Frfattare mne: DISKUTERA PÅ SVT DOKUMENT INIFRÅN IDAG - 'STULEN BARNDOM'  (lst 4467 gnger)

anja

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 33
    • Visa profil
DISKUTERA PÅ SVT DOKUMENT INIFRÅN IDAG - 'STULEN BARNDOM'
« skrivet: 27 november 2005, 23:53:50 PM »
Halå,  var finns ni alla?
Jag ser inte diskussion om dagens tv-program 'Stulen barndom'.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2222&lid=puff_459367&lpos=lasMer

Cirka 100 000 svenskar har någon gång i sitt liv suttit på barnhem. Många präglas än idag av det som hände under den tiden. Bröderna Kent Sänd och Bengt Sändh är två av dessa "barnhemsungar". Slag, godtyckliga bestraffningar och övergrepp tillhörde deras vardag.

Är det bara jag som har sett programmet?

De vågade inte säga  hela sanningen i Dokumentaren.  Det var inte bara på 60-70 talet utan övergreppet  och misshandeln fortfarande pågår på de svenska barninstitutioner. Fast nu heter det 'Utredningshem' istället för gammalt barnhem.

Ni får fortsätta diskutera på svt's hemsida.
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=3902&tstart=0
anja

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Stulen barndom
« Svar #1 skrivet: 30 november 2005, 19:36:02 PM »
Tack Anja att du har postat informationen om SVT2 reportaget Stulen barndom.

Själv har jag inte sett reportaget ännu men jag kommer att göra ett inlägg på  SVT2 eftersom jag är väl insatt i problematiken.

Jag vill också tacka Dokument Inifrån och Thomas Kanger för dokumentären om denna skamfläck i vårt samhälle. Det är bra att man ber de forna fosterhems- och barnhemsbarnen om ursäkt för vad de har fått utstå men tro inte att förhållandena för omhändertagna barn är bättre idag. Det finns åtskilliga skildringar på NKMR:s hemsida.

Läs också

http://www.styvbarn.se/ordet4.htm

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,736252,00.html

och kom ihåg repriserna i SVT2 den 1 & 3/12.

Ruby H-C

anja

• Newbie
  • *
    • Visa profil
DISKUTERA PÅ SVT DOKUMENT INIFRÅN IDAG - 'STULEN BARNDOM'
« Svar #2 skrivet: 01 december 2005, 14:51:02 PM »
Tack för svar, Ruby,
fast du missade min poäng.
Jag menade att SVT-dokumentalister  avslöjade bara halvsanning, men inte hela sanning.
Faktum är att barnmisshandeln och övergrepp fortfarande pågår på alla svenska institutioner.
. Det är bara namnet, som förändrats - istället för 'barnhem' heter det idag antingen 'Utredningshem' eller 'Behandlingshem' eller 'Familjehem'.

Det andra felet  är att de sa i programmet att i dagens Sverige skulle aldrig omhänderta barnen på så lösa grunder som tex 'skolskolk' eller 'bråk i skolan'. Det är inte sant alls. Min 8-årige son tvångsomhändertogs (bokstavligen kidnappats)  just pga av bråk i skolan ,i mitten av 90-talet.

Det  räcker att skolpersonal anmäler till soc att 'barn  mår illa' för att barnet  bli  omhändertagen och tvångsplacerat på ngn institution i Sverige.
Det kommer att bli så  länge LVU  finns.

När  min son var  tvångsomhändertagen   utan ngn allvarlig  anledning  , då var han tvångsplacerat på ett  s.k. ’Utredningshem’  i Rånna ( nära Södertälje)  på 90-talet.
Hemmet var omringat med ca 3 meter hög staket och såg ut som ett fängelse. Allt för att utomstående skulle inte få någon insyn på  myndigheternas skumma verksamhet.
När jag besökte min son,  hans kompis  som var i rummet, sa helt spontant utan några ledande frågor från min sida,  att hemmets personal 'slagit hårt och dunkade hans huvud i väggen'.  Sonen bekräftade kompisens berättelse o tillagade  att föreståndare slagit  också honom  samt andra barn.
Jag brukade ha en gömd bandspelare i fickan under alla mina besök och bandade hela samtal.
Det hörs  tydligt  på bandet att  barnen  talade spontant utan någon manipulering frän min sida.
Jag försökte klaga till myndigheterna och visade mitt  inspelad band , men INGEN VILLE LYSSNA  bandet och de skrattade rakt i mitt ansikte.
  Det värsta att advokaten  sa mig att så länge utredningen pågår man FÅR INTE KLAGA, trots i deras officiella papper stod instruktioner 'hur ska överklaga'. Det känns som att jag  hamnad i  Stalins  Gulag-läger . En total känsla av  desperation och maktlöshet !

Soc.gummor sa bara '’du ljuger. Det är förbjudet att aga barn på svenska institutioner'’. Punkt.
Men hallå. det var förbjudet även på 70- talet, men nu  har vi fått  en  massa vittnesmål om att misshandeln och  tortyrliknande behandling var barnens vardag  på svenska institutioner!! T.o.m. f.d. personalen som då jobbade på hemmet, erkände misshandeln o missförhållandet.

Det förekom inte bara fysisk misshandel .  Sonen berättade även, när stora pojkar mobbar/slår  små, då personalen  inte hjälper dem som är svagaste utan  antingen skrattar  eller står på de starkaste sidan.
Det är vidrigare än fysisk misshandel, tycker jag.

Måste man vänta 30 år till  för att  belysa  att det samma  barnplågeri  finns även idag ??

Soc.tanter  bla informerade mig  om att ETT DYGN per ett barn på barninstitutionen kostar  för staten 3000 kronor . Det var  på 90 talet.  Idag detta elände måste kosta   ca 10.000 per dygn och barn för de svenska skattebetalare.
anja

anja

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Ber om ursäkt, Ruby...
« Svar #3 skrivet: 01 december 2005, 15:28:13 PM »
Nu läser jag att du ochså håller med mig att
 förhållandena för omhändertagna barn INTE är bättre idag.
anja

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 280
    • Visa profil
du har rätt
« Svar #4 skrivet: 07 december 2005, 12:31:46 PM »
En vännina till mig bevittnade i mitten på 90-talet hur en personal på ett utredninghem släpade en tio årig flicka i håret genom ett lekrum på ett landstingsstyrt utredninghem. Den flickan var omhändertagen pga svårt misshandel som det inte råder nån tvekan om i sitt biologiska hem. Oraken till hårdragningen på flickan var att hon var besviken för att barnen hade blivit lovade en badutflykt som hade dragits in. Tilläggas skall att det var en mycket varmsommar det året. Vi prövade med att polisanmäla händelsen, men polisen avfärdade anmälan med att man får ha överinseende med klientelet på sådana hem