Författare Ämne: programmerat barnet ?  (läst 48368 gćnger)

paraphilia

• Gäst
Re: Paraphilia
« Svar #60 skrivet: 28 juni 2006, 21:03:40 PM »
Citat frćn: "Sunny"
JAG har gÄtt en hel del i terapi och Àven haft god hjÀlp av vissa medeciner men jag kan nog aldrig sÀga att jag blir helt bra?
Det kanske inte heller behövs bara man orkar med det dagliga?
Minns man sin egen utsatthet Àr det lÀttare att slÄss för andra.

Vi verkar ha samma grundsyn i dessa frÄgor vilket Àr bra. I slutÀndan sÄ vill vi samma sak: nÀmligen att barnen skall fÄ det sÄ bra som möjligt. Jag tror pÄ konstruktiv dialog och Àr alltid öppen för det. Jag tror vi kan göra mer genom samarbete.

Du skall sikta pÄ att bli sÄ lycklig som möjligt. Gör det du mÄste för att nÄ dit.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
NKMR Àr ej reklampelare!
« Svar #61 skrivet: 28 juni 2006, 21:25:24 PM »
I mitt förra inlÀgg undanbad jag alla referenser till en viss person och hennes hemsida pÄ NKMR:s Diskussionsforum. LikvÀl ser jag att vederbörande omtalas i ett nytt inlÀgg och att det riktas en inbjudan till henne. Jag redigerar dÀrför bort delar av inlÀgget.

Ruby Harrold-Claesson
Jur. Kand
Ordf. i NKMR

Sunny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
re paraphilia
« Svar #62 skrivet: 28 juni 2006, 22:13:39 PM »
Ja jag tror nog att vi Àr ganska lika i vÄra Äsikter.

Visst försöker man att vara sÄ lycklig som möjligt men man mÄste nog ÀndÄ vara realistisk i sina förhoppningar?
Jag försökte bli frisk i sÄ mÄnga Är att jag missade att göra det som jag kan göra Àven med smÀrre handikapp.

Sunny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Till Ruby
« Svar #63 skrivet: 28 juni 2006, 22:21:41 PM »
Jag vÀntar ödmjkut tills du fÄr tid att besvara min frÄga.

Eftersom jag inte heller Ă€r direkt ny i detta Ă€mne sĂ„ vet jag att ganska mĂ„nga seriösa mĂ€nniskor stĂ„r bakom min  frĂ„ga.

Om jag sÀger att jag fÄtt ett 20 tal olika majl om saken sÄ överdriver jag i alla fall inte. Jag har Àven fÄtt ett par majl som uppmanar mig att inte skriva pÄ den hÀr sajten o detta har drabbat flera av skribenterna. Orsaken Àr din artikel om barnaga i samtliga fall.

I ett fall har en skribent hĂ€r blivit avstĂ€ngd ifrĂ„n ett annat forum pĂ„ grund av att vedebörande skrivit hĂ€r efter din artikel sĂ„ jag tycker nog att du ska bekvĂ€ma dig med ett svar?
 SĂ„ att vi vet var du stĂ„r och vad vi ska svara pĂ„ frĂ„gor?
Samt ifall vi vill fortsÀtta att skriva hÀr?

anja

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Re: Paraphilia
« Svar #64 skrivet: 29 juni 2006, 17:51:54 PM »
Citat frćn: "Sunny"

Tror du sjÀlv att alla barn mÄr dÄligt i ett fosterhem?
[/quote

Ingen pÄstÄr detta men i de flesta fall det var INGEN ANLEDNING att beröva barnet ifrÄn biologiska förÀldrar överhuvuftaget .

Varför dĂ„ beröva barnen frĂ„n de snĂ€lla förĂ€ldrarna och tvĂ„ngsplacera dem i nĂ„gon barn-kennel  om det inte finns nĂ„got seriöst problem i den biologiska familjen ?
undrar jag :?:
anja

Sunny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
re till Anja
« Svar #65 skrivet: 29 juni 2006, 18:07:52 PM »
Vet ju inte vad du tycker Àr ett "snÀllt" biologiskt hem?
Mamman till min lillasyster som lÀt pappa missbruka barnet sexuellt sade till sitt försvar att "han ju Àr sÄ snÀll."

Min syster Àr 60 i dag: modern lever men syrran har inte förlÄtit henne Ànnu: sina barnbarn fÄr hon inte trÀffa.

Min egen mamma ville inte ha mig och syrran utan dumpade oss och man kan ju Ă­nte tvinga en kvinna att ta hem sina  barn Ă€ven om man skulle uppleva henne som "snĂ€ll" vad det nu kan innebĂ€ra?

Men visst finns det mĂ„nga ,mĂ„nga som skulle kunna  ta hand om sina barn med bara lite hjĂ€lp ifrĂ„n myndigheterna. Jag har sett fall pĂ„ myndighetesmissbruk som gjort mig nĂ€stan sjuk av ilska o vanmakt.

Fosterhemsrörelsen ger nĂ€mligen arbetsfria inkomster till sĂ„ mĂ„nga i den nĂ€ringskedjan: frĂ„n botten (fosterförĂ€ldrarna ) o hela raden  myndightyer som kopplas in pĂ„ ett fall.

Jag o min vĂ€ninna stĂ„r ganska nĂ€ra de personer som ingĂ„r i Stulen barndom.Vi hade  ganska mĂ„nga sĂ„dana kompisar men de Ă€r döda i förtid de flesta av dem.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Ska svara
« Svar #66 skrivet: 29 juni 2006, 19:50:17 PM »
Citat frćn: "sunny"
Jag vÀntar ödmjkut tills du fÄr tid att besvara min frÄga.

Hej Sunny,

Du kommer att fÄ ett svar - förhoppningsvis inom en snar framtid. I egenskap av privatpraktiserande jurist och ordf. i NKMR, mm mm Àr jag mycket upptagen. AlltsÄ, jag mÄste prioritera.

Ruby Harrold-Claesson
Jur. kand
Ordf. i NKMR

Sunny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
re Ruby
« Svar #67 skrivet: 29 juni 2006, 20:39:08 PM »
Jag förstÄr.
 Men du behöver ju inte lĂ€gga ut texten i en hel artikel: Det gĂ€ller bara att svara ett Ja eller Nej till om vi ska acceptera aga i barnuppfostran (o i sĂ„ fall kanske Ă€ven emot vuxna)
 Det Ă€r denna frĂ„ga alla stĂ€ller mig nu: Har hon tgait tillbaka det?

anja

• Newbie
  • *
    • Visa profil
till Sunny - SnÀllt betyder snÀllt
« Svar #68 skrivet: 30 juni 2006, 15:05:22 PM »
sunny-
"Vet ju inte vad du tycker Àr ett "snÀllt" biologiskt hem?"
det Àr snÀllt.

"Mamman till min lillasyster som lÀt pappa missbruka barnet sexuellt sade till sitt försvar att "han ju Àr sÄ snÀll." "

Var det biologisk pappa?  Om  svaret Ă€r "ja" dĂ„ köper jag inte din historia.

Kan du ge mig ett tekniskt bevis att  den biologiska (?) pappan ha missbrukat barnet sexuellt?
anja

Sunny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re Anja
« Svar #69 skrivet: 30 juni 2006, 18:20:10 PM »
Pappa Àr den biologiska pappan liksom min: vi Àr flera halvsyskon pÄ pappas sida eftersom han har sÄ mÄnga barn.
Syrrans mamma Àr alltsÄ inte min mamma.

Han dömdes för att han vÄldtagit henne frÄn 5 Ärs Älder o upp till 11 Är: Hon ansÄgs inte kunna vittna om tidigare övergrepp Àven om han sjÀlv gillade Ànnu mindre barn.
Han var mÀmligen pedofil

Vill du lÀsa om honom sÄ lÀs mina brev till pappa pedofil pÄ Sourze.
Han vÄldtog mig vid 15: Vi möttes helt enkelt inte tidigare.

Även i mitt fall fanns det sĂ„ mycket tekniska bevis att han dömdes till 4 Ă„r till Ă€ven om jag vĂ€grade bĂ„de anmĂ€la o vittna. I dag hade han förmodligen fĂ„tt mycket högre straff för sĂ„ grova vĂ„ldtĂ€kter pĂ„ barn: kanske livstid. Man sĂ„g det inte sĂ„ dĂ„.

Min enda helsyster  adopterades av en bra familj.

Henne försökte pappa fĂ„ tag i pĂ„ vĂ€gen hem ifrĂ„n skolan nĂ€r hon var 7 Ă„r men henns adoptivpappa skyddade henne.  Inte förrrĂ€n hon o jag möttes för 10 Ă„r sedan fick hon veta att mannen i skogen var pappa.

Jag försökte förstÄ hur han fungerade o vi umgicks en del nÀr jag fick egna barn. Jag började forska om pedofiler o pappa gav mig faktiskt tillgÄng till en hel del personer han mött i fÀngelse o pÄ rÀttspsyk:
Detta var före internet.

Han förnekade aldrig att han var pedofil eller nekade till det han gjort.  Det hade ju varit svĂ„rt i vĂ„r familj dĂ€r alla visste om det

NÀr min son var 5 Är försökte morfar sig pÄ honom vilket inte gick sÄ bra: sonen avvisade honom kaxigt o jag var bara 2 steg undan.

Mina barn var de enda barnbarn han fick trÀffa trots sina 10 egna barn.

Han berÀkande sjÀlv att han haft sex men över 100 barn vid 70 Ärs Älder.

Sunny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
ps Anja
« Svar #70 skrivet: 30 juni 2006, 18:35:08 PM »
Vill du ha bevis nu sÄ mÄste du lÀsa dommarna
DÀr finner du pappas erkÀnnande oxÄ.
De finns i arkiv nÀr de Àr sÄ hÀr gamla men de finns.

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
AGA ÄR INTE MISSHANDEL
« Svar #71 skrivet: 30 juni 2006, 22:46:14 PM »
Hej Sunny!
Jag kan inte svara för Rubby, det gör hon sĂ€kert sjĂ€lv nĂ€r hon kan. Jag kan emellertid tala om vad jag tycker angĂ„ende aga och Dina krav pĂ„ Rubbys avgĂ„ng. MĂ„nga av Dina Ă„sikter verkar inspirerade av det s.k. politiskt korrekta instĂ€llningen  i vilken ingĂ„r övertygelsen att barn Ă€r goda av naturen och allt som hĂ€nder med dem kommer frĂ„n förĂ€ldrarnas fel och brister. Du verkar inte heller göra skillnad pĂ„ aga och misshandel. Personligen Ă€r jag emot att anvĂ€nda fisiskt vĂ„ld som uppfostringsmetod. Jag menar sĂ„dant som förekom ofta i tidigare generationer: barn gjorde nĂ„t buss och pappa med skĂ€rpet utmĂ€tte straffet.
Men dÀrifrÄn Àr mycket lÄng vÀg till att bestraffa förÀldrar som rÄkar ge sitt barn en dask i stjÀrten! För det första, ibland finns det inte nÄgon som helst möjlighet att förklara för barnet att dess beteende Àr livsfarligt. Tro mig, hellre daskat barn Àn skadat eller dött! För det andra, förÀldrar Àr vanliga mÀnniskor som kan bli provocerade av sina barn. Jag syftar pÄ sÄna fall som det kÀnda i hela landet: dotter spottade sin far i ansiktet och han svarade med örfil. För det tredje, barn som aldrig fÄr nÄgon hÄrdare tillrÀttavisning, förstÄr ofta inte att ett slag kan göra ont. Kanske Àr det en av orsakerna till den vÀxande vÄldsamheten bland unga?
Du talar om att barn kÀnner sig krÀnkta av att bli agade ibland. Men kÀnsla av krÀnkning Àr inlÀrd av omgivningen. I mitt hemland, barn anser inte att förÀldrarna krÀnker de. De tycker absolut inte om bestraffning, precis som barn i Sverige, men de betraktar det i allmÀnhet för vad det: Àr straff eller irritation efter provocerande beteende. Barn i Sverige fick lÀra sig att kÀnna sig förolÀmpade.
Du gör ocksĂ„ ganska konstiga hopp frĂ„n barn till misshandlade kvinnor. Skillnaden Ă€r enorm! Vuxna kvinnor uppfostras inte. Om nĂ„gon kommer pĂ„ sĂ„dan tanke, kan det bara tyda pĂ„ att personen i frĂ„ga saknar mognad. MĂ€n som slĂ„r kvinnor försöker vissa sin makt. FörĂ€ldrar som av ren  vanmakt ger en dask gör inte det.  

Du behöver inte hĂ„lla med mig Sunny, men jag hoppas att Du inte kommer att krĂ€va min avstĂ€ngning frĂ„n forumet!  Vi har rĂ€tt att ha olika Ă„sikter och denna rĂ€tt fĂ„r inte tas frĂ„n NKMRs ordförande! SĂ„ Sunny, var sĂ„ snĂ€ll, och gör inte fler pĂ„hopp pĂ„ henne! Hon har precis samma rĂ€ttigheter som Du och jag!
Med vÀnlig hÀlsning
Natalia

Sunny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
re Natalia
« Svar #72 skrivet: 30 juni 2006, 23:58:44 PM »
NÀr en ordförande i en förening gÄr ut med en rekommendation om att slÄ barn (barnaga Àr i dag lika förbjudet som hustruaga o skolaga)sÄ mÄste hon ju kunna svara för sig.
Hon insÄg sÀkert innan att detta uttalande skulle skapa debatt och det har det gjort.
Att vilja höra nÄgons Äsikt Àr inte ett pÄhopp: det kallas debatt.
Jag Àr medlem pÄ den hÀr sajten: Jag har vÀnner som oxÄ Àr det.
Vi vill inte vara kvar ifall  majoriteten hĂ€r börjar ursĂ€kta barnaga.
Det skulle vara en stor belastning i den fria debatten att kopplas i hop med begreppet barnaga.
Det Àr dÀrför jag stÀllde min frÄga och du kan vara sÀker pÄ att mÄnga medlemmar avvaktar svaret.

Att jag nÀmnde de andra förr tillÄtna agavarianterna: fruar o anstÀllda var för att alla skulle inse det orimliga i att umgÄs med nÄgon genom fysiska bestraffningar Àven om jag hört hustrumisshandlare svara exakt som du.

"Hennes eget bĂ€sta. Hon mĂ„ste fĂ„ kĂ€nna hur det kĂ€nns etc."

Om du vill förklara för din arbetskamrat att hon gör fel och borde göra pĂ„ ett annat sĂ€tt:

Inleder du dĂ„ samtalet med att lugga henne i hĂ„ret o ge henne en örfil?
Nej dÄ skulle du bli anmÀld.
 Barn Ă€r tyvĂ€rr rĂ€ttslösa.

Tro det eller ej men jag skulle inte ens komma pÄ iden att ge min hund en spark i baken nÀr han gör fel. Det finns sÄ mÄnga bÀttre sÀtt att lÀra ut saker o ting.
 Men en slagen hund blir en bitsk och opĂ„litlig hund.
Jag tror att det gÀller mÀnniskor oxÄ.

anja

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Sunny,
« Svar #73 skrivet: 01 juli 2006, 00:41:55 AM »
''Vill du ha bevis nu sÄ mÄste du lÀsa dommarna''

nej, det Ă€r inget bevis. Tekniskt bevis Ă€r tex videoband  eller DNA. Medan  psykologer, soc.sekreterare, lĂ€rare osv kan  fabricera anklagelse.

Även pappas erkĂ€nnande  Ă€r inget bevis alls.  De kan vara resultat av utpressning.

''DÀr finner du pappas erkÀnnande oxÄ.
De finns i arkiv nÀr de Àr sÄ hÀr gamla men de finns.''

skicka mig lÀnkar till den historia.
Tack
anja

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #74 skrivet: 01 juli 2006, 02:03:23 AM »
Men Sunny!
NĂ€r Du skriver ”NĂ€r en ordförande i en förening gĂ„r ut med en rekommendation om att slĂ„ barn” betyder vĂ€l att Du kĂ€nner till Rubbys Ă„sikter, alltsĂ„ vet Du vad det korta svaret Ă€r. Om Du nu förvĂ€ntar Dig nĂ„got mer uttömmande svar, borde Du ta Dig till tĂ„ls. Det Ă€r dĂ€rför uppfattar jag Ditt inlĂ€gg som pĂ„hopp, inte röst i debatten! Debatten förresten innebĂ€r utvĂ€xling av Ă„sikter. Att pĂ„stĂ„ att ”Det skulle vara en stor belastning i den fria debatten att kopplas i hop med begreppet barnaga” Ă€r avsevĂ€rd begrĂ€nsning av sjĂ€lva debatten!  Det Ă€r just det ”fria” som skulle försvinna.

Hur har Du tÀnkt en diskussion Sunny, nÀr en avvikande Äsikt skulle skada debatten? Om alla tycker likadant sÄ var finns plats fÄr meningsutbyte?

Tro mig Sunny, jag varken luggade mina barn, gav de örfilar eller sparkar hundar! Men att jag inte behövde göra det, betyder inte att vissa barn skulle behöva ibland en ordentlig dask i baken”. Jag Ă€r tillrĂ€ckligt gammal för att inse att det som Ă€r rĂ€tt för mig, behöver inte vara rĂ€tt för andra!

Jag tror att man inte kan dra rakt linje mellan vuxna och barn. Barn har inte kapacitet att förstÄ konsekvenserna av sitt handlande och inte tillrÀckligt med tÄlamod för att lyssna. I sÄdana situationer kan ibland hjÀlpa en dask i stjÀrten för att stoppa det farliga beteende. Som jag sa, hellre en smÀll i rumpan Àn en begravning nÀr barnet i springer ut pÄ gatan framför en bil!
Att jÀmföra en sÄdan situation med en arbetskamrat Àr ren demagogi.
Med vÀnlig hÀlsning
Natalia