Författare Ämne: Insider om Fidaie  (läst 4790 gćnger)

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Insider om Fidaie
« skrivet: 30 januari 2006, 19:17:25 PM »
Insider Àr ett program pÄ TV3 som ibland lyckas göra bra saker.
Det senaste handlade om Fidaie, en flicka, som kom med sina förÀldrar tillsammans med mÄnga andra Kosovoalbaner 1992.
År 2000 blev hon omhĂ€ndertagen första gĂ„ngen och anledningen till detta fick man tyvĂ€rr inte mycket information om. Flickans far sades ha haft en krigspsykos men min gissning Ă€r att detta bara Ă€r en diagnos pĂ„ nĂ„gon som pĂ„ Ă„tta Ă„r inte har lyckats lĂ€ra sig de svenska kulturkoderna.
Fidaie visade tydligt att den hjĂ€lp hon fick utav socialen var oönskad och dĂ€rför rymde hon gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng. Socialen skickade henne allt lĂ€ngre bort frĂ„n hemmet i Motala för att försvĂ„ra rymningar men det hjĂ€lpte inte. Hon blev allt mer obstinat och besvĂ€rlig och eftersom hon inte förstod att Ă€lska storebror sĂ„ skickades hon till slutna anstater och t.o.m till rĂ€ttspsykiatriska avdelningar. Hon behandlas dĂ€rför som kriminell skyldig till brottet att inte uppskatta den goda staten. Hon fick som 12-Ă„ring dela rum med en knarkande 18-Ă„rig pojke (för hennes eget bĂ€sta) Hon blev som 13-Ă„ring  inslĂ€ngd naken i en isoleringscell (Ă€ven detta för hennes eget bĂ€sta)
I fem Är var hon placerad pÄ 28 olika stÀllen men hade ÀndÄ inte vett att förstÄ att det var för hennes eget bÀsta.

Den fantastiska slutpoÀngen Àr att socialen till slut gav upp och lÀt henne flytta hem efter att ha spenderat 10 prestigefyllda miljoner!

Till redaktionen:
Tack för ett otÀckt program.
Jag kan sÄ hÀr dagen efter inte skaka av mig de kÀnslor av obehag jag fick igÄr efter att ha tagit det utav Fidaies historia. Jag vill veta mer om flera saker.
Vilka var de ursprungliga problem som föranledde det första ingripandet?
Hade fadern verkligen en krigspsykos eller Àr det de Äterigen sÄ att kulturella skillnader fÄr en svensk diagnos? Hade Fidaies förÀldrar misshandlat sin bÄngstyriga dotter?
Det första ingripandet gjordes vad jag förstÄr för att hjÀlpa Fidaie. Hur kan i sÄ fall hennes ovilja att acceptera denna hjÀlp leda till att hon blir behandlad som kriminell?
Hur kan svensk lagstiftning som har gÄtt sÄ lÄngt i sin ambition att skydda barn, att det t.o.m. Àr förbjudet att rikta kritik mot barn under 18 Är, tillÄta, att de sÀtts nakna i isoleringscell, bara för att de vÀgrar erkÀnna de sociala myndigheternas överhöghet.
Föreslogs aldrig nÄgon form uta medicinering för Fidaie?
Jag saknade en efterföljande diskussion.

Till politiker:
Återinför tjĂ€nstemannaansvar och straffa omedelbart samtliga ansvariga för detta. Som det Ă€r nu kan socialsekreterare göra precis vad som faller de in utan att de nĂ„gonsin riskerar nĂ„gon pĂ„följd. Detta Ă€r för djĂ€vligt.

Till Fidaie:
Du riktar din ilska Ă„t rĂ€tt hĂ„ll. Dina förĂ€ldrar hade inte varit i Sverige sĂ„ lĂ€nge nĂ€r ni drabbades av myndigheternas ”omsorg”. Det kan inte ha varit sĂ„ lĂ€tt för dem att förstĂ„ hur Sverige fungerar. NĂ€r du kom hem efter tvĂ„ Ă„r pĂ„ institutioner sĂ„ visste de inte hur de skulle hantera dig. Det Ă€r ledsamt och jag önskar att du kan Ă„terfĂ„ en bra kontakt med dem.
De personer som du sÄ fint bad dra Ät helvete har redan sina platser dÀr reserverade. Det Àr jag helt övertygad om.

Till NKMR.org
Tack för att ni finns och fortsÀtt er kamp

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
TV3 Insider reportaget om Fidaie
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2006, 21:21:33 PM »
Tack Svenab att du har presenterat TV3 Insider reportaget om Fidaie. Jag har inte sett programmet Ànnu, men frÄn beskrivningen pÄ Insiders hemsida - och frÄn ditt inlÀgg - förstÄr jag att det visar hur socialsverige kan förstöra en ung mÀnniskas liv.

Jur. kand Siv Westerberg har sett programmet och gjort en JO-anmÀlan mot socialtjÀnsten i Motala.

Tack för dina uppmuntrande ord till NKMR, Svenab.

Ruby H-C

PS. För mer information se presentationen av reportaget
En ung flickas skrÀckresa i den svenska vÄrdapparaten pÄ Insiders hemsida.

Dens.