sida om ägarförhållanden i Vårljus AB), som driver detta behandlingshem.
/Mizhou
[edit ändrade en felstavning]
[edit fixade till länkar, så att de blir klickbara]