Författare Ämne: Hur mycket tjänar fosterfamiljer?  (läst 6531 gånger)

zzzuck

• Gäst
Hur mycket tjänar fosterfamiljer?
« skrivet: 28 februari 2003, 23:12:08 PM »
Skulle vara kul att veta om någon vet.

På fyra år har de som har mina barn(de har haft 5 fosterbarn som mest samtidigt) köpt  ny merca, ny beg bil till frun.
byggt sommarstuga vid en sjö, nya möbler till villan där de bor. Nu ska de dra vatten ledning till sommarstugan och gud vet vad.

Har ej sett nya leksaker, sällan nya kläder hos mina barn. Vi köper ofta kläder till dom. De har inga fritids intressen som kostar. Dom tryggar sin framtid verkar det som. De är i 50 års åldern.

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2003, 17:17:57 PM »
Hej Tjohanna,

Inte skall vi väl missunna fosterfamiljer deras inkomster? Barnen placeras ju därmed inte i några direkt fattiga förhållanden. (Förutom om de råkar hamna hos några "snåljåpar").

Jag har inget precist svar till dig i kronor och ören, men antar att det utgår från någon slags av myndigheterna fastställd mall. Att uppfostra och passa barn är ett hårt och ansvarsfyllt arbete som måste skötas. (Uppenbarligen går det dock inte alltid helt så bra när myndigheterna sköter det, men dem kan vi inte omhänderta).

En familj med flera fosterbarn känner jag till

De tog sig an det jobbet, i en bygd med i övrigt stor arbetslöshet dvs långt ute på landet. Lugnt och fredfullt samt mycket nära till byskolan. Omgivet av praktfull natur. De medelålders fosterföräldrarna brydde sig om barnen, ja. Men pratet gick ute på bygden om liknande ting som du nämner, "tänk de köper Merca, bygger till i sommarstugan, osv... Fosterpappan snålar".

Är det nån slags avundsjuka, jantélag?

Vad vi lätt glömmer är att fosterfamiljen faktiskt arbetar hemma och inte dagligen pendlar till ett arbete som kanske ligger 5 mil bort.

Alternativet till ett slags stressat stadsliv som drar pengar, kan t.ex. vara ett betalt hemarbete som fosterfamilj, vilket innebär bättre möjligheter för sommarhus, båt eller något annat som kan förhöja livskvalitéten. Och sist inte minst trygga ålderdomen...

Fosterfamiljen ute på landet slipper de fördyrande levnadskostnader som ett hektiskt stadsliv medför. Jag ser ingen anledning till att varken fosterfamiljer eller kvinnor    skall ha mindre lön, eller ens någon som hemmavid har hand om barn. Däremot tål säkert myndigheternas organisation och administration en hel del putsning.

Mvh, Leif

(Kvinnor lär i genomsnitt ha 20% mindre i lön för samma arbete som männen. Eftersom det förekommer måste det ju följaktligen fortfarande finnas dem som propagerar för att så skall det förbli).

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2003, 17:28:43 PM »
Jag vet inte om den sista parentesen var menat som ironi eller inte men löneskillnaderna mellan kvinnor och män har ett flertal orsaker som inte har med diskriminering att göra. När dessa orsaker skalas bort är löneskillnaderna obetydliga.

Löneskillnaden mellan svenska män och kvinnor är inte större i dag än på 1970- och 80-talet. Det visar ny lönestatistik för 450 000 privatanställda arbetare. Män tjänar i genomsnitt 1,7 procent mer än kvinnor med samma arbetsuppgift och samma arbetsgivare. Eftersom männen är cirka 1 procent mer produktiva än kvinnorna är löneskillnaden i realiteten något mindre, skriver docent Eva Meyersson Milgrom. Segregeringen på den svenska arbetsmarknaden har dock lett till att det totala lönegapet mellan män och kvinnor ökat, eftersom kvinnor oftare hamnar i låglönejobb.

Det förtjänar att påpekas att Eva Meyersson Milgrom numera är professor vid Stanford Universitetet i USA

20_%_köret i Aftonbladet och andra PK_blaskor är rent skitprat och ingenting annat.

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2003, 20:47:06 PM »
Fick som svar på en fråga, veta lite närmare vad ovan nämnd fosterfamilj tjänade på sina fosterbarn. Det rörde sig om belopp motsvarande en vanlig institutionsplats, exklusive extra för kläder, övrigt, osv. Jag vet att månadskostnaden per barn för ett slutet LVU-hem kan ligga på 90.000:-. (Där de får passning dygnet runt).

Visst sjutton ligger det pengar i att erbjuda fosterhemsplatser. Som alltid när det finns pengar med i spelet, så finns det girighet. Men turligt nog smittas inte alla i omgivningen av det, får vi åtminstone hoppas.

Visiting associate professor Eva Meyersson Milgrom vid Stanford University, Internationella Studier verkar ha en del andra intressen än sina nordiska medsystrar.

Jag har inte detaljstuderat hennes 12 rapporter vilka återfinns som pdf-filer på hennes websida: www.meyersson.com.  Men jag har ögnat igenom en del och funnit dem underhållande.

Mvh, Leif

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Omhändertagandegeschäftet
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2003, 23:07:23 PM »
Tjohanna ställer den mycket berättigade frågan om hur mycket fosterföräldrar tjänar på fosterbarnen.

Förr i tiden placerades barnen hos den som begärde lägst ersättning. I dagens Sverige är fosterhemsplaceringar en mångmiljard industri.

Anita Ankarcrona skrev artikeln "Många barn i motbjudande geschäft" i Brännpunkt i SvD i juni 1996. Hon uttryckte stor förvåning om att "En arbetslös kvinna i Västsverige får en lön på 30.000 kronor i månaden för omhändertagandet av två förskolebarn. En familj i Norrland får 22.000 för en autistisk pojke."

Anita Ankarcrona fortsatte:
"Omhändertagandet av ett svårskött barn med missbruk, eller handikapp som autism eller epilepsi kan ersättas med upp till 1500 kr om dagen. - Rätt läst! Om dagen! Månadsinkomster mellan 20.000 och 30.000 kronor är således inte ovanliga, men det finns fall som närmat sig 50.000 kronor per månad."

I en serie artiklar i februari 2002 "Behandlingshemmet Solhem i Sävsjö" avslöjade Smålands-Tidningen fallet med den förståndshandikappade ynglingen som Nybro kommun hade fosterhemsplacerat till en kostnad av 10 000 kr/dygn. Således en årsinkomst på fosterbarnet gav 3, 65 miljoner kronor. Är inte detta handel med barn?

Bra att Leif har fått reda på penningrullningen inom fosterhemsindustrin.

I förra veckan fick jag ett intressant telefonsamtal från fd socialarbetare som berättade om att en familj kan leva mycket gott på ett enda fosterbarn. Så använder kommunpolitikerna våra skattepengar!

Jag vill också påminna om Striptease programmet där Janne Josefsson avslöjade att chefen för familjehemssektionen i Biskopsgården Lars Lilled var delägare i ett fosterhemsbolag.

Alltså, mindre nogräknade personer tjänar grova pengar på samhällets olycksbarn - som faktiskt förvandlas till olycksbarn just pga myndigheternas åtgärder.

Många hälsningar

Ruby H-C

Anonymous

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2003, 02:28:44 AM »
De sunmmorna som nämns här ovan tillhör förhållandevis "låglöneträsket", jämfört mot den siffra jag fick nämnt för mig med 90.000:-/mån! (I ett statligt utslussningsställe som får anses som prisbildande för de privata fosterhem ungarna sedan skickas till).

Den person som frågeställningen gällde var en i mina ögon helt normal kille, kanske lite överintelligent med förkärlek till datorer. Under åren mötte jag honom endast några ggr och vill utifrån det säga att han var helskärpt.

Men redan som 7-årig liten parvel och  barnbandit snodde han en flaska 96%-ig sprit och drog i sig. Sen fick han ligga på sjukhus i en vecka där han förseddes med än mer sprit intravenöst för att häva spritförgiftningen... (En slags paradox).

På Palme's tid som det hela utspelades, "tillhörde barnen staten", med daghem, förskolor, osv. Grabben kom därför snabbt på fosterhem och sedan gick det bra, ända tills hans mamma dog. Det var en tid efter att han i myndig ålder hade lämnat fosterfamiljen och fått ett bra datajobb. Vilket även var det första jobbet för honom. (Med sin biologiska mamma hade han en bra kontakt. Vart pappan försvunnit fick jag aldrig riktigt kläm på).

Men något gick snett och flickvännen lämnade honom. Han begick självmord trots nära kontakter med psykologer och myndigheter. Jag var till hans begravning, vilket var en mycket sorglig avslutning.[/b]

Precis som i filmernas värld, anses akten därmed avslutad. "Act closed". Men det efterlämnade minst sagt en bitter och eftertänksam smak. Jag kommer ihåg han än.

Mvh, Leif

zzzuck

• Gäst
De "gav" honom en sjukdom
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2003, 23:07:51 PM »
Man kan alltså få mer betalt om barnet är sjukt? Då passar det  ju bra att ge en adhd diagnos åt min 6 åring, som jag inte tror ett endaste dugg på att han har.

Fostermamman har själv fyllt i en blankett som uppfyller kriteringarna för adhd.

Varför har dom inte fråga oss, biologiska familjen. Jag skulle ha kunnat berätta att äldsta barnet var precis likadan när han var i den åldern. Han är en helt vanlig tonåring nu, med många kompisar och intressen. Går på en 3 årig gymnasium utbildning.

Han är 6 år och går på centralstimulerande helt i onödan. Medicinen får bara ges om man ansöker om tillstånd. alltså på dispans.  Jag trodde att medicin var den sista utvägen. När inget annat hjälper. Adhd liknande symptom kan ju bero på så mycket annat.

Våran lilla 6åring är ett ledset barn med sorgliga ögon nuförtiden. Och det är även vi som älskar honom på riktigt.

Är det ett tryggt hem de (lilla syster bor där också) bor i. Eftersom det kommer och går barn där hela tiden. Vissa skickar man bort när de som mest behöver stöd av vuxna som den bortskickade trodde att älskade honom. Han hade bara dom här fosterföräldrarna eftersom biologiska familjen inte har haft någon kontakt med honom sen han flyttade dit. Pojken har ringt och vill träffa sin bio syster (som också bor där) och våra barn. Men de säger att de inte vill ha med honom att göra.

Det här kanske blev lite krångligare än jag tänkt mig, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Foster föräldrarna borde få en oscar. Dom är så bra skådisar.

Vi här hemma gråter och undrar hur det ska sluta för våra barn. Jag har lust att åka och hämta hem dom, ge dom äkta kärlek som bara riktiga föräldrar ger sina barn, gratis.

Tack för alla era svar.

Hälsningar tjohanna.

Bensmamma

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag vet...
« Svar #7 skrivet: 03 april 2003, 16:24:29 PM »
hur mycket dom får för mig och min son.
1150 kronor per dag för mig
1150 kronor per dag för min son
Summa sumarum blir alltså 2300 kronor om dagen .

Bensmamma

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Handel med barn
« Svar #8 skrivet: 04 april 2003, 17:22:45 PM »
Hej Bensmamma,

I sektionen "Tvångsomhändertagande och andra ingripanden" har skrivit att det bodde ungdomar, men du sa inte hur många.

Eftersom du och din lille son kostade 2300 kr/dag och ni måste vara där i ytterligare åtta månader då kommer ni att fylla deras kassakista med den nätta förtjänsten 2300 kr x 31 dagar x 9 mån = 641 700 kr (minus några tusen för kortare månader). Och betänk dig att alla de andras vistelse på hemmet kostar lika mycket vardera som det kostar för dig och din son, tänk då vilka förtjänster det s k familjehemmet tjänar per år. Visst är handeln med människor lönsam. Det visste ju de som ägnade sig åt slavhandeln då åtskilliga människor stals från Afrika och fördes till "Nya Världen".

Förresten, enligt riktlinjerna för familjevård skall ett "familjehem" inte ha fler än en placering åt gången. Annars blir det institution. För mer om detta se Vad är familjevård?

En verksamhet som är så beroende av socialtjänsten MÅSTE ju se till att det hela tiden levereras socialfall. Inte konstigt att de lurade dig in i en fälla för att ha dig kvar där.

Till tjohanna

Det är mycket vanligt att fosterföräldrarna påstår att barn är sjuka eller har handikapp för att få ut mer pengar för deras vård. För att detta svek mot barnet ska kunna hålla i längden måste de medicinera barnen med beteendeförändrande droger. Sedan börjar barnen uppvisa de symtom som medicinerna framkallat. Och barnen blir skadade för livet.

I NKMR:s engelska sektion finns en artikel Judicial - Psychiatric rape of US children and Families som handlar om Diane Booth, en mor som flydde från Kalifornien till Kanada med sin son för att skydda honom mot ADHD-medicinering. Hon sökte asyl i Kanada, myndigheterna tog pojken och skickade honom tillbaka till USA där han placerades på barnhem. Diane Booth har återvänt till Kalifornien sedan de sociala myndigheterna aviserat att de ska adoptera bort hennes son. Nu sitter hon inspärrad i fängelset.

Världen har blivit helt galen!

Vänliga hälsningar

Ruby H-C