Frfattare mne: Insider om Fidaie  (lst 4790 gnger)

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 68
    • Visa profil
Insider om Fidaie
« skrivet: 30 januari 2006, 19:17:25 PM »
Insider är ett program på TV3 som ibland lyckas göra bra saker.
Det senaste handlade om Fidaie, en flicka, som kom med sina föräldrar tillsammans med många andra Kosovoalbaner 1992.
År 2000 blev hon omhändertagen första gången och anledningen till detta fick man tyvärr inte mycket information om. Flickans far sades ha haft en krigspsykos men min gissning är att detta bara är en diagnos på någon som på åtta år inte har lyckats lära sig de svenska kulturkoderna.
Fidaie visade tydligt att den hjälp hon fick utav socialen var oönskad och därför rymde hon gång på gång. Socialen skickade henne allt längre bort från hemmet i Motala för att försvåra rymningar men det hjälpte inte. Hon blev allt mer obstinat och besvärlig och eftersom hon inte förstod att älska storebror så skickades hon till slutna anstater och t.o.m till rättspsykiatriska avdelningar. Hon behandlas därför som kriminell skyldig till brottet att inte uppskatta den goda staten. Hon fick som 12-åring dela rum med en knarkande 18-årig pojke (för hennes eget bästa) Hon blev som 13-åring  inslängd naken i en isoleringscell (även detta för hennes eget bästa)
I fem år var hon placerad på 28 olika ställen men hade ändå inte vett att förstå att det var för hennes eget bästa.

Den fantastiska slutpoängen är att socialen till slut gav upp och lät henne flytta hem efter att ha spenderat 10 prestigefyllda miljoner!

Till redaktionen:
Tack för ett otäckt program.
Jag kan så här dagen efter inte skaka av mig de känslor av obehag jag fick igår efter att ha tagit det utav Fidaies historia. Jag vill veta mer om flera saker.
Vilka var de ursprungliga problem som föranledde det första ingripandet?
Hade fadern verkligen en krigspsykos eller är det de återigen så att kulturella skillnader får en svensk diagnos? Hade Fidaies föräldrar misshandlat sin bångstyriga dotter?
Det första ingripandet gjordes vad jag förstår för att hjälpa Fidaie. Hur kan i så fall hennes ovilja att acceptera denna hjälp leda till att hon blir behandlad som kriminell?
Hur kan svensk lagstiftning som har gått så långt i sin ambition att skydda barn, att det t.o.m. är förbjudet att rikta kritik mot barn under 18 år, tillåta, att de sätts nakna i isoleringscell, bara för att de vägrar erkänna de sociala myndigheternas överhöghet.
Föreslogs aldrig någon form uta medicinering för Fidaie?
Jag saknade en efterföljande diskussion.

Till politiker:
Återinför tjänstemannaansvar och straffa omedelbart samtliga ansvariga för detta. Som det är nu kan socialsekreterare göra precis vad som faller de in utan att de någonsin riskerar någon påföljd. Detta är för djävligt.

Till Fidaie:
Du riktar din ilska åt rätt håll. Dina föräldrar hade inte varit i Sverige så länge när ni drabbades av myndigheternas ”omsorg”. Det kan inte ha varit så lätt för dem att förstå hur Sverige fungerar. När du kom hem efter två år på institutioner så visste de inte hur de skulle hantera dig. Det är ledsamt och jag önskar att du kan återfå en bra kontakt med dem.
De personer som du så fint bad dra åt helvete har redan sina platser där reserverade. Det är jag helt övertygad om.

Till NKMR.org
Tack för att ni finns och fortsätt er kamp

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
TV3 Insider reportaget om Fidaie
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2006, 21:21:33 PM »
Tack Svenab att du har presenterat TV3 Insider reportaget om Fidaie. Jag har inte sett programmet ännu, men från beskrivningen på Insiders hemsida - och från ditt inlägg - förstår jag att det visar hur socialsverige kan förstöra en ung människas liv.

Jur. kand Siv Westerberg har sett programmet och gjort en JO-anmälan mot socialtjänsten i Motala.

Tack för dina uppmuntrande ord till NKMR, Svenab.

Ruby H-C

PS. För mer information se presentationen av reportaget
En ung flickas skräckresa i den svenska vårdapparaten på Insiders hemsida.

Dens.