Författare Ämne: Barn och modern uppfostran  (läst 2508 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Barn och modern uppfostran
« skrivet: 13 augusti 2005, 08:47:44 AM »
Här kommer ett litet inlägg i den ständigt pågående debatten om hur barn uppfostras idag.

I artikeln "HJÆLP - MIT BARN HAR TAGET MAGTEN" skriver den danske psykologen Søren Friis Smith följande:  
"Jeg tog på både pædagogstandens og min egen stands vegne et stort medansvar for, at nutidens børn bliver 'talt ihjel'. Det udspringer jo af, at vi i den forrige generation så det som et overordnet mål, at forældrene ikke måtte slå deres børn. I stedet skulle vi tale med dem.
Problemet er jo bare, at hvis vores børn ikke vil det, vi vil, og vi kun taler med dem, ja så finder de ud af, (...), at det er uden betydning, om de gør det, vi siger, eller ej."

Artikeln "HJÆLP - MIT BARN HAR TAGET MAGTEN" finns i NKMR:s artikelsektion.

Jag vill också återanknyta till den tråd "Semester i Frankrike" som Svenab inledde den 23 januari 2003. Själv var jag på semester i Frankrike tidigare i år och där såg jag ett liknande senario som Svenab beskrev - en mor som daskade sin femåring i baken utanför snabbköpet. Jag berättade för min väninna som också blev vittne till händelsen att om detta hade hänt i Sverige då riskerade modern utmattande polis- och socialutredningar, ett åtal och tvångsomhändertagande och fosterhemsplacering av sitt barn. Min väninna svarade med ord som överensstämde med titeln på Jean-Francis Helds artikel: De är inte riktigt kloka! Jean-Francis Helds artikel är översatt till engelska "Smacking: Those Swedes must be crazy".

Läs gärna Skribentens inlägg "Tankar kring uppfostran" i det här forumet.
Ruby H-C