Hej Sunny!
Jag kan inte svara för Rubby, det gör hon sÀkert sjÀlv nÀr hon kan. Jag kan emellertid tala om vad jag tycker angÄende aga och Dina krav pÄ Rubbys avgÄng. MÄnga av Dina Äsikter verkar inspirerade av det s.k. politiskt korrekta instÀllningen i vilken ingÄr övertygelsen att barn Àr goda av naturen och allt som hÀnder med dem kommer frÄn förÀldrarnas fel och brister. Du verkar inte heller göra skillnad pÄ aga och misshandel. Personligen Àr jag emot att anvÀnda fisiskt vÄld som uppfostringsmetod. Jag menar sÄdant som förekom ofta i tidigare generationer: barn gjorde nÄt buss och pappa med skÀrpet utmÀtte straffet.
Men dÀrifrÄn Àr mycket lÄng vÀg till att bestraffa förÀldrar som rÄkar ge sitt barn en dask i stjÀrten! För det första, ibland finns det inte nÄgon som helst möjlighet att förklara för barnet att dess beteende Àr livsfarligt. Tro mig, hellre daskat barn Àn skadat eller dött! För det andra, förÀldrar Àr vanliga mÀnniskor som kan bli provocerade av sina barn. Jag syftar pÄ sÄna fall som det kÀnda i hela landet: dotter spottade sin far i ansiktet och han svarade med örfil. För det tredje, barn som aldrig fÄr nÄgon hÄrdare tillrÀttavisning, förstÄr ofta inte att ett slag kan göra ont. Kanske Àr det en av orsakerna till den vÀxande vÄldsamheten bland unga?
Du talar om att barn kÀnner sig krÀnkta av att bli agade ibland. Men kÀnsla av krÀnkning Àr inlÀrd av omgivningen. I mitt hemland, barn anser inte att förÀldrarna krÀnker de. De tycker absolut inte om bestraffning, precis som barn i Sverige, men de betraktar det i allmÀnhet för vad det: Àr straff eller irritation efter provocerande beteende. Barn i Sverige fick lÀra sig att kÀnna sig förolÀmpade.
Du gör ocksÄ ganska konstiga hopp frÄn barn till misshandlade kvinnor. Skillnaden Àr enorm! Vuxna kvinnor uppfostras inte. Om nÄgon kommer pÄ sÄdan tanke, kan det bara tyda pÄ att personen i frÄga saknar mognad. MÀn som slÄr kvinnor försöker vissa sin makt. FörÀldrar som av ren vanmakt ger en dask gör inte det.
Du behöver inte hÄlla med mig Sunny, men jag hoppas att Du inte kommer att krÀva min avstÀngning frÄn forumet! Vi har rÀtt att ha olika Äsikter och denna rÀtt fÄr inte tas frÄn NKMRs ordförande! SÄ Sunny, var sÄ snÀll, och gör inte fler pÄhopp pÄ henne! Hon har precis samma rÀttigheter som Du och jag!
Med vÀnlig hÀlsning
Natalia