Tack för svar, Ruby,
fast du missade min poäng.
Jag menade att SVT-dokumentalister avslöjade bara halvsanning, men inte hela sanning.
Faktum är att barnmisshandeln och övergrepp fortfarande pågår på alla svenska institutioner.
. Det är bara namnet, som förändrats - istället för 'barnhem' heter det idag antingen 'Utredningshem' eller 'Behandlingshem' eller 'Familjehem'.
Det andra felet är att de sa i programmet att i dagens Sverige skulle aldrig omhänderta barnen på så lösa grunder som tex 'skolskolk' eller 'bråk i skolan'. Det är inte sant alls. Min 8-årige son tvångsomhändertogs (bokstavligen kidnappats) just pga av bråk i skolan ,i mitten av 90-talet.
Det räcker att skolpersonal anmäler till soc att 'barn mår illa' för att barnet bli omhändertagen och tvångsplacerat på ngn institution i Sverige.
Det kommer att bli så länge LVU finns.
När min son var tvångsomhändertagen utan ngn allvarlig anledning , då var han tvångsplacerat på ett s.k. ’Utredningshem’ i Rånna ( nära Södertälje) på 90-talet.
Hemmet var omringat med ca 3 meter hög staket och såg ut som ett fängelse. Allt för att utomstående skulle inte få någon insyn på myndigheternas skumma verksamhet.
När jag besökte min son, hans kompis som var i rummet, sa helt spontant utan några ledande frågor från min sida, att hemmets personal 'slagit hårt och dunkade hans huvud i väggen'. Sonen bekräftade kompisens berättelse o tillagade att föreståndare slagit också honom samt andra barn.
Jag brukade ha en gömd bandspelare i fickan under alla mina besök och bandade hela samtal.
Det hörs tydligt på bandet att barnen talade spontant utan någon manipulering frän min sida.
Jag försökte klaga till myndigheterna och visade mitt inspelad band , men INGEN VILLE LYSSNA bandet och de skrattade rakt i mitt ansikte.
Det värsta att advokaten sa mig att så länge utredningen pågår man FÅR INTE KLAGA, trots i deras officiella papper stod instruktioner 'hur ska överklaga'. Det känns som att jag hamnad i Stalins Gulag-läger . En total känsla av desperation och maktlöshet !
Soc.gummor sa bara '’du ljuger. Det är förbjudet att aga barn på svenska institutioner'’. Punkt.
Men hallå. det var förbjudet även på 70- talet, men nu har vi fått en massa vittnesmål om att misshandeln och tortyrliknande behandling var barnens vardag på svenska institutioner!! T.o.m. f.d. personalen som då jobbade på hemmet, erkände misshandeln o missförhållandet.
Det förekom inte bara fysisk misshandel . Sonen berättade även, när stora pojkar mobbar/slår små, då personalen inte hjälper dem som är svagaste utan antingen skrattar eller står på de starkaste sidan.
Det är vidrigare än fysisk misshandel, tycker jag.
Måste man vänta 30 år till för att belysa att det samma barnplågeri finns även idag ??
Soc.tanter bla informerade mig om att ETT DYGN per ett barn på barninstitutionen kostar för staten 3000 kronor . Det var på 90 talet. Idag detta elände måste kosta ca 10.000 per dygn och barn för de svenska skattebetalare.