Författare Ämne: Mer pengar till familjehem  (läst 2706 gånger)

Inger

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Mer pengar till familjehem
« skrivet: 03 mars 2003, 12:46:47 PM »
Läste i dagens Kristianstadsblad att socialen kräver nu mer pengar till familjehemmen p.g.a ökade kostnader. Kommunförbundet rekomenderar att ersättningen bör följa löneutveclingen för barnskötare och vårdare. Det måste socialnämndens ordförande ställa upp på säger hon. De har räknat med att det kommer att kosta 1 miljon i ökande ersättningar. Jag tror att många kommer att söka nytt arbete. De har inte dåligt betalt som det är nu.
IJ.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Stor offensiv för att utöka fosterhemsvården
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2003, 22:33:52 PM »
För närvarande pågår en stor offensiv från riksdagen och kommunerna i syfte att utöka fosterhemsvården. Detta framgår bl. a av snabbprotokollet nr 74 till Socialutskottets (SoU) betänkande 2002/03:10, den 19 - 20 mars 2003. Snabbprotokollet. Scrolla ner till § 21 "Familjehemsvård".

Resultatet av debatten rapporteras i senaste numret av Rikdsag & department i en artikel av Anna Rosenberg med titeln "Familjehemmen måste snabbt bli fler". Av artikeln framgår att en enig riksdag uppmanar regeringen att snabbt utreda hur familjehemmen ska bli fler.

Här följer ett utdrag ur Kerstin-Maria Stalins (mp) anförande: "Det är ett väldigt trist betänkande. Det är trist att det måste finnas, att det behövs och att så många barn mår dåligt. Det är trist att det har varit så pass bedrövligt ställt med familjehemsvården att det föranlett en massiv kritik från revisorerna. Det som inte är trist i det hela är utskottet, att det håller med revisorerna och ger klara och tydliga uppmaningar till en utredning.
(...) Jag vill börja med att säga att jag har träffat många fosterföräldrar, som det hette på den tiden, och fantastiska familjehem. Det är sällan de som var problemen.
Problemen var andra, de som revisorerna räknat upp. När jag träffade barn eller ungdomar som mådde omänskligt dåligt var det ofta svårt att övertyga socialförvaltning och socialnämnd om att det behövdes stora insatser. Det är konstigt att man ofta såg till vuxnas behov mer än till barnens."
Hon fortsätter:
" Under tiden barnen bor i familjehemmet behöver barn, fosterföräldrar och biologiska föräldrar hjälp med kontakten med varandra. (...)
Ibland, om man noga inventerat det nätverk som finns runt ett barn, kanske fosterföräldrar kan vara moster eller morbror, eller farmor eller farfar. I revisorernas förslag berörs att man också kan stödja barn och deras föräldrar i hemmiljö. Men det får inte vara ett halvhjärtat stöd. Det måste vara rejält och rikligt.
Jag läste i Dagens Nyheter i går om MST, multi systemic therapy. Det låter väldigt amerikanskt och flashigt. Men det är inget annat än ett rejält stöd till familjemedlemmarna hemma, ett stöd som måste få kosta. Det blir ändå mycket billigare penningekonomiskt än familjehem och institutioner. Men då måste det vara rejält.
Nu gällde det familjehem. Det gäller nu att se till att uppdraget till en kommande utredning om den sociala barn- och ungdomsvården följer utskottets uppmaning. Då har utskottet gjort ett bra jobb.
Jag yrkar bifall till förslaget i betänkandet."

Kerstin-Maria Stalin berörde barnens biologiska familjer och släktnätverk med några få ord, men snabbt fann hon sig igen i satsen "Nu gällde det familjehem."

Hoppas att ni besöker NKMR:s artikelsektion. Det finns några färska artiklar t ex "Kraftig ökning i Östergötland Allt fler barn omhändertas",  "Mer personal ger fler LVU" och "Dramatiskt ökade vårdkostnader".

Varför vill inte makthavarna lära sig att en bråkdel av pengarna som investeras i fosterhemmen skulle ge barnen som "far illa" ett gott liv i sina biologiska familjer och de skulle besparas ett onödigt livslångt lidande.

Ruby H-C